راهکارهایی برای غلبه بر فوبیای دندانپزشکی-قسمت دوم

مهرناز زاوه
فوبیای دندانپزشکی یک ترس بسیار رایج است که بیماران را از مراجعه به کلینیک‌های دندانپزشکی و مراقبت‌های پیشگیرانه باز می‌دارد.

همانطور که در قسمت اول گفتیم فوبیای دندانپزشکی یک ترس بسیار رایج است که بیماران را از مراجعه به کلینیک‌های دندانپزشکی و مراقبت‌های پیشگیرانه باز می‌دارد. در ادامه راه‌های دیگری برای غلبه بر این ترس به شما نشان می‌دهیم.
از دندانپزشک بخواهید به شما داروهای ضد اضطراب بدهد
اگر داروهای ضد اضطراب مصرف نمی‌کنید، می‌توانید از دندانپزشک خود بخواهید به شما داروهای ضد اضطراب بدهد. در بسیاری از مطب‌های دندانپزشکی از اکسید نیتروژن و سایر داروهای مسکن برای کاهش ترس و اضطراب بیماران استفاده می‌شود. در این شرایط، باید از کسی بخواهید که شما را به خانه برساند؛ چون ممکن است پروسه درمانی چندان سریع پیش نرود. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که پروسه درمانی خود را با مصرف کمترین داروی ممکن ادامه دهند؛ اما بهتر است در این مورد تجدید نظر کنند. داروهای مسکن مورد استفاده در پروسه دندانپزشکی اغلب سریع عمل می‌کنند و بلافاصله پس از اتمام درمان بی‌اثر می‌شوند. در هر صورت، اگر قبل از ورود به مطب دندانپزشک از داروهای مسکن استفاده کرده‌اید، بهتر است دندانپزشک خود را از این امر مطلع کنید.
یاد بگیرید نفس‌های عمیق بکشید
اگر به طور کامل با داروهای ضد اضطراب و انواع مسکن‌ها مخالف هستید، می‌توانید از تکنیک‌های تمدد اعصاب برای کسب آرامش کمک بگیرید. بدیهی است که در اتاق انتظار، زمان کافی برای مدیتیشن وجود ندارد. حتی اگر در همین زمان اندک به انجام مدیتیشن بپردازید، ممکن است مورد تمسخر قرار بگیرید. بنابراین، بهتر است از تکنیک‌های تنفس عمیق کمک بگیرید. اثربخشی این تکنیک‌ها در طول زمان به اثبات رسیده است. تنفس عمیق به شما کمک می‌کند تمرکز کنید و به تدریج بر ترس خود از دندانپزشکی غلبه نمایید. روش های مختلفی برای تنفس عمیق وجود دارد، اما ساده ترین روش به شرح زیر است: یک نفس عمیق و طولانی بکشید و قبل از آنکه آن را بیرون بدهید، به یک چیز مثبت فکر کنید. آن قدر این کار را تکرار کنید که به آرامش برسید. با کمی تمرین می‌توانید این تکنیک را در هر زمان و مکانی انجام دهید تا از شر استرس خلاص شوید.
کمی زودتر از زمان مقرر در مطب حضور یابید
اگر می خواهید ترس به طور کامل بر شما غلبه کند، سعی کنید یک بار دیرتر از موعد مقرر در مطب دندانپزشک حاضر شوید. وقتی دیرتر از موعد در مطب حاضر می شوید، احتمالا با این پیغام مواجه می شوید که روی صندلی خود بنشینید و منتظر بمانید. این مسئله بسیاری از بیماران را شگفت زده می کند. حتی می تواند برخی را با مشکلات عدیده ای مواجه سازد. بسیاری از بیماران می توانند با حضور به موقع و زودتر از موعد در مطب دندانپزشکی بر ترس و اضطراب خود غلبه کنند. از این رو، توصیه می شود زودتر از موعد در مطب حاضر شوید، فرم های مربوطه را پر کنید و در اتاق انتظار منتظر بمانید. به سوالاتی که در ذهن دارید فکر کنید، یک موسیقی آرامش بخش گوش کنید و سعی کنید برای مدتی به چیزی غیر از دندانپزشکی فکر کنید. در بهترین حالت، وقتی نام شما خوانده می شود توانسته اید تا حدی به یک آرامش درونی دست پیدا کنید. این امر به شما کمک می کند که وقت ملاقات خود را به بهترین شکل ممکن به پایان برسانید.
در انتخاب دندانپزشک سخت گیر باشید
بسیاری از افراد از دندانپزشک خود می ترسند، چون او را مثل بقیه «مردم» در نظر نمی‌گیرند. در عوض، دندانپزشک را به عنوان موجود شومی در نظر می‌گیرند که می‌خواهد رویشان بیافتد و کارهای ترسناکی داخل دهان شان انجام دهد؛ وحشتناک است، نه؟ ولی لازم نیست اینطور فکر کنید. بیماران باید درک کنند که آنها بر کل امور کنترل دارند و می‌توانند دندانپزشک خود را شخصا انتخاب کنند. هیچ اشکالی ندارد؛ شما می‌توانید با دندانپزشک‌های مختلف مشورت کنید و کسی را برای درمان انتخاب نمایید که هم تحت پوشش بیمه خدمات درمانی‌تان باشد و هم با او احساس راحتی می‌کنید. برای انجام این کار می‌توانید از دوستان و یا اعضای خانواده برای مراجعه به سایر دندانپزشک‌ کمک بگیرید. همچنین می‌توانید در اینترنت جستجو کنید و به دنبال یک دندانپزشک مناسب بگردید. در هر صورت، تا زمانی که دندانپزشک مناسب خود را پیدا نکرده‌اید، از جستجو دست نکشید.
منبع: dailymail

چه مواردی در درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی برای کودکان باید رعایت شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ