6 مـرحـلـه بـرای عـذرخـواهـی!

faateme1366
براساس تحقیقی که به تازگی از سوی کالج بازرگانی دانشگاه اوهایو انجام شده، عذرخواهی در بسیاری موارد می‌تواند یک اقدام موثر باشد اما برای موثرتر بودن، باید همه این 6 مراحل را در بر داشته باشد.

براساس تحقیقی که به تازگی از سوی کالج بازرگانی دانشگاه اوهایو انجام شده، عذرخواهی در بسیاری موارد می‌تواند یک اقدام موثر باشد اما برای موثرتر بودن، باید همه این 6 مراحل را در بر داشته باشد: 1) بیان تاسف، 2) توضیح درباره مشکلی که پیش آمده، 3) پذیرش مسئولیت، 4) ابراز ندامت، 5) پیشنهاد جبران مشکل و 6) درخواست بخشودگی. این مطالعه نشان داده است که با وجودی که بهترین عذرخواهی‌ها شامل همه این 6 مرحله می‌شود اما تمام اجزای آن دارای ارزش برابر نیستند.

پروفسور ری لویکی، سرپرست این پژوهش و استاد منابع انسانی و مدیریت دانشگاه اوهایو در این‌باره می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد مهم‌ترین بخش یک عذرخواهی، قبول مسئولیت است. بگویید اشتباه شما بوده است.» دومین عامل مهم آن پیشنهاد جبران اشتباه است.

لویکی در ادامه می‌گوید: «یکی از مشکلات پذیرش عذرخواهی این است که ما فکر می‌کنیم، با حرف نمی‌توان همه چیز را حل کرد» او در ادامه گفته: «در نتیجه با گفتن جبران می‌کنم، در واقع شما خود را به عملی متعهد کرده‌اید که می‌تواند خطای پیش آمده را جبران کند.» 3 عامل باقیمانده یعنی اظهار تاسف، بیان مساله و مشکلی که اتفاق افتاده و ابراز ندامت در یک سطح قرار دارند.

لویکی و همکارانش واکنش‌های 755 نفری را که با یک یا هر شش عامل این عذرخواهی‌ها روبرو شده بودند، بررسی کردند. این مطالعه شامل 333 فرد بزرگسال و 422 دانشجوی دوره کارشناسی بود. سناریوی تعریف‌شده این بود که این افراد با عذرخواهی فردی متقاضی شغل که در کار پیشین خود خطایی مرتکب شده بود، روبرو می‌شدند. به افراد بالغ گفته شده بود که هر عذرخواهی شامل چند عنصر می‌شود، اما دانشجویان با عذرخواهی مکتوب روبرو بودند. این افراد پس‌ازآن مواجهه با عذرخواهی به موثر بودن و اعتبار آن نمره می‌دادند.

اگرچه نتایج دو گروه کاملا یکسان نبود اما بسیار مشابه بود. زمانی که همه عناصر در یک زمان بررسی می‌شدند، قدرت کلی عذرخواهی از اهمیت برخوردار بود.

در بخش دانشجویی، آن‌ها صرفا با یک عذرخواهی مکتوب روبرو بودند درحالی‌که در بخش دیگری این بررسی، صدا و احساسات افرادی که می‌توانستند تاثیرات قدرتمندی داشته باشند نیز بررسی می‌شد که اهمیت تماس چشمی، بیان مناسب، احترام و اهمیت یک عذرخواهی رودررو را به آن می‌افزود.

منبع: سپید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ