با عشق؛ آزاده نامداری و سجاد عبادی در بدنشان چه اتفاقی افتاد!

jalalvand
این روزها جمله شورانگیز «بعد از هفت سال به هم رسیدیم» سجاد عبادی که تیتر یک برخی مجلات شد سروصدای زیادی برپا کرد و ما هم برای رسیدن این دو زوج آرزوی خوشبختی و سعادت را در ازدواج دوم شان داریم. اما واقعا چه اتفاقی باعث این همه عاشقی در این دو نفر می شود؟

اسرار مغز عاشق

روانشناسان در این باره می گویند: به افراد مورد آزمایش خود در حالی که در دستگاه ام آر آی (MRI) قرار داشتند، یک بار عکس معشوق خود و بار دیگر عکس یک غریبه را نشان دادیم و عکس های مغزی آنها را در این دو حالت مقایسه کردیم. به نظر می آید دو ناحیه را در مغز، که مسئول احساس عشق هستند، شناسایی کرده ایم. از علائم بارز دیگر، بالا رفتن میان هورمون دوپامین (Dopamin) و نور آدرنالین (noradrenalin) و پایین آمدن میزان هورمون سروتونین (serotonin) در مغز است. انرژی جوشان، تحریکات خوشحال کننده گاهی تا حد رسیدن به خلسه، عرق کردن زیاد و تپش قلب نتیجه ترشح این سوپ هورمونی است.

روانشناسی عصبی عشق پرشور

شور و اشتیاق در عشق پرشور، به نواحی مغزی مربوط به شادی، سرخوشی و پاداش جرقه ای را وارد می کند و باعث افزایش فعالیت در این نواحی می شود. ازطرفی در نواحی مربوط به ناراحتی، نگرانی و ترس نیز، فعالیت را کاهش می دهد. بسیاری از نواحی ای که در طی تجربه عشق رمانتیک فعال می شوند، همان نواحی ای هستند که در هنگام مصرف داروهای هیجان آور و سرخوش کننده، مانند موادمخدر فعال می شوند. هردوی اینها، یعنی عشق پرشور و هیجان و داروها، به طور آشکار یک مدار سرخوش کننده را در مغز فعال می کنند.

چرا عشق کور است؟

محققان روانشناسی استدلال می کنند زمانی که فرد عاشق کسی می شود، احساس می کند که کمتر نیاز به بررسی انتقادی شخصیت و ماهیت او دارد. این امر مبنایی کاملا مغزی دارد و به علت غیرفعال سازی ها در مدارات عصبی آمیگدالا، پری فرونتال و لوب گیجگاهی میانی اتفاق می افتد.

اکسی توسین (هورمون عشق)

وقتی دو نفر به هم وابسته می شوند و اعتماد کامل بین آنها شکل می گیرد، ترشح هورمون عشق در بدن آغاز می شود. می توان گفت این هورمون از معدود هورمون هایی است که ترشح آن نه تنها دلایل فیزیولوژیک، بلکه دلایل احساسی دارد. اکسی توسین باعث وابسته شدن دو فرد به هم و ایجاد عشق میان آنها می شود و آنها را به تشکیل زندگی ای بادوام، داشتن فرزند و… ترغیب می کند.

مراحلی که همسران عاشق طی می کنند

اکسی توسین از هیپوتالاموس ترشح می شود و عملکردهای مختلفی دارد. مهم ترین عملکرد این هورمون القای دردهای زایمان و تقویت رابطه احساسی میان مادر و نوزاد است. از دیگر عملکردهای این هورمون، گسترش احساسات، عشق و ایمان است. این هورمون به طور کلی در رشد رفتارهای اجتماعی، واکنش های بین فردی و کنترل اضطراب نقشی کلیدی ایفا میکند.

مرحله اول: احساس تمایل

این احساس کشش را هورمون های زنانه و مردانه یعنی استروژن و تستسترون به وجود می آورند، تستسترون در جذب زنان به سمت جنس مخالف نیز نقشی اساس دارد. فورمون ها، مواد شیمیایی ای هستند که پیام را از طریق بوی بدن منتقل می کنند. این مواد در جلب نظر جنس مخالف در انسان ها نقش دارند. به دلیل وجود همین فورمون ها است که در دیدار اول از کسی خوشمان می آید یا به دلمان می نشیند.

مرحله دوم: احساس کشش

مهم ترین مرحله در عاشق شدن در اینجا اتفاق می افتد. وقتی افراد عاشق می شوند دیگر نمی توانند به هیچ چیز دیگری فکر کنند. حتی ممکن است اشتهای خود را از دست بدهند، دچار کم خوابی شوند و بیشتر ساعات روزشان را به رویاپردازی درباره معشوق شان بگذرانند. در این مرحله گروهی از انتقال دهنده های عصبی نقش مهمی را بازی می کنند.

با افزایش آدرنالین فعالیت مغزی افزایش می یابد و احساس محبت به وجود می آید. نوعی آمفاتین مغزی طبیعی افزایش می یابد و فرد احساس خوبی پیدا می کند و انرژی و اشتیاق فرد را افزایش می دهد.

مرحله سوم: وابستگی

این مرحله بعد از مرحله کشش است و اگر رابطه به سرانجام برسد پیش می آید. هیچ کس نمی تواند برای تمام عمر در مرحله کشش باقی بماند، چون در این صورت در تمام طول زندگی خود نمی توانند هیچ کار مثبتی انجام دهند. همین مرحله وابستگی است که از زن و مرد زوجی خوشبخت می سازد و آنها را به داشتن فرزند تشویق می کند.

پایدار ماندن احساس عشق

دوپامین، حاملی عصبی و مسبب حس خوشبختی و آرامش است. شنیدن صدای فرد موردعلاقه، مرور خاطرات شیرین و حتی یک نگاه مهربان باعث ترشح اکسی توسین (هورمون عشق) در بدن می شود. و داستان مغز عاشق ادامه دارد…

منبع: Sience direct.com و پزشک شهر

لینک مرتبط: رمانتیک‌ترین شوهر دنیا؛ ۱۰ هزار نامه عاشقانه در عرض ۳۰ سال+ویدیو

ازدواج با چه مردانی خطرناک است ؟

زن و شوهر پس از ۶۷ سال زندگی مشترک، با هم جان سپردند+عکس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ