با انجام این اشتباهات، درد مزمن‌تان را بدتر می‌کنید-قسمت دوم

مهرناز زاوه
از بین بردن درد به طور کامل ممکن نیست. اما می‌توانید با کاهش درد٬ کیفیت زندگی‌تان را ارتقاء دهید و کارهایی را که دوست دارید انجام دهید.

همانطور که در قسمت اول گفتیم از بین بردن درد به طور کامل ممکن نیست. اما می‌توانید با کاهش درد٬ کیفیت زندگی‌تان را ارتقاء دهید و کارهایی را که دوست دارید انجام دهید. اگر مرتکب هر کدام از این اشتباهات شدید٬ ما فرمولی برای تسکین درد به شما ارائه می‌دهیم.
۳-اولین انتخاب تان جراحی است
ممکن است اینطور به نظر برسد که جراحی٬ یکی از مؤثرترین گزینه‌ها است٬ اما تحقیقات نشان می‌دهد برای دردهای مزمن٬ جراحی برای کاهش درد کمر بدون هیچ نشانه‌ای از فشار عصبی در مقایسه با برنامه‌های بازیابی و بهبودی٬ تأثیر بسیار کمی به همراه دارد. حقیقت این است که در هر عملی٬ احتمال بدتر شدن درد شما به خاطر عفونت٬ زخم و آسیب به عصب‌ها وجود دارد.
روش تسکین درد: سعی کنید به دنبال داروهای دردکش باشید یا فیزیوتراپی و ورزش را در وهله اول انتخاب کنید. مثلا برای درمان کمردرد متخصصان توصیه می کنند سعی کنید حداقل شش ماه پیش از فکر کردن به گزینه‌های جراحی، ترکیب این سه روش را با هم انجام دهید.
۴-درمان‌های طبیعی را امتحان نکرده‌اید
اگر نمی‌توانید به خاطر عوارض جانبی داروهای دردکش از آنها استفاده کنید یا به دنبال راهکارهایی هستید که تأثیر آنها را بیشتر و پررنگ‌تر کند، سعی کنید از گزینه‌های درمانی دیگر استفاده کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که مثلا طب سوزنی باعث کاهش درد ورم مفاصل و استخوان‌ها٬ سیاتیک و مشکلات مربوط به کمر می‌شود. افرادی که دچار رماتیسم مفاصل هستند می‌توانند از تأثیرات مکمل‌های حاوی اسیدهای چرب امگا۳ بهره‌مند شوند. از طرفی تحقیقات زیادی نشان داده بیمارانی که از گیاه پنجه شیطان٬ پوست بید سفید و فلفل هندی برای کمردرد خود استفاده می‌کنند نسبت به آنهایی که از دارونما استفاده می‌کنند میزان دردشان بیشتر کاهش می‌یابد.
روش تسکین درد: از یوگا تا استفاده از زنجبیل٬ روش‌های زیادی برای مبارزه با درد به طور طبیعی وجود دارد. سعی کنید نسبت به این مسئله آگاه باشید که روش‌های درمانی با گیاهان هم بدون عوارض جانبی نیست و ممکن است در سایر روش‌ها اختلال ایجاد کند٬ بنابراین پیش از استفاده از آنها با پزشکتان مشورت کنید. می‌توانید با یک سری تمرینات ریلکسیشن ساده آغاز کنید: مثلا هر روز به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه نفس عمیق بکشید و عضلات مختلف را سفت و بعد شل کنید.
۵-درباره افسردگی‌تان با کسی صحبت نمی‌کنید
حدود ۵۴ درصد از افرادی که کمردرد دارند٬ از افسردگی رنج می‌برند اما تنها یک سومِ آنها از داروهای ضدافسردگی استفاده می‌کنند. با این حال٬ تحقیقات جدید روی اسکن‌های مغزی به وضوح نشان می‌دهد که وضعیت ذهنی و روانی ما به طور پیچیده‌ای با این مسئله گره خورده که مغز چگونه درد را پردازش و تجربه می‌کند. اسکن‌های مغزی نشان می‌دهد در بیمارانی که دردهای مزمن دارند٬ بخش‌هایی که روشن هستند در جریان هیجانات و عواطف دخیل‌اند نه فقط احساسات. بنابراین می‌توان گفت عواطف ما بر نحوه دریافت و شناخت درد٬ میزان درد و رنج آن و در نهایت میزان تأثیر آن بر کیفیت زندگی تأثیر بارزی دارد.
روش تسکین درد: اگر ناامید و مأیوس هستید و بیشتر یا کمتر از حد طبیعی می‌خوابید٬ یا سریعا وزن کم می‌کنید یا آنکه وزنتان زیاد می‌شود، به احتمال زیاد دچار افسردگی شده‌اید. سعی کنید درباره علائم این مشکل خود و گزینه‌های موجود با پزشکتان صحبت کنید؛ چرا که می‌تواند داروهای ضدافسردگی٬ روش درمانی شناختی رفتاری یا حتی ترکیبی از این دو روش را برایتان تجویز کند. این روش (روش دوم) به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید درد را بپذیرید.
۶-خودتان درباره‌اش تحقیق نمی‌کنید
درک و دریافت شخصی خودتان از درد هم می‌تواند باعث یافتن گزینه‌های درمانی جدید شده و کمک کند سؤالات هدفمند بیشتری بپرسید و کنترل بیشتری بر درد داشته باشید. در نتیجه‌ی تحقیق همه جانبه می‌توانید به کمک پزشک، بهترین تصمیم را برای بهبود مشکل‌تان پیدا کنید. 
روش تسکین درد: سعی کنید در وب سایت‌های مختلف درباره‌ی بیماری خاص خود تحقیق کنید. از طرفی می‌توانید به گروه‌های محلی حمایت از دردهای مزمن بپیوندید٬ که در آن می‌توان از توصیه ‌های پزشکان استفاده کرد و ایده‌ها و افکار مختلف را درباره روش‌های درمانی به مشارکت گذاشت.
منبع: prevention

۱۳ اشتباه بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا‌

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ