آیا باید برای شیوع ویروس زیکا در هند نگران باشیم؟

مهرناز زاوه
یکی از پزشکان معتقد است ویروس زیکا اصلا شبیه ویروس آنفولانزای خوکی یا ویروس ابولا نبوده و یا حتی ویروسی نیست که از طریق هوا جابجا شود، بنابراین به راحتی شیوع پیدا نمی‌کند.

ویروس زیکا به واسطه‌ی یک سری طوفان‌ها در آمریکا رخ داد و بیشتر از همه مردم برزیل به آن مبتلا شدند. این ویروس سریعا پخش شده و خیلی زود به خاور میانه هم رسید.
واکسن زیکا و هند
در حال حاضر، هیچ واکسنی برای از بین بردن این ویروس و پیشگیری از شیوع آن وجود ندارد. اخیرا یک کمپانی هندی به نام Bharat Biotech ادعا کرده که توانسته واکسنی را برای از بین بردن این ویروس بسازد. اما بلافاصله بعد از بیرون آمدن این خبر، سؤالات زیادی درباره‌ی این واکسن و چگونگی پیدا کردن منابع لازم برای آن مطرح شد. یکی از محققان در این زمینه می‌گوید حتی اگر چنین واکسنی تولید شده باشد، فعلا در فاز دوم ساخت بوده و هنوز باید تست‌ها و آزمایش‌های بیشتری رویش انجام شود.
آیا باید درباره‌ی این ویروس و شیوع آن نگران بود؟
یکی از پزشکان معتقد است ویروس زیکا اصلا شبیه ویروس آنفولانزای خوکی یا ویروس ابولا نبوده و یا حتی ویروسی نیست که از طریق هوا جابجا شود، بنابراین به راحتی شیوع پیدا نمی‌کند. این بیماری نشانه‌های بارزی داشته و درمان آن چندان دشوار نیست. بیماری که به آن مبتلا می‌شود قرنطینه نمی‌شود و با توجه به علائم بیماری، درمان می‌شود. تنها نگرانی موجود این است که این ویروس در سه ماه نخست بارداری از مادر به فرزند منتقل شود.
دستورالعمل‌های اتخاذ شده توسط دولت
سیستم نظارتی در این زمینه شامل آمارگیری بررسی لاروها در خانه‌ها و شفیره‌ها برای پشه است. دولت هم تلاش می‌کند تا سیستم‌های نظارتی خود را به منظور کمک به اقلیت‌های محلی و بیمارستان‌ها افزایش دهد. سوای این مسئله، مسافران هم در هر پرواز و در بنادر کشور برای وجود این ویروس مورد معاینه قرار می‌گیرند.
منبع: thehealthsite

نکاتی که باید در مورد ویروس زیکا بدانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ