دلایل خونریزی واژن بعد از رابطه جنسی

مهرناز زاوه
اگر بعد از اتمام رابطه‌ی جنسی متوجه شدید که واژنتان خونریزی کرده است، این مسئله می‌تواند خطرناک باشد.

اگر بعد از اتمام رابطه‌ی جنسی متوجه شدید که واژنتان خونریزی کرده است، این مسئله می‌تواند خطرناک باشد. در واقع خونریزی بعد از انجام رابطه‌ی جنسی، اگر در دوران قاعدگی نیستید به خونریزی واژن حین دخول یا بعد از آن مربوط می‌شود. این نوع خونریزی اغلب در بین زنان ۲۰ تا ۴۰ ساله رخ می‌دهد. خونریزی واژنی بعد از رابطه جنسی چیزی نیست که بخواهید سرسری از آن بگذرید. این مسئله به دلایل مختلفی می‌تواند رخ دهد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.
دهانه‌ی رحم یک زن، که یک مجرای باریک در انتهای رحم او است، اغلب منشأ خونریزی بوده که به واسطه‌ی رابطه‌ی جنسی واژنی رخ می‌دهد. این مسئله بیشتر در دوران پیش از قاعدگی صحت دارد. اگر سلول‌های دهانه‌ی رحم شما ملتهب شده یا حالت غیرعادی پیدا کند، دخول جنسی می‌تواند منجر به پارگی سلول‌ها و در نتیجه خونریزی شود.
خونریزی بعد از رابطه‌ی جنسی واژنی می‌تواند نشانه‌ای از آغاز سرطان دهانه‌ی رحم باشد. با این حال، در بیشتر موارد، علت آن می‌تواند به خاطر چیز دیگری باشد. این علت را نمی‌توان شناسایی کرد، اما نکته مهم اینجاست که یک متخصص بتواند سرطان یا هر بیماری دیگر مربوط به آن را شناسایی کند. خونریزی بعد از رابطه‌ی جنسی واژنی پدیده‌ای طبیعی نیست، در واقع این مسئله ناشی از تغییرات بی‌ضرر و قابل درمان دهانه‌ی رحم است.
بیماری‌های مقاربتی یا عفونت‌هایی مانند سوزاک و کلامیدیا می‌تواند به خاطر خونریزی واژنی بعد از دخول رخ دهد. التهاب یا تورم و عفونت واژن یا دهانه‌ی رحم مانند عفونت مهبل یا عفونت دهانه‌ی رحم هم می‌تواند به دلیل خونریزی بعد از رابطه‌ی جنسی روی دهد.
یکی دیگر از دلایل احتمالی این مسئله می‌تواند بیماری التهابی لگن (PID) باشد. تورموهای تارمانند رحمی یا پولیپ‌های موجود بر دهانه‌ی رحم یا واژن هم می‌توانند حین دخول جنسی به خونریزی واژن بیانجامند.  
منبع: mayoclinic

شایع‌ترین دلیل خونریزی شدید قاعدگی چیست ؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ