روشهای درمان لکه های سرسفید

a.mahammadi
ملیا یا لکه‌های شیری رنگ روی پوست در هر سنی، به‌ویژه در نوزادان بروز می کند. این لکه ها دانه‌های کوچک ، سفید و برجسته ای است که معمولاً روی بینی یا گونه‌ها ظاهر می‌شود.

به نقل از سایت ام اس ان، لکه درنتیجه تجمع کراتین، نوعی پروتئین موجود  در لایه بیرونی پوست، که در زیرپوست به دام  می افتد، ایجاد می شود. در میان بزرگسالان، اعتقاد بر این است  که سوختگی یا تاول، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آفتاب، استفاده از کرم استروئیدی یا کارهای درمانی- زیبایی پوست به طور مکرر مانند لیزر، پوست را مستعد  بروز این دانه ها می کند . این جوش‌ها خطرناک نیست  و به‌ندرت احساس خارش یا حالت آزاردهنده ایجاد می‌کند، اما ممکن است باعث ناراحتی در بعضی از افراد شود، به ویژه در  بسیاری از نوجوانان. لکه  را می‌توان با لیزر یا جراحی از بین برد، اما راه‌های طبیعی ،ساده و ارزان نیز وجود دارد:

* شنبلیله: خاصیت ضدعفونی‌کننده وآنتی اکسیدان آن تأثیر خوبی روی ملیا می‌گذارد و مانع بروز آکنه نیز می‌شود.  کافی است یک‌مشت از برگ‌های تازه آن را آسیاب و سپس با آب مخلوط‌کنید تا به شکل خمیر در بیاید. خمیر به دست آمده را به مدت 15 دقیقه روی قسمت‌های تحت تأثیر قرار دهید و سپس بشویید.
*عسل: عسل ارگانیک نه‌تنها طعم بلکه خاصیت دارویی فوق‌العاده دارد. با مالیدن عسل روی صورت، پوست مرطوب می‌شود و آنتی‌اکسیدان را تقویت می‌کند. این کار را هر روز تکرار کنید و پس از 15 دقیقه بشویید.
*اسکراب جوی دو سر: جوی دو سر بسیار ماده سالمی است که نه‌فقط برای سلامت بدن بلکه برای پوست نیز مفید است. یک قاشق غذاخوری شکر، یک قاشق غذاخوری عسل و 3 قاشق غذاخوری جوی دو سر را باهم مخلوط‌ کنید و روزانه به پوست ‌صورت بمالید تا منافذ باز شود و لکه‌ها کاهش پیدا کند.
*اسکراب شکر و آب‌لیمو:این میوه جزو مرکبات معروف است که منبع  عالی ویتامین C است.برای  تهیه اسکراب، 2 قاشق غذاخوری شکر،یک قاشق غذاخوری آب‌لیمو و یک قاشق مرباخوری روغن‌زیتون را باهم مخلوط‌کنید و به‌عنوان اسکراب روی صورت بمالید. پس از 20 دقیقه نیز صورت را بشویید.
*پوست انار:انار میوه‌ای شگفت‌انگیز است که باید به رژیم غذایی اضافه کرد. این میوه منبع عالی ویتامین A، C و E است .استفاده از پوست پودر شده این میوه برای درمان پوست  باعث از بین رفتن سلول های مرده پوست می شود. برای استفاده،پوست  انار را کباب کنید تا به رنگ قهوه ای تبدیل شود. سپس آن‌ را آسیاب و با آب‌لیمو مخلوط‌کنید و به‌صورت بمالید و پس از گذشت 20 دقیقه بشویید.این کار را هفته‌ای سه بار تکرار کنید.
* حوله خیس شده در آب داغ: این‌یک روش بسیار ساده است  و کمک می‌کند تا سلول‌های مرده از روی پوست صورتتان جدا شود. کافی است حوله صورت را در آب داغ قرار دهید.  پس از خیس شدن حوله، آن را فشار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. حوله را به مدت چند دقیقه روی صورت قرار دهید.
*روغن درخت چای: این روغن برای هر نوع پوستی مفید است زیرا دارای خاصیت ضد باکتریایی متعددی است. 12 قطره روغن آن را با  50 میلی لیتر روغن‌پایه مانند روغن نارگیل،دانه کتان یا ژل آلوئه ورا  مخلوط‌ کنید. این مخلوط را روی دانه‌های سفید بمالید.
*گوجه‌فرنگی: گوجه‌فرنگی‌ سرشار از ویتامین C است که باعث درخشش پوست می‌شود و دانه‌های سفید را از بین می‌برد. برای استفاده یک عدد گوجه‌فرنگی را نصف کنید و روی آن را شکر بپاشید؛ سپس روی صورتتان  و دانه‌های سفید بمالید.
*خمیردندان: شاید تعجب کنید اما فلوراید موجود در خمیردندان علایم مربوط به ملیا را از بین می‌برد. کمی روی دانه‌هاخمیر دندان بزنید و پس از 25 دقیقه صورتتان را بشویید.
 

منبع: روزنامه خراسان

راههای رفع جوشهای زیرپوستی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ