آیا تغییر رژیم غذایی و مکمل‌ها به درمان بیش فعالی کودکان کمک می‌کند؟

مهرناز زاوه
با توجه به گزارشات والدین، حذف برخی از مواد از رژیم غذایی و دادن مکمل‌های غذایی به کودکان نقش قابل توجهی در درمان اختلال کم توجهی-بیش فعالی دارد.

با توجه به گزارشات والدین، حذف برخی از مواد از رژیم غذایی و دادن مکمل‌های غذایی به کودکان نقش قابل توجهی در درمان اختلال کم توجهی-بیش فعالی دارد. بر اساس مطالعات انجام شده، طیف گسترده‌ای از مواد غذایی و رنگ‌دهنده‌هایی مانند تارترازین باید از رژیم غذایی کودکان حذف شوند. بسیاری از مطالعات نیز به جایگزینی برخی از مواد غذایی، مانند شیر گاو، آرد گندم، مرکبات و تخم مرغ توجه داشته‌اند. 
یکی از مشکلات موجود این است که نمی‌توان گفت کدام مواد غذایی بر علائم بیمار تاثیر بیشتری دارند. چشم‌پوشی از چند ماده غذایی به طور همزمان باعث می‌شود که تهیه وعده‌های غذایی برای مادر خانواده به یک کابوس تبدیل شود و امکان تنظیم یک رژیم غذایی متعادل وجود نداشته باشد. این امر به نوبه خود می‌تواند به سوء تغذیه منجر شود.
اگر فکر می‌کنید که رفتارهای کودک از رژیم غذایی‌اش تاثیر می‌پذیرند، رفتارهای مشاهده شده و رژیم غذایی او را در یک دفترچه یاداشت ثبت کنید. اگر ارتباطی بین مواد غذایی مصرفی و رفتارهای کودک وجود داشته باشد، باید به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا به کمک او یک رژیم غذایی متعادل تنظیم نمایید.
درمان‌های غیردارویی چه تاثیری بر اختلال کم توجهی-بیش فعالی دارند؟
مهم‌ترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که پیشنهاد شرکت در برنامه‌های آموزشی به این معنا نیست که والدین بدی هستید. کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی-بیش فعالی نیازهای متفاوتی دارند و قوانین عادی در مورد آنها صدق نمی‌کنند. اگر وضعیت کودک شما متوسط (نه خفیف یا حاد) تشخیص داده شده باشد، باید به همراه فرزندتان در برنامه‌های آموزشی شرکت کنید.
اگر وضعیت کودک شما حاد تشخیص داده شده باشد، باید از دارو درمانی برای رفع مشکل فرزندتان کم بگیرید. مصرف دارو فقط با دستور پزشک انجام می‌گیرد و کودک باید از نزدیک تحت مراقبت باشد. با این حال، صرف نظر از شدت علائم، مصرف دارو به کودکان پیش دبستانی توصیه نمی‌شود.
رفتار درمانی تاثیر قابل توجهی بر درمان علائم کم توجهی-بیش فعالی دارد. با این حال، این پروسه درمانی تمام افرادی را که مستقیما با کودک در ارتباط هستند، شامل می‌شود. کودک با داشتن ثبات نتیجه می‌گیرد، اما هر گونه تغییر در این ثبات می‌تواند بر رفتار او تاثیر منفی بگذارد. کودکان به قوانینی نیاز دارند که با ثبات باشد. کودکان باید بدانند که نقض قوانین عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت. در حالت ایده‌آل، درگیر کردن مدرسه در پروسه درمانی کودک به فرزند شما کمک خواهد کرد. به عنوان مثال، از مسئولان مدرسه بخواهید با شما در موارد زیر همکاری کنند:
•فرزندتان را در ردیف جلوی کلاس بنشانند تا کمتر دچار حواس پرتی شود؛
•تنظیم یک جدول زمانی با ثبات بر اساس کلاس‌های درس، معلمان و غیره؛
•تمرکز بر آثار مثبت رفتارهای خوب.
(منبع: parenting)

درمان اختلال بیش‌فعالی در کودکان با کافئین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ