۵ نگرانی عمده خانم‌ها درباره سلامتی-قسمت دوم

مهرناز زاوه
تنها اینکه مادرتان مبتلا به سرطان سینه نبوده ، دلیل نمی‌شود که فکر کنید شما نسبت به این مسئله مصون هستید. در شرایطی مشابه، باید به خاطر داشته باشید که برخی زنان ممکن است یک یا چند عامل خطرزای مربوط به این بیماری را داشته باشند که هیچ‌گاه به سرطان سینه منتهی نشود.

برای کمک به افزایش سلامت خانم‌ها، در اینجا به پنج نوع بیماری پرداخته‌ایم که جزو نگرانی‌های بزرگ خانم‌ها محسوب می‌شوند: بیماری قلبی، سرطان سینه، پوکی استخوان، افسردگی و بیماری خودایمنی. در ادامه‌ی قسمت اول به توضیحات مهمی درباره سرطان سینه و پوکی استخوان پرداخته‌ایم.
سرطان سینه
سرطان سینه یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در بین زنان است. این سرطان بعد از سرطان ریه، به عنوان دومین عامل مرگ و میر در زنان محسوب می‌شود. متخصصان می‌گویند ترس از سرطان سینه می‌تواند در برخی موارد اغراق آمیز شود و این مسئله مانع از رفتن زنان به پزشک و انجام اسکن‌های مختلف می‌شود یا آنها را وادار به اجرای تصمیمات عجولانه کرده و عمل سینه-برداری انجام می‌دهند، در شرایطی که شاید نیازی به این کار نباشد.
انجمن سرطان آمریکا، عوامل خطرزای زیر را برای سرطان سینه به این شرح ارائه کرده است:
-بالا رفتن سن
-ژن‌ها. تقریبا ۵ تا ۱۰ درصد سرطان‌های سینه به تغییرات در ژن‌های خاص مربوط می‌شود (از همه شایع‌تر ژن‌های BRCA1 و BRCA2)
-سابقه‌ی خانوادگی این بیماری
-پیشینه‌ی شخصی این بیماری
-نژاد. خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان سفیدپوست در مقایسه با زنان آفریقایی-آمریکایی کمی بیشتر است. با این حال، احتمال مرگ و میر زنان آفریقایی-آمریکایی به خاطر این بیماری بالاتر گزارش شده است.
-بافت برداری غیرعادی و زودهنگام سینه
-آزمایش زودهنگام سینه با استفاده از اشعه ایکس
-آغاز زودهنگام قاعدگی (پیش از ۱۲ سالگی) یا یائسگی بعد از ۵۵ سالگی
-بچه‌دار نشدن
-استفاده از داروهایی مانند دی-اتیل-استیلبسترول (DES)
-مصرف زیاد الکل
-چاقی
دکتر استفان سِنِر از اعضای انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند که وزن خود را کنترل کرده، وززش کنید، سیگارتان را کنار گذاشته و درباره‌ی خطرات بیماری و انجام آزمایش‌های دقیق اسکن برای شناسایی سرطان سینه با پزشکتان مشورت کنید.
تنها اینکه مادرتان مبتلا به سرطان سینه نبوده ، دلیل نمی‌شود که فکر کنید شما نسبت به این مسئله مصون هستید. در شرایطی مشابه، باید به خاطر داشته باشید که برخی زنان ممکن است یک یا چند عامل خطرزای مربوط به این بیماری را داشته باشند که هیچ‌گاه به سرطان سینه منتهی نشود.
پوکی استخوان
خمیدگی پشت، کمردرد و سستی، مشکلاتی هستند که زنان مسن‌تر پیش از رفتن به دکتر تشخیص می‌دهند بی آنکه بدانند پزشک اطلاعات بیشتری درباره‌ی پوکی استخوانشان دارد. در حال حاضر، اقداماتی وجود دارد که زنان و دختران برای پیشگیری از چنین مشکلاتی می‌توانند انجام دهند.
در حال حاضر ۴۴ میلیون آمریکایی دچار پوکی استخوان هستند که ۶۸ درصد این تعداد را زنان تشکیل می‌دهند. البته این بیماری به طور گسترده‌ای قابل پیشگیری است. رفتارهایی که زنان در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی خود انجام می‌دهند نقش بسیار مهمی در پیشرفت این بیماری ایفا می‌کنند.
همانطور که می‌دانید بدن انسان تا سن ۳۰ سالگی، حجم زیادی از ساختار استخوان‌های خود را شکل می‌دهد. در این مرحله، شکل‌گیری استخوان جدید متوقف شده و بدن بر روی حفظ استخوان‌های قدیمی تمرکز می‌کند. بنابراین هرگز برای قوی نگه داشتن استخوان و پیشگیری از ترک‌خوردگی آنها دیر نیست.
برخی از عوامل خطرزای پوکی استخوان عبارتند از:
-بالا رفتن سن
-داشتن استخوان های کوچک و لاغر
-قومیت. خطر این بیماری در بین زنان سفیدپوست و آسیایی بیشتر است.
-پیشینه‌ی خانوادگی
-هورمون‌های جنسی. چرخه‌ی قاعدگی نادر و کمبود استروژن با توجه به یائسگی می‌تواند خطر این بیماری را افزایش دهد.
-بی‌اشتهایی عصبی
-کمبود کلسیم و ویتامین D در رژیم غذایی
-مصرف دارو، خصوصا گلوکوکورتیکویدز و یا برخی داروهای ضدتشنج
-شیوه‌ی زندگی توأم با تحرک کم
-سیگار کشیدن
-نوشیدن زیاد الکل
(منبع: webmd)

جلوگیری از پوکی استخوان پس از یائسگی با رژیم غذایی آسیایی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ