فشار خون بالا چه بلایی بر سر بدنتان می آورد؟

jalalvand
فشار جریان خون در سرخرگ های بدن یعنی فشاری که با هر انقباض عضله قلب، در اثر برخورد خون به دیواره سرخرگ ایجاد می شود، فشارخون نام دارد. وجود فشارخون در بدن لازم است و بدون آن نمی توان زندگی کرد. فشار خون محدوده ای طبیعی دارد و خارج از آن غیر طبیعی است. در محدوده طبیعی فرد زندگی عادی و روزمره خواهد داشت، در غیر این صورت مشکلاتی برای بدن و دستگاه گردش خون ایجاد می شود.

پیش- پرفشاری خون

به معنای فشارخون ماکزیمم 120 تا 139 یا فشارخون مینیمم 80 تا 89 میلی متر جیوه است. قرار داشتن در محدوده پیش- پرفشاری خون، خطر بروز فشارخون بالا را به عنوان بیماری جدی افزایش می دهد و احتمال ابتلا به بیماری قلبی را نیز بالا می برد.

اکثر افراد مبتلا به فشارخون بالا (90 تا 95 درصد) مبتلا به نوعی از فشارخون از نوع اولیه هستند، به این مفهوم که علت فشارخون بالا در این افراد، مربوط به مشکلات اولیه عروقی است. در نوع ثانویه، فشارخون بالا به دلیل وجود مشکلی زمینه ای، مثل بیماری کلیوی، داروها و… ایجاد می شود.

عوامل خطر در فشارخون بالا عبارتند از: جنس مذکر، سن، نژاد، سابقه خانوادگی، اضافه وزن و چاقی، نداشتن فعالیت جسمانی، مصرف نمک و رژیم غذایی ناسالم و مصرف الکل.

علائم فشارخون بالا و تشخیص آن

علائم فشار خون بالا عبارتند از: سردرد شدید، سرگیجه، مشکلات بینایی، درد قفسه سینه، تنفس سخت و نامیدهضربان قلب نامنظم. برای این منظور میزان فشارخون مرتبا اندازه گیری می شود و در کنار آن عکس قفسه سینه، نوار قلب، آزمایش خون و آزمایش ادرار به عمل می آید.

عوارض فشارخون

یکی از عوارض فشارخون بالای کنترل نشده، ضخیم شدن دیواره سرخرگ ها و کاهش خاصیت ارتجاعی آنهاست که آترواسکلروزیس نامیده می شود. رسوبات چربی با احتمال بیشتری بر روی این دیواره های سفت می نشینند و مجرای درون سرخرگ را باریک تر می کنند. اگر این وضعیت در عروق خونی قلب رخ دهد، درنتیجه انسداد ناگهانی، سکته قلبی بروز می کند.

چه افرادی در معرض فشارخون بالا هستند؟

به طورکلی با افزایش سن، خطر ابتلا به فشار خون افزایش می یابد. فشارخون بالا خصوصا در افراد مسن بسیار شایع است. با اینکه این بیماری بیشتر در بزرگسالان شیوع دارد، به خصوص اگر اعضای خانواده هم به این عارضه مبتلا باشند. فشارخون بالا در کودکان اغلب به علت عارضه ای دیگر مانند بیماری قلبی یا کلیوی رخ می دهد.

افراد زیر بیشتر در معرض ابتلا به فشارخون بالا قرار دارند:

* افرادی که بعضی از اعضای خانواده شان مبتلا به فشار خون هستند.

* افراد سیگاری

* زنان حامله

* زنانی که از قرص های ضدبارداری استفاده می کنند.

* افرادی با سن بالای 35 سال

* افرادی دارای اضافه وزن

* افرادی که فعالیت فیزیکی ندارند.

* افرادی که الکل مصرف می کنند.

* افرادی که رژیم غذایی سرشار از نمک و چربی دارند.

دسته بندی فشارخون براساس مقدار و میزان خطری که برای سلامتی افراد دارد

وضعیت فشارخون برحسب میلی متر جیوه
نرمال کمتر از 120بر روی 80
قبل از ابتلا به فشارخون (پیش- پرفشاری خون) 120بر روی 80 تا 139بر روی 89
فشارخون ضعیف 140 بر روی 90 تا 159بر روی 99
فشارخون متوسط 160 بر روی 100 تا 179بر روی 109
فشار خون شدید 180 بر روی 110

منبع: مجله پزشک شهر

لینک مرتبط: درمان خانگی برای فشار خون بالا؛ آب پیاز و عسل

فشارخون طبیعی برای آقایان چند است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ