هیپنوتراپی چگونه به کمک پزشکی نوین آمده است؟ (قسمت اول)

jalalvand
پژوهشهای علمی متعدد ارتباط و تاثیر ذهن بر ساز و کار جسم را به اثبات رسانده است.

اثرات استرس شامل جویدن ناخن، تیکهای عصبی، تشویش ذهن، رفتارها و افکار وسواس‌گونه، بیخوابی و بد‌خوابی ،اسپاسم و فشارهای عضلانی، اضطرابات مزمن،افسردگی ،عدم اعتماد به نفس،ترسها، کم اشتهای و یا پراشتهای بیش از حد، اختلالات گوارشی،یبوست،  گردش خون ضعیف، تنفسهای سخت، طپش قلب،لکنت زبان، سردردها،شروع و یا تداوم عادتهای بد همچون وابستگی به سیگار، مسکن‌ها،غذا،و کافئین و غیره. هر یک از این مشکلات روانی به خودی خود می‌تواند آغازگر انواع مختلف بیماریهای دیگر جسمی باشد.

اثرات استرس طولانی مدت و یا دوره‌ای می‌تواند به دستگاه تنفس، سیستم غددی عصبی آسیب رساند. که هرکدام از آنها می‌تواند بیماریها و درمانهای داروی را در پی‌داشته باشد و  مصرف داروها نیز  عوارض جانبی دیگری را به بیمار تحمیل می کنند.

در سال 2007 سازمان غذایی و دارویی آمریکا اعلام کرد برخی از داروها خطر شکستگی استخوان در زنان را افزایش می دهد. در نوامبر همان سال ایالات متحده و اروپا خواستار احتیاط بیشتر پزشکان در مصرف برخی از داروها همچون Avandia به علت اثر گذاری بر افزایش حملات قلبی شدند.

ارتباط عمیق بین ذهن و جسم و تاثیر گذاریهای همزمان آنها بر هم منجر به ایجاد مراکز بیمارستانی بزرگ در سراسر دنیا و استفاده از هیپنوتراپیستها  بعنوان جزء لاینفک کادر پزشکی به منظور تسکین درد و تسریع بهبودی روند درمان شده‌ است. در بیمارستان منچستر انگلستان توسط پروفسورWhorwell  و همچنین دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا از هیپنوتیزم برای درمان سندرم روده تحریک پذیر(IBS)  استفاده می‌‌گردد.

در این گونه بیماران بدلیل مقاومت دستگاه گوارش استفاده از هیپنوتراپیستها روند و کنترل درمان را بهبود می‌بخشد. در دانشگاه واشنگتن برای کاهش دردهای ناشی از سوختگی از هیپنوتیزم استفاده می‌شود. در چندین مرکز بیمارستانی وابسته  به دانشکده پزشکی هاروارد به منظور سرعت بخشیدن به بهبود درمان ناشی از جراحی‌ها هیپنوتراپیستها را به استخدام درآورده‌اند.

در یکی از تحقیقات انجام گرفته در دانشگاه هاروارد مشاهده گردید حتی هیپنوتیزم بر روی شکستگی استخوان نیز تاثیر گذار بوده و زمان بهبودی را به چندین هفته کاهش می‌دهد. همچنین مطالعات آنها نشان از تاثیر مثبت درمان با هیپنوتیزم برای جراحی سرطان پستان دارد.

مؤسسه ملی سرطان امریکا پس از مطالعه 200 بیمار با سن متوسط5/48 سال که تحت 15 دقیقه هیپنوتیزم قبل از عمل و یک ساعت توده‌برداری سرطان پستان بوده‌اند و مقایسه آنها با بیمارانی که تنها تحت بیهوشی بدون هیپنوتیزم بوده‌اند.

نشان داد که بیماران گروه اول 6/10 دقیقه زمان کمتری را در اتاق سپری کرده‌اند، استفاده از آرام بخش‌ها در این بیماران34 درصد کاهش یافته است، همچنین موارد زیر در آنها تقلیل یافته است 53 درصد درد ،74 درصد حالت تهوع ، 46 درصد خستگی ، 47 درصد ناراحتی ، و 74درصد اضطراب  در هنگام ترخیص.

هزینه  تجهیزات جراحی در هر بیمار 856 دلار اما با مداخله هیپنوتیزم این رقم به 7/772 دلار کاهش یافته است یعنی 9 درصد. که این کاهش هزینه به تبع خود کاهش هزینه پرسنلی و عوارض درد پس از جراحی، تهوع و خستگی را در پی دارد که هر کدام از این عوامل می تواند منجر به طولانی شدن درمان و بستریهای پیش‌بینی نشده در بیمارستان گردد.

الویرا لانگ مدیر رادیولوژی در مرکز پزشکی بوستون گزارش داد که در طول درمان عروق و کلیه بیمارانی که بیهوش نمی گردندو در حالت هیپنوز بی‌حس می‌گردند شانس بهتری از نظر درمان نسبت به بیماران مشابه دارند. دکتر دیوید اشپیگل از دانشگاه استنفورد می‌گوید« درست است که هیپنوتیزم شبیه سحر و جادو پر سر و صداست اما واقعیت این است که شواهد دال بر تأثیر شگرف آن بر درمان بیماران دارد».

امروزه از هیپنوتیزم در پزشکی برای زایمان‌های بدون بیهوشی طبیعی و سزارین،دندان پزشکی، کاهش وزن، ترک اعتیاد، بیمارهای جنسی،سندرم روده تحریک پذیر،  درمان انواع مختلف سرطانها، و حتی فعالیتهای ورزشی استفاده می‌گردد.‌در زمینه مسائل روانی همانگونه که در ابتدای گزارش ذکر شدتمام موارد بیان شده در قسمت استرس همه در حیطه درمان به شیوه هیپنوتیزم می‌باشد.

هیپنوتیزم با ایجاد آرامش و افزایش اعتماد به نفس، بیمار را در درمان بیماری‌های روان‌تنی یاری می دهد. مطالعات انجام گرفته بر روی 241 بیمار در نشریه پزشکی لانسنت(Lancent) نشان داد که بیمارانی قبل از عمل هیپنوز شده‌اند دردهاوعوارض کمتری بعلت کاهش مصرف دارو برای درمان نیاز داشته‌اندو همچنین سریعتر بهبودی خود را بازیافته‌اند.

هیپنوتیزم با تنظیم فشار خون، ضربان قلب و یا اتساع یا انقباض عروق در قبل و هنگام عمل جراحی می تواند متخصص جراحی و بیمار را یاری کند. و در بعضی از بیمارانی که دارای مشکلات قلبی می‌باشند و درصد ریسک بیهوشی در آنها بالاست بسیار ت‍اثیر گذار باشد.

  بر همین اساس انجمن پزشکی بریتانیا در سال 1955 و آمریکا در سال 1958 هیپنوتیزم را به عنوان یک ابزار مناسب و یک روش بسیار با ارزش در درمان بیماریها به رسمیت شناختند. در سال 1977 کالج ملی هپینوتیزم در Loughborough  انگلستان تاسیس شد و به تربیت دانشجویان و دانش‌پژوه‌هان می‌پردازد که هم اکنون در بسیاری از شهرهای بزرگ آن کشور شعبه دارد.

لطفا ادامه مطلب را در هیپنوتراپی چگونه به کمک پزشکی نوین آمده است؟ (قسمت دوم) بخوانید!

منبع: سایت مجله پزشکی مادر

لینک مرتبط: طبیعی‌ترین شیوه‌های مبارزه با درد کدامند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ