نشانه‌های اختلال هورمونی- قسمت اول

مهرناز زاوه
آیا احساس نفخ دارید، حس می‌کنید زودرنج شده‌اید یا در وضعیت خوبی نیستید؟ اختلال هورمونی مشکل اصلی کار است.

آیا احساس نفخ دارید، حس می‌کنید زودرنج شده‌اید یا در وضعیت خوبی نیستید؟ اختلال هورمونی مشکل اصلی کار است. هورمون‌ها٬ پیام‌رسان‌های شیمیایی هستند که بر عملکرد سلول‌ها و اندا‌م‌های بدن شما تأثیر می‌گذارند. بنابراین تغییر آنها در دوره‌های مختلف زندگی طبیعی است٬ مثل زمان قبل از قاعدگی یا بارداری٬ یا طی دوران یائسگی. در این میان داروهایی هم هستند که می‌توانند باعث افزایش یا کاهش میزان هورمون‌ها شوند.
هورمون‌ها در جریان خون، بافت‌ها و اندام‌های شما در گردش‌اند، به آرامی فعالیت کرده و در طی زمان بر بسیاری از فرآیندهای بدن تأثیر می‌گذارند٬ فرآیندهایی مانند رشد و تکامل٬ متابولیسم٬ عملکرد جنسی و خلق و خو. غده‌های اندوکرین که گروه خاصی از سلول‌ها هستند می‌توانند هورمون‌ها را ایجاد کنند. غده‌های اصلی اندوکرین عبارتند از غده‌ی هیپوفیز٬ غدد صنوبری٬ تیروئید٬ غدد فوق کلیوی٬ غده‌ی تیموس و پانکراس. این غدد در بیضه‌ی مردان و تخمدان زنان تولید می‌شود. هورمون‌ها با مصرف چربی‌ها و کلسترول خوب تولید می‌شوند٬ بنابراین کمبود این مواد مغذی مهم می‌تواند منجر به بروز مشکلات هورمونی شود.
قاعدگی‌های نامنظم
اکثر زنان بین ۲۱ تا ۳۵ روز یک بار دچار قاعدگی می‌شوند. اگر شما هم در یک چنین بازه‌ی زمانی در ماه دچار قاعدگی می‌شوید٬ یا آنکه چند ماه به چند ماه قاعده نمی‌شوید٬ این نشان‌دهنده‌ی میزان زیاد یا کم برخی هورمون‌های خاص (مثل استروژن و پروژسترون) در بدن شماست. اگر در سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی هستید٬ دلیل آن می‌تواند دوران نزدیک به یائسگی باشد.
مشکلات خواب
اگر نمی‌توانید به اندازه‌ی کافی بخوابید٬ یا آنکه خوب خوابیدن برایتان به مشکلی تبدیل شده٬ هورمون‌های شما تأثیر زیادی در این مسئله دارند. پروژسترون هورمونی است که توسط تخمدان‌های شما تولید می‌شود و کمک می‌کند بتوانید بخوابید. اگر میزان تولید این هورمون از سطح عادی کمتر باشد٬ آن‌وقت خوابیدن برایتان دشوار خواهد شد. از طرفی کمبود استروژن هم می‌تواند باعث گرگرفتگی یا تعرق‌های شبانه شود.
جوش پوستی مزمن
جوش زدن پیش از قاعدگی یا حین آن طبیعی است. اما اگر جوشی از بین نرفت٬ می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مشکلات هورمونی باشد. میزان زیاد آندروژن (هورمون‌های «مردانه» که هم مردان آن را دارند و هم زنان) باعث بیش‌فعالی هورمون‌های چربی شما می‌شود. همچنین آندروژن می‌تواند بر سلول‌های پوستی شما در اطراف پیاز مو هم اثر بگذارد.
گیجی 
محققان هنوز مطمئن نیستند که هورمون‌ها چطور بر مغز انسان تأثیر می‌گذارند. چیزی که آنها می‌دانند این است که تغییر در میزان استروژن و پروژسترون باعث می‌شود که احساس گیجی داشته و به خاطر آوردن چیزها برایتان دشوار خواهد شد. برخی متخصصان معتقدند استروژن می‌تواند بر مواد شیمیایی مغز یعنی انتقال‌دهنده‌های عصبی تأثیر بگذارد.
مشکلات روده‌ای
روده شما از ردیفی از سلول‌ها پوشیده شده که به آن گیرنده می‌گویند و نسبت به استروژن و پروژسترون حساسیت دارند. زمانی که این هورمون‌ها از سطح عادی خود کمتر یا بیشتر باشند٬ احتمال تغییراتی را در هضم غذا حس خواهید کرد. به خاطر همین است که مشکلاتی نظیر اسهال٬ درد معده٬ نفخ و حالت تهوع ممکن است پیش از قاعدگی یا حین آن بدتر شود.
(منبع: webmd)

خواندنی‌های قاعدگی نامنظم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ