۳ نشانه پنهان یک بیمارِ روانی

مهرناز زاوه
شاید به سختی بتوان یک بیمار روانی را شناسایی کرد و تشخیص داد؛ با این حال رفتارهای خاصی وجود دارد که می‌تواند نشان دهد شخص مبتلا به بیماری روانی است.

شاید به سختی بتوان یک بیمار روانی را شناسایی کرد و تشخیص داد؛ با این حال رفتارهای خاصی وجود دارد که می‌تواند نشان دهد شخص مبتلا به بیماری روانی است. در تعریف یک بیمار روانی گفته شده که این فرد در درک و شناخت این مسئله که چرا افراد دارای احساسات هستند دچار مشکلاتی است و این کمبود حسِ هم‌دلی به شیوه‌های شاخص گوناگونی قابل تشخیص خواهد بود، مثلا بر اساس انواع نوشیدنی‌هایی که یک فرد در جایی سفارش می‌دهد. در اینجا به برخی نشانه‌های اشاره می‌کنیم که به شما کمک می‌کند بتوانید یک بیمار روانی را بهتر بشناسید.
۱.آنها نسبت به عوامل محرکی که باعث خمیازه می‌شود واکنش نشان نمی‌دهند
محققان به ۱۳۵ دانشجوی فارغ‌التحصیل پرسشنامه‌هایی دادند تا بتوانند میزان خصوصیات روانی آنها را ارزیابی کنند. بعد از آن، به شرکت‌کنندگان سه ویدئو به شکل تصادفی نشان داده شد –در یکی از آنها یک نفر با صورتی کاملا بی‌حس و حال ظاهر می‌شد، دیگری فردی را نشان می‌داد که می‌خندید، و در آخرین ویدئو فردی ظاهر شد که در حال خمیازه کشیدن بود. در شرایطی که شرکت‌کنندگان این ویدئو‌ها را تماشا می‌کردند، محققان از نزدیک حالت چهره‌شان را مورد بررسی قرار داده و میزان فعالیت عضلات صورت آنها را می‌سنجیدند.
نتایج گویای نکته خیلی جالبی بود: شرکت‌کنندگانی که در ارتباط با خصوصیت‌های روانی مرتبط با سردی و بی‌عاطفگی امتیاز بالاتری گرفته بودند، کمتر تحت تأثیر عوامل محرک خمیازه مسری قرار گرفتند در شرایطی که اکثر شرکت‌کنندگان دیگر بعد از دیدن آن خمیازه کشیدند. 
متخصصان می‌گویند افرادی که ویژگی‌های روانی‌شان در سطح بالاتری قرار دارد افرادی دورو، خودشیفته، خودسر و بی‌خیال هستند. به نظر می‌رسد که واکنش (یا عدم واکنش) برای ارتباط در زمان تماشای ویدئوی فردی که خمیازه می‌کشد و واکنش متقابل نسبت به آن، در درون ویژگی شخصیتی فرد روانی در ارتباط با کمبود حس همدلی دچار تنزل می‌شود.
۲.آنها دوست دارند یک عالم عکس سلفی بگیرند
تحقیقات نشان می‌دهد افراد روانی بیشتر از دیگران دوست دارند از خودشان عکس سلفی بگیرند و زمان بیشتری برای ادیت آن صرف کنند. سوای قابلیت آنها در خمیازه نکشیدن بعد از دیدن ویدئوی خمیازه، تحقیقات نشان می‌دهد به اشتراک گذاشتن مکرر عکس‌های سلفی در فضاهای مجازی، به نوعی گویای شخصیت پریشان و آشفته فرد است. طی تحقیقی در این زمینه،‌ محققان کوشیدند درباره چگونگی ارتباط بین ویژگی‌های شخصیتی و نحوه‌ای که این افراد خودشان را در فضاهای مجازی مطرح می‌کنند تحقیقاتی انجام دهند. دانشگاه اوهایو روی ۸۰۰ فرد ۱۸ تا ۴۰ ساله با هدف سنجش عادت‌های سلفی گرفتن در ارتباط با سطح کارکرد خودشیفتگی در انسان، ماکیاولیسم و ویژگی‌های فرد روانی تحقیقاتی انجام داد.
این تحقیق بر روی خصوصیات اخلاقی تمرکز داشت که طی آن از افراد سؤالاتی مبنی بر این پرسیده شد که فکر می‌کنند چقدر جذاب هستند، دوست دارند دیگران چقدر به آنها توجه کنند و این‌که آیا تمایلی به ارزیابی دیگران دارند یا خیر. سپس از شرکت‌کنندگان درباره تعداد دفعات استفاده از شبکه‌های اجتماعی سؤالاتی شد؛ برای مثال این‌که چند وقت به چند وقت پست می‌گذارند و تا چد حد عکس‌هایشان را پیش از پست کردن ادیت می‌کنند.
در این آمار مشخص شد آن دسته از افرادی که میزان خودشیفتگی و قضاوت از روی ظاهر در آنها سطح بالایی داشت زمان بیشتری در شبکه‌های اجتماعی مختلف سپری می‌کنند. علاوه بر این، محققان دریافتند افرادی که ویژگی‌های خودشیفتگی و روانی بیشتری در آنها دیده می‌شود، عکس‌های سلفی بیشتری از خود به اشتراک می‌گذارند. هم‌چنین آنها به این نتیجه رسیدند افرادی که بیشتر در معرض خودشیفتگی قرار دارند عکس‌ها و پست‌هایشان را بیشتر ادیت می‌کنند. این میزان خودشیفتگی «تحتِ بالینی» است.
همانطور که در تحقیقات قبلی هم مشخص شده بود، افرادی که عکس‌های سلفی زیادی پست می‌کنند، در واقع این حرکتشان نشانه بارز یک فرد روانی است: آنها حس هم‌دلی کمتری داشته و دوست دارند خود را دست بالا بگیرند.
۳.آنها قهوه سیاه سفارش می‌دهند
تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که ترجیح می‌دهند غذاهای تلخ بخورند اغلب ویژگی‌های روانی بیشتری از خود بروز می‌دهند.
شاید این مورد باعث شود که این افراد را با افرادی که شکر و لبنیات را از غذاهای خود حذف کرده‌اند اشتباه بگیرید. تحقیقات نشان می‌دهد اگر تمایل شما بیشتر به نوشیدن قهوه سیاه است، بنابراین میزان گرایش‌های روانی در شما بالاتر خواهد بود. طی تحقیقی که روی ۱۰۰۰ نفر انجام گرفت محققان دریافتند آن دسته از افرادی که غذاها و نوشیدنی‌های تلخ را برای خوردن ترجیح می‌دهند میزان بروز ویژگی‌های «ماکیاولیسم، روانی، خودشیفتگی و سادیسم روزانه» در آنها بیشتر است. سایر غذاهایی که در همین دسته قرار می‌گیرد عبارتند از تربچه و کرفس.
منبع: thehealthsite

درباره اثرات مخرب اختلال شخصیت مرزی بیشتر بدانید

تفاوت اختلال شخصیت مرزی در مردان و زنان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ