اعتماد به نفس ندارید؟! همین حالا به دستش بیاورید

jalalvand
اکثر ما فکر می کنیم که اعتماد داشتن به خود یعنی اطمینان به توانایی خود در انجام دادن کارهایی خاص، درحالی که اعتماد به نفس واقعی هیچ ارتباطی به رویدادهای ظاهری زندگی شما ندارد، اعتماد به خویش به دلیل آنچام انجام می دهید به وجود نمی آید، بلکه باور به توانایی درونی تان است که شما را قادر می سازد تا آنچه را می خواهید انجام دهید.این اعتماد به خویشتن، اعتماد به توانایی به خصوصی در شما نیست.

فرقی نمی کند با چه چیزی روبه رو شوید، در هرصورت تلاش خواهید کرد و آنچه را می خواهید به دست می آورید.اشکال این طرز تفکر این است که تنها در مواقعی که آن کار به خصوص را به خوبی انجام می دهید، احساس اعتماد به نفس می کنید.ولی وقتی اعتماد به خود را براساس وجود خود بنا می کنید و نه براساس آنچه انجام داده اید، اعتمادی به وجود خود می آورید که هیچ شرایطی نمی تواند آن را از شما بگیرد.

اعتماد رفتاری و اعتماد عاطفی:

اعتماد رفتاری یعنی اعتماد به توانایی خود در عمل کردن و به نتیجه رساندن امور زندگی؛ از چیزی به سادگی پرداختن به موقع صورت حساب گرفته تا موضوعی خاص مثل تحقق رویاهایتان.وقتی از نظر رفتاری به خود اعتماد دارید، مطمئن هستید هرآنچه لازم است انجام می دهید تا تلاش هایتان را به جایی برسانید که می خواهید.

ویژگی های مهم این نوع اعتماد عبارتند از: باور به توانایی خود در عمل کردن.اطمینان به توانایی خود در دنبال کردن فعالیت ها و ثابت قدم بودن، باور به توانایی خود در عبور از موانع و باور به توانایی خود برای درخواست کمک.تقاضای کمک کردن نشانه ضعف نیست.اعتماد عاطفی، اعتماد شما به توانایی تان در اداره و رهبری زندگی عاطفی و دنیای درونی تان است، یعنی اینکه بدانید چه احساسی دارید، از نظر احساسی در زندگی انتخاب صحیحی داشته باشید و بدانید که چگونه ارتباطی سالم و ماندگار را به وجود آورید.

مهم ترین خصیصه های این اعتماد عبارتند از: باور به توانایی خود در شناخت و تشخیص احساسات خویش، باور به توانایی خود در ابراز احساسات تان و آنچه در درون تان می گذرد، باور به توانایی خوددر ایجاد ارتباط معنی دار و محبت آمیز با دیگران، و باور به توانایی تان در یافتن عشق، تفاهم، شفقت و مهر در هر موقعیتی، حتی در مواقع دشوار.

برای افزایش اعتماد رفتاری:

1- تلاش های کوچک و مشخصتان را برای هر رویایی که در سر دارید یادداشت کنید.همچنین دوره معینی را با پایان مشخص درنظر بگیرید؛ این یعنی تقسیم کردن هدف بزرگتان به قدم های کوچک و سپس انجام دادن یک به یک آنها.

2- افراد موفق را پیدا کنید و از آنها بیاموزید، افرادی را بیابید که به چیزی دست یافته اند که شما برای آن تلاش می کنید.

3- فهرستی را تهیه کنید از اسامی افرادی که می توانید برای درخواست کمک و حمایت به آنها مراجعه کنید.

برای افزایش اعتماد عاطفی:

1- روش هایی را پیدا کنید که درک و ابراز مناسب و موثر احساساتتان را به شما بیاموزند.از نظر احساسی ناآگاه نباشید و هربار به جای سرکوب احساسات خود آنها را به کار برید.

2- احساسات خود را به دیگران ابراز کنید.حرف زدن در مورد چیزهایی را که لازم است در ارتباط تان به آنها اشاره کنید، به تعویق نیندازید.پنهان کردن احساسات تان از دیگران تنها دیواری میان شما برپا می کند و احساس فاصله و عدم ارتباط به وجود می آورد.

3- منزوی نشوید، این یکی از بدترین راه های از بین بردن اعتماد به نفس است.برای ارتباط برقرار کردن با دیگران فرصت هایی ایجاد کنید.با افراد مورد علاقه تان ارتباط برقرار کنید و شخصیت حقیقی درونی خود را به آنها نشان دهید.اعتماد عاطفی به خود را تنها از درون می توان پرورش داد.هرچه بیشتر با حقیقت درونی خود در ارتباط باید اعتماد به نفس عاطفی بیشتری خواهید داشت.

منبع: کتاب اعتماد به نفس (دستیابی به آن و زندگی با آن) باربارا دی آنجلیس و مجله پزشک شهر

 لینک مرتبط: چهار قدم تا رسیدن به اعتماد به نفس بالا-قسمت اول

چهار قدم تا رسیدن به اعتماد به نفس بالا-قسمت دوم

۵ راه تقویت اعتماد به نفس نسبت به اندام که خانم‌ها باید بدانند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ