عارضه‌ای که در عرض یک روز شما را از پا در می‌آورد

مهرناز زاوه
سرطان، بیماری‌های قلبی و ایدز از جمله اختلالاتی هستند که بیمار را به ترس و وحشت می‌اندازند. با این حال، بیماری‌هایی هم وجود دارند که می‌توانند ظرف مدت ۲۴ ساعت فرد قربانی را از پا در بیاورند.

سرطان، بیماری‌های قلبی و ایدز از جمله اختلالاتی هستند که بیمار را به ترس و وحشت می‌اندازند. همگی اینها بیماری‌های مزمن هستند. یعنی در طول زمان پیشرفت کرده و در نهایت به مرگ بیمار منجر می‌شوند. اما این اتفاق به تدریج و در طول زمان رخ می‌دهد. با این حال، بیماری‌هایی وجود دارند که می‌توانند ظرف مدت ۲۴ ساعت فرد قربانی را از پا در بیاورند. در اینجا شما را با یکی از آنها آشنا می‌کنیم.
ﻓﺎﺷﺌﯿﺖ ﻧﮑﺮوزان
ﻓﺎﺷﺌﯿﺖ ﻧﮑﺮوزان به عنوان یک عفونت گوشت‌خوار شناخته می‌شود؛ این بیماری به سرعت در بدن گسترش یافته و بافت‌های نرم بدن را از بین می‌برد. این عارضه یک بیماری عفونی باکتریایی بسیار جدی است که جان مبتلایان را پس از یک دوره کوتاه مدت می‌گیرد. ﻓﺎﺷﺌﯿﺖ ﻧﮑﺮوزان یک بیماری مهلک است، اما به ندرت رخ می‌دهد.
این بیماری گاها به واسطه بیش از یک نوع باکتری رخ می‌دهد؛ با این حال، استرپتوکوک (استرپ گروه A) به عنوان شایع‌ترین عامل شیوع این بیماری شناخته می‌شود. عفونت‌های باکتریایی گروه A معمولا خفیف بوده و به راحتی درمان می‌شوند. اما در مواردی که فرد قربانی به ﻓﺎﺷﺌﯿﺖ ﻧﮑﺮوزان مبتلا می‌شود، باکتری‌ها به سرعت در بدن گسترش یافته و به مرگ وی منجر می‌شوند.
باکتری‌ها پس از ورود به بدن باعث عفونت لایه‌های مسطح غشایی یا همان «فاسیا» می‌شوند؛ گروهی از بافت‌های همبند که در اطراف عضلات، عصب‌ها، چربی و رگ‌های خونی قرار دارند. عفونت به بافت کناری فاسیا نیز آسیب می‌رساند. در برخی از موارد، سموم این باکتری‌ها باعث مختل شدن و مرگ بافت آلوده می‌شود. زمانی که عفونت به مرگ بافت‌ها منجر می‌شود، بیماری به مرحله حاد خود رسیده و ممکن است به مرگ فرد قربانی بیانجامد. سالانه ۶۵۰ تا ۸۵۰ نفر در ایالات متحده به دلیل ابتلا به ﻓﺎﺷﺌﯿﺖ ﻧﮑﺮوزان جان خود را از دست می‌دهند.
(منبع: mayoclinic)

خطر ابتلا به آمبولیسم کشنده ریوی با تماشای طولانی‌مدت تلویزیون

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ