شایع‌تـرین درد تابستانـی را مهار کنید

meysam
گرمازدگی و سردرد از جمله رایج‌ترین اختلال‌ها و بیماری‌های گرم‌ترین فصل سال یعنی تابستان است. بروز این سردردها که با گرم شدن هوا در میان مردم افزایش می‌یابد، دلایل مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها رعایت نکردن برنامه غذایی مناسب و سالم است. کاهش میزان مایعات بدن و از دست رفتن رطوبت مورد نیاز سلول‌های بدن و اندام‌های مختلف نیز از دیگر عواملی است که در این فصل منجر به بروز گرمازدگی و سردردهای تابستانی در مردان و زنان می‌شود.

مجله سیب سبز: گرمازدگی و سردرد از جمله رایج‌ترین اختلال‌ها و بیماری‌های گرم‌ترین فصل سال یعنی تابستان است. بروز این سردردها که با گرم شدن هوا در میان مردم افزایش می‌یابد، دلایل مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها رعایت نکردن برنامه غذایی مناسب و سالم است. کاهش میزان مایعات بدن و از دست رفتن رطوبت مورد نیاز سلول‌های بدن و اندام‌های مختلف نیز از دیگر عواملی است که در این فصل منجر به بروز گرمازدگی و سردردهای تابستانی در مردان و زنان می‌شود.

این بیماری‌ها که امروزه یکی از رایج‌ترین معضلات زندگی مردم به‌ویژه در مناطق آب و هوایی گرم و خشک است، اختلال‌هایی را در روند زندگی و برنامه کاری مردم به‌وجود می‌آورد و در عین حال ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی را برای مبتلایان به این بیماری‌ها در طول زندگی به همراه آورد. 
برای آشنایی بیشتر با علائم و عوارض این اختلال شایع در فصل تابستان که ممکن است به سراغ هر کدام از ما بیاید با محمد عبادیانی درمانگر و مدرس طب سنتی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران به گفت‌وگو نشستیم تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه به دست آوریم. 

چرا گرمازده می‌شویم؟
بسیاری از مردم بر این باورند که گرم شدن هوا و افزایش دما مهم‌ترین عامل بروز گرمازدگی در بدن است. اما درمانگران 
طب سنتی اینطور فکر نمی‌کنند. آنها معتقدند که علاوه بر افزایش دمای هوا و گرم شدن محیط زندگی، مصرف مواد غذایی نامناسب و داروهایی که در بدن ایجاد گرما و حرارت می‌کنند از دیگر عوامل بروز گرمازدگی در مردان، زنان و حتی کودکان است. متخصصان طب سنتی علاوه بر این ورزش، تحرک، شغل و انسداد مجاری مربوط به تخلیه مواد و اخلاط گرمازا از بدن را از دیگر عواملی می‌دانند که موجب بروز گرمازدگی در روزهای گرم تابستانی می‌شود. عواملی که برای کنترل هر یک از آنها در مکتب درمانی طب سنتی راه‌حلی ویژه وجود دارد.


در ادامه در صفحه مجله سیب سبز می‌خوانید:

ترش و شیرین‌ها را انتخاب کنید 
یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از گرمازدگی کنترل میزان صفرا در بدن است. این مسئله به ویژه در افراد صفراوی مزاج بسیار لازم است. زیرا در فصل تابستان میزان تولید صفرا در بدن بیشتر می‌شود و این مسئله موجب افزایش استعداد گرمازدگی در بدن می‌شود. به این منظور باید از مصرف غذاها و خوراکی‌هایی که موجب تولید صفرا در بدن می‌شوند پرهیز و به جای آن خوراکی‌ها و موادغذایی که موجب تنظیم صفرا در بدن می‌شود را به سبد غذایی خود اضافه کنید. نوشیدن شربت ریواس، شربت تمرهندی، شربت انار تازه و سکنجبین ازجمله بهترین نوشیدنی‌های کنترل‌کننده صفرا در فصل‌های گرم سال هستند. در کنار این خوراکی‌ها خوردن میوه‌هایی که طعم ترش و شیرین را با هم دارند مثل آلو، آلبالو و گیلاس نیز در این فصل برای کنترل صفرا توصیه می‌شود.

تعریق بدن را کنترل کنید
پرخوری یکی دیگر از عواملی است که در تشدید گرمازدگی بسیار مؤثر است. پرخوری و مصرف موادغذایی و خوراکی‌ها، بیش از نیاز بدن به ویژه در فصل تابستان موجب افزایش تعریق بدن می‌شود و به این ترتیب عوارض گرمازدگی را در بدن افراد افزایش می‌دهد. برای کنترل و پیشگیری از بروز این مسئله لازم است در وعده‌های غذایی خود بیشتر از سالاد کاهو و انواع سبزی استفاده کنید. به این ترتیب که میل به خوردن موادغذایی بیشتر را با خوردن سالاد و سبزیجات برطرف کنید تا از بروز گرمازدگی در بدن پیشگیری شود. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ