آنچه حیوانات خانگی درباره شخصیت صاحبانشان می‌گویند

مهرناز زاوه
نوع حیوان خانگی که افراد در خانه نگه می‌دارند، موجبات قضاوت دیگران را فراهم می‌آورد. بر اساس یک باور فرهنگی، حیوانات خانگی از هر نوعی که باشند، چیزهای زیادی در مورد شخصیت صاحبانشان می‌گویند.

نمی‌شود درباره صاحبان حیوانات خانگی صحبت کرد و دو رقیب بزرگ در قلمرو پادشاهی حیوانات خانگی را نادیده گرفت: سگ و گربه. ۳۹ درصد از خانواده‌های آمریکایی سگ و ۳۳ درصد گربه نگه می‌دارند. نوع حیوان خانگی که افراد در خانه نگه می‌دارند، موجبات قضاوت دیگران را فراهم می‌آورد. بر اساس یک باور فرهنگی، حیوانات خانگی از هر نوعی که باشند، چیزهای زیادی در مورد شخصیت صاحبانشان می‌گویند. برای مثال، «بانوی گربه‌ای» اصطلاحی است که برای اشاره به یک زن تنها و افسرده استفاده می‌شود. این در حالی است که یک «سگ باز» به عنوان فردی خوشحال و مهربان در نظر گرفته می‌شود.
دکتر تیلور تروئیت، دامپزشک اهل نیویورک معتقد است که نوع حیوان خانگی که افراد انتخاب می‌کنند، اغلب با شیوه زندگی آنها متناسب است. مثلا نژادهای خاصی هستند که هیچ‌وقت دوست ندارید از آنها نگهداری کنید، چون با سبک و سیاق زندگی شما سازگار نیستند. اما برخی از محققان با این عقیده مخالفند. به زعم آنها، اولویت‌بندی در نگهداری از سگ و گربه می‌تواند نشان‌دهنده تفاوت‌های شخصیتی در افراد باشد.
صاحبان سگ
عشق به توله سگ یک عشق واقعی و سالم است. صاحبان سگ سالم‌ترند و بهتر از سایرین با استرس مقابله می‌کنند. به علاوه، این افراد کمتر از دیگران از افسردگی رنج می‌برند. نتایج به دست آمده از یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که خانم‌های تنها با داشتن سگ کمتر احساس افسردگی می‌کنند. محققان بر این باورند که حضور هرگونه حیوان خانگی از جمله سگ در منزل، موجب کاهش احساس تنهایی و افزایش اشتیاق به زندگی در افراد خواهد شد. محققان در یکی از مطالعات خود از داوطلبان خواستند که حیوان خانگی مورد علاقه‌شان را معرفی کنند. همچنین یک تست به آنها دادند تا ۵ بعد شخصیتی آنها را ارزیابی نمایند. یافته‌های به دست آمده حاکی از آن بود که صاحبان سگ در مقایسه با صاحبان گربه افرادی برونگرا‌تر، بشاش‌تر و با‌وجدان‌تر هستند.
صاحبان گربه
صاحبان گربه در مقایسه با صاحبان سگ، خلاق تر، ماجراجوتر و عصبی‌تر هستند. به علاوه، افرادی که از اضطراب شدید رنج می‌بردند، عمدتا جوانانی هستند که گربه را به عنوان حیوان خانگی‌شان انتخاب کرده‌اند. با این حال، این عصبانیت یک وجه دیگر نیز دارد: هوش. مطالعه محققان دانشگاه کارول در ویسکانسین نشان می‌دهد که دوستداران گربه درون گراتر و ناسازگارتر، اما از صاحبان سگ باهوش‌ترند.
نویسنده این مطالعه، دنیس گاستلو معتقد است که افراد حیوان خانگی مورد علاقه‌شان را بر اساس خصوصیات شخصیتی خود انتخاب می‌کنند. برای مثال، گربه اغلب به عنوان یک حیوان مستقل در نظر گرفته می‌شود که معمولا مواظب دیگران است. اگر شما هم اینطور هستید، پس گربه با خصوصیات شما سازگار خواهد بود.
صاحبان خزندگان
صاحبان مار و خزندگان از منظر نگهداری از حیوانات خانگی غیرمتعارف مانند مارمولک یا سوسمار مورد توجه قرار می‌گیرند. بررسی‌های محققان دانشگاه هرتفوردشایر در انگلستان نشان می‌دهد که صاحبان خزندگان بیش از سایرین مستقل هستند. صاحبان خزندگان در مقایسه با صاحبان سگ‌ها کمتر به سرگرمی علاقه دارند. آنها باور دارند که حیوان خانگی‌شان حس شوخ طبعی ندارد.
صاحبان پرندگان
صاحبان پرندگان به لحاظ اجتماعی فعال‌تر از سایر افراد هستند. بر اساس نظرسنجی موسسه هریس اینتراکتیو در سال ۲۰۱۰، صاحبان پرندگان افراد برون‌گرایی هستند که اغلب در حوزه‌های مدیریت، تبلیغات، ساخت و ساز و خرید و فروش مشغول به کارند. بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله روانشناسی در سال ۱۹۸۳، صاحبان پرندگان ماده تمایل زیادی به سلطه ‌جویی دارند. این افراد می‌توانند در مشاغل و حوزه‌های کاری گوناگون از این خصیصه بهره بجویند.
صاحبان ماهی
صاحبان ماهی افراد متعهدی هستند، اما در مقایسه با دیگران درون‌گراتر به نظر می‌رسند، چون شیوه زندگی و باورهای آنها با سایرین تفاوت دارد. تحقیقات محققان دانشگاه اورگان نشان می‌دهد که صاحبان ماهی کمتر نگاه بدبینانه دارند و زیاد ناامید نمی‌شوند. علاوه بر این، آنها علاقه زیادی به ماتریالیسم و اشیاء لوکس ندارند و راحت تر زندگی می‌کنند. صاحبان ماهی معمولا افرادی جوان و چند‌فرهنگی هستند.
اما این مسائل برای صاحبان حیوانات خانگی چه معنا و مفهومی دارد؟
این مطالعات نشان می‌دهند که ممکن است بین حیوانات خانگی انتخابی و خصوصیات شخصیتی صاحبان آنها ارتباط مشخصی وجود داشته باشد. با این حال، نمی‌توان گفت که شخصیت یک فرد او را به انتخاب یک حیوان مشخص سوق می‌دهد یا اینکه یک حیوان خانگی خاص صفات شخصیتی خاص صاحب‌اش را تداعی می‌کند. بر اساس یافته‌های تروئیت، صاحبان حیوانات خانگی معمولا بخشی از خصوصیات خود را به حیوانات خانگی خود منتقل می‌کنند و عمدتا به خصوصیات آنها نگاه متعصبانه‌ای پیدا می‌‌کنند.
منبع: medicaldaily

حیوانات خانگی چگونه به بهبود سلامت شما کمک می‌کنند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ