میل جنسی زنان واکنشی است یا خودبخودی؟

مهرناز زاوه
میل جنسی نقش بسزایی در رسیدن به اوج لذت جنسی دارد. اما یکی از روانشناسان ماساچوست معتقد است که میل جنسی لزوما تنها راه پاسخ به به امیال نفسانی نیست.

روانشناسان از مدت‌ها پیش به دنبال ارائه تکنیک‌هایی هستند که میل جنسی را در ما افزایش دهند. این تلاش‌ها با انتشار کتاب، معرفی غذا، دارو و تبلیغات صورت گرفته است. میل جنسی نقش بسزایی در رسیدن به اوج لذت جنسی دارد. اما یکی از روانشناسان ماساچوست معتقد است که میل جنسی لزوما تنها راه پاسخ به به امیال نفسانی نیست. امیلی ناگوسکی، مدیر آموزشی کالج اسمیت در ماساچوست در این باره می‌گوید: «باورهای ما در مورد میل جنسی کمی کهنه‌اند؛ و می‌بایست از منظر «میل خود بخودی» و «میل واکنشی» مورد بحث و بررسی قرار بگیرند.
مفهوم لیبیدو که به عنوان میل جنسی شناخته می‌شود، توسط زیگموند فروید تعریف شده است. فروید باور داشت که لیبیدو به لحاظ ژنتیکی بخشی از نیاز بشر به امر بقا است. با این حال، انسان می‌تواند لیبیدو را بر خلاف سایر عوامل محرک مانند گرسنگی، به تعویق بیاندازد، بدون آنکه بقای او به خطر بیافتد.
میل جنسی همواره به عنوان راهی برای افزایش لذت جنسی در نظر گرفته شده است، اما این لذت بدون برخورداری از یک میل خودجوش نیز دست یافتنی خواهد بود. ناگوسکی معتقد است اگر رابطه جنسی را یک عامل محرک بدانیم، میل به برقراری این رابطه نیز باید مثل گرسنگی خودجوش باشد. وقتی شما یک فرد جذاب را می‌بینید یا افکار جنسی در سر می‌پرورانید، یک میل درونی نسبت به برقراری ارتباط جنسی در شما فعال می‌شود. این میل به عنوان یک احساس آنی و خود بخودی در نظر گرفته می‌شود.
امیال خود بخودی همواره معادل میل جنسی در نظر گرفته می‌شدند؛ اما ناگوسکی معتقد است که یک راه عادی‌تر و سالم‌تر نیز برای تجربه این امیال وجود دارد و آن میل واکنشی است. این میل زمانی در ما برانگیخته می‌شود که صرفا به دنبال رفع نیازهای جنسی خود باشیم. مثلا، همسرتان شروع به بوسیدن شما می‌کند و ناگهان احساس می‌کنید که وقتش است.
به طور معمول، ۷۰ درصد از مردان میل خود بخودی را تجربه می‌کنند، در حالیکه تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد از زنان چنین تجربه‌ای دارند. مردان زودتر از زنان تحریک شده و به امیال جنسی خود پاسخ می‌دهند، در مقابل زنان بیشتر دچار برانگیختگی شده و به تدریج به امیال جنسی خود پاسخ می‌دهند. به گفته ناگوسکی، میل واکنشی باعث درد و ناراحتی نشده و هیچ اختلالی در پروسه برانگیختگی یا ارگاسم ایجاد نمی‌کند. با این حال، شرکت‌های دارویی اصرار دارند زنانی که میل جنسی اندکی دارند، باید دارو مصرف کنند.
مطالعات قبلی نشان می‌دادند که تجربیات جنسی مردان و زنان با هم تفاوت دارند. یافته‌های به دست آمده از مطالعه‌ای که در مجله پژوهش‌های جنسی منتشر شده است، نشان می‌دهند که امیال جنسی از جمله افکار شهوانی و برانگیختگی‌های جسمانی در مردان رایج‌تر از زنان است. مردان به لحاظ میل جنسی قوی‌تر از زنان هستند. در مقابل، میل جنسی در زنان بیشتر با محیط و شرایط پیرامون گره خورده است.
ناگوسکی معتقد است با وجود اینکه تمایلات جنسی جذاب هستند، تجربه نکردن آنها مشکلی به دنبال نخواهد داشت. لذت جنسی لزوما به میل خود بخودی نیاز ندارد. مطمئنا لذت جنسی از تمایل افراد به برقراری رابطه جنسی اهمیت بیشتری دارد. زنان و مردان باید از تصور اینکه میل جنسی‌شان ناکارآمد است، دوری کنند. به طور کل، اگر بتوانیم در نهایت لذت جنسی را تجربه کنیم، مفهوم میل جنسی دیگر به کار نخواهد آمد.
(منبع: dailymail)

دانستنی‌های جنسی زنان که مردان باید بدانند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ