23 فروردین، روز دندان پزشک گرامی باد

faateme1366
بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال 1362 روز 23 فروردین روز دندانپزشک وهفته آخر فروردین ماه هفته دندانپزشکی نامگذاری شد. ما نیز به بهانه روز دندان پزشک مروری بر مسائل مختلف حوزه دندانپزشکی خواهیم داشت.

دندانپزشکی، حرفه‌ای بسیار قدیمی است و شاید پیدایش آن به زمانی بازگردد که انسان‌ها به فکر سلامت و بهداشت و زیباتر کردن دندان‌هایشان افتادند. 

از عمر دندانپزشکی در ایران بیش از ۷۰ سال نمی ­گذرد. در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی فقط سه نفر دندانپزشک در شهر تهران وجود داشت. یکی از برجسته‌ترین آنها، دکتر دندانپزشک اهل کشور لهستان بود که دندانپزشک مخصوص رضاخان به شمار می‌رفت و تبحر فوق‌العاده‌ای در طراحی و ساخت پروتزهای دندانی داشت. دو دندانپزشک دیگر تهران قدیم نیز اهل کشور سوئیس و ترکیه بودند.

از سال 1342 تا پیش از انقلاب روز 24 دی ماه به عنوان روز دندان‌پزشکی شناخته می‌شد. مصداق این نام گذاری تشکیل جامعه دندان‌پزشکی ایران در تاریخ 24 دی ماه سال 41 بود. اما پس از انقلاب روز دندان‌پزشک تغییر کرد.

بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال 1362 روز 23 فروردین روز دندانپزشک وهفته آخر فروردین ماه هفته دندانپزشکی نامگذاری شد. ما نیز به بهانه روز دندان پزشک مروری بر مسائل مختلف حوزه دندانپزشکی خواهیم داشت.

اتفاقات مهم دندانپزشکی در سالی که گذشت

سال 1394 در عرصه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شاهد تغییرات و تحولاتی بودیم. صنف دندانپزشکی هم البته از اثرات این تغییرات مستثنی نبود. لغو تحریم ها و تثبیت شرایط اقتصادی کشور برای دندانپزشکان نوید بخش بود.

اعلام جزئیات طرح تحول سلامت توسط وزیربهداشت در فروردین ماه 1394

 جایزه بهترین تحقیق رزیدنتی انجمن اندودنتیست‌های امریکا در سال ۲۰۱۴ برای رزیدنت ایرانی:

 افزایش تعرفه‌های دندانپزشکی در خرداد ماه سال 94

 اعتراض داوطلبان آزمون دستیاری دندان پزشکی به تغییربدون اطلاع و ناگهانی سهمیه‌ها:

 افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی در سال 1394:

 عقب نشینی دبیرخانه دندانپزشکی در برابر فارغ التحصیلان خارج از کشور و تسهیل شرایط قبولی در آزمون ملی دندانپزشکی:

 برگزاری آزمون بورد در روزهای ۱۶ و ۱۷ شهریور ۹۴

 راه‌اندازی سه دانشکده دندان‌پزشکی جدید توسط دانشگاه آزاد

 اصلاح منابع آزمون دستیاری دندان‌پزشکی سال ۹۵ بلافاصله بعد از اعلام تجمع اعتراضی توسط دندانپزشکان شرکت کننده در آزمون دستیاری 95، در آبان ماه 94

 تشکیل اداره کل درمان دندان‌پزشکی

 کاهش مدت زمان تعهدات متعهدین خدمت دوره‌های تخصصی دندانپزشکی

 شرایط جدید سخت‌گیرانه اعطای پروانه مطب به دندانپزشکان که از این پس با دشواری‌های بیشتری برای اخذ مجوز مطب در شهرهای بزرگ روبرو خواهند شد.  

نگاهی به معضلات حوزه دندانپزشکی از نگاه هزینه­ ها و دیدگاه کارشناسان

1- دکتر نوید ناصری عضو دندانپزشکی شورای عالی سازمان نظام پزشکی بیان داشت:

موضوع گرانى مواد یا تجهیزات دندانپزشکى قانوناً و اخلاقاً نباید دستاویزى براى نابسامانى تعرفه­ هاى دندانپزشکى توسط همکاران دندانپزشک شود. این امر فقط باعث سردرگمى شدید بیماران و سلب اعتماد از آنها نسبت به تمامى دندانپزشکان مى­ شود. 

2- دکتر بهزاد فرخ زاد دبیر هیئت مدیره انجمن دندانپزشکی ایران:

 سیستم بیمه­ ای در ایران تبعیض‌آمیز است و متأسفانه بیمه ها درکشور ما پول را برای درمان بیماری می دهند.

 مهم ترین مشکل حوزه دندانپزشکی در ایران این است که تعداد دندانهای پوسیده،‌کشیده شده و پر کرده ایرانیان بسیار بالاست و این ناشی از تصور اشتباهی است که از گذشته در زمینه سلامت دهان و دندان در کشورحاکم بوده است. با گذشت ۹۰ سال از آغاز رشته دندانپزشکی و فعالیت دندانپزشکی مدرن در ایران؛ اما در این مدت شاخص سلامت دهان و دندان در ایران هنوز آنگونه که باید بهبود نیافته است.

3- علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور:

 طبق بررسی‌ها پرداخت از جیب مردم در این حوزه با بیشترین رقم پرداختی بیش از 92 درصد بوده است.

 هزینه‌های دندانپزشکی از نظر بسیاری از مردم گران هستند. خدمات دندانپزشکی تحت پوشش بیمه نیست و یارانه‌ای هم بابت این قضیه پرداخت نمی‌شود. یکی از عوامل بی‌دندانی درکشور ما، مشکلات مالی مردم و نداشتن پول کافی برای درمان‌های دندانپزشکی است.

4- باقر‌شهنی‌زاده، رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت:

 نسبت دندان‌ها‌ی پوسیده کشیده یا پرشده ایرانی‌ها نسبت به ۲۰ سال گذشته سه برابر شده است. این آمار یعنی سه برابر ازعدالت دور شده‌ایم. افراد زیر خط فقر چون توانایی پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی را کمتر دارند دندان‌های با پوسیدگی شدید یا دندان‌های کشیده شده بیشتری دارند. خدمات دندانپزشکی جزو خدمات گران‌قیمت تلقی می‌شود و بیشترین پرداخت ازجیب بیمه‌شدگان در بخش سرپایی مربوط به این خدمات است.

5- دکتر محمد بیات، رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران:

  متاسفانه کشور ما دربخش پیشگیری ضعیف عمل کرده بطوریکه تنها به درمان مشکلات بوجود آمده می‌پردازیم و ازاین رو هزینه‌های بسیاری برما تحمیل می­ گردد. کشورهایی در دنیا هستند که موفق شده‌اند تا میزان ۹۰ درصد از بروز مشکلات دندانی در جامعه خود پیشگیری کنند؛ باید توجه داشت با اینکار دیگر لازم نیست هزینه های سنگین برای درمان پرداخت شود.

  تامین هزینه‌ها از جانب منابع عمومی و بیمه‌ها سبب می گردد مردم با مشکلات کمتری در این زمینه مواجه شوند. همچنین باید اصل را بر پیشگیری قرار دهیم نه درمان. پیگیری اقدامات پیشگیرانه مشکلات دندانی مردم برعهده اداره کل سلامت وزارت بهداشت قرار دارد به طوری که طرح‌های آن هم آماده شده است اما متاسفانه در سال های اخیر، این امر مورد بی‌توجهی واقع شده­است.

6-دکتر بهزاد فرخ زاد دبیر هیئت مدیره انجمن دندانپزشکی ایران:

بیمه دندانپزشکی درکشور دچار ضعف است. سیستم بیمه­ای درایران تبعیض‌آمیز است. متأسفانه بیمه­ ها درکشور ما پول را برای درمان بیماری می­ دهند.

برنامه ­های وزارت بهداشت برای روز دندانپزشکی با نگاهی به وعده ­ها درحوزه دندانپزشکی

دکتر ایرج حریرچی با اشاره به طرح­ های تفصیلی وزارت بهداشت درحمایت درمان دندان­ های خراب و پوسیده مردم گفت: این برنامه­ ها در روز ۲۳ فروردین و همزمان با روز دندانپزشک در ایران اعلام می­ شود. نه تنها دانش آموزان بلکه بزرگسالان نیز در طرح ویژه درمانی وزارت بهداشت در نظر گرفته شده­اند.

 تاکنون برای چهار میلیون دانش آموز، شناسنامه الکترونیک دهان و دندان صادر شده است که قصد داریم این تعداد را به هفت میلیون دانش آموز افزایش دهیم.

  از ارائه خدمات ویژه دندانپزشکی در سال ۹۵ با اولویت دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی، دبیرستان و همچنین بالغینی که اکثراً ۱۳ دندان معیوب، کشیده‌شده، پرشده و یا خراب دارند. اقدامات سال ۹۵ وزارت بهداشت در حوزه دندانپزشکی به ‌سمت و اولویت مردمی است که ۱۳ دندان معیوب دارند.

  دکتر هاشمی وزیر بهداشت سال گذشته در روز دندانپزشک با تاکید بر ضرورت توجه به سلامت دهان و دندان وعده داد: خدمات دندانپزشکی دولتی در کشور کمتر از خدمات پزشکی است. بنابراین سعی بر آن داریم تا کلینیک‌های ویژه دندانپزشکی تاسیس کنیم و در بیمارستان‌ها نیز بخش‌های دندانپزشکی ایجاد کنیم.

  درصددیم هزارکلینیک دندانپزشکی دایر کنیم و ۱۰۰۰ کلینیک روستایی در درمانگاه‌های آن مناطق خدمات دندانپزشکی‌شان را فعال کنند. بنابراین در ۵۷۰ بیمارستان زیر مجموعه وزارت بهداشت خدمات دندانپزشکی را ارائه خواهیم کرد. اما این وعده ها با وجود تاخیرهای بسیار شرکت های بیمه در پرداخت معوقات خود در طرح تحول سلامت عملی نشد تا به سال ۹۵ موکول شود.

 دکتر هاشمی در روزهای آغازین سال 95با حضور در برنامه نبض شبکه خبر با تاکید بر اینکه در بحث دندانپزشکی اولویت ما فعلا پیشگیری بوده و طرح پایش پوسیدگی دندان دانش آموزان در سراسر کشور هم به همین منظور اجرا شده ادامه داد: طرح هایی هم ما و هم وزارت رفاه در این باره داریم و باید بیمه ویژه دندانپزشکی ایجاد شود، اما مستلزم تامین منابع است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ