۲۰ چربی سالم که شما را لاغر می‌کنند-قسمت اول

مهرناز زاوه
بدن انسان برای کاهش وزن و عملکرد مناسب به چربی رژیمی نیاز دارد. به همین دلیل است که بسیاری از از چربی‌ها، ضروری در نظر گرفته می‌شوند.

شما آنچه نیستید که می‌خورید. اگر چنین بود، پس همه افرادی که مقدار زیادی چربی مصرف می‌کنند، باید چاق باشند. نظر شما چیست؟ آیا افرادی که چربی می‌خورند، چاق هستند؟ نه، لزوما اینطور نیست. بدن انسان برای کاهش وزن و عملکرد مناسب به چربی رژیمی نیاز دارد. به همین دلیل است که بسیاری از از چربی‌ها، ضروری در نظر گرفته می‌شوند. چربی‌های سالم شما را سیر نگه می‌دارند، سوخت و ساز بدن را به حداکثر رسانده و از شما در برابر بیماری‌های قلبی محافظت می‌کنند. همچنین، روند جذب مواد مغذی را تسریع نموده و کمک می‌کنند ویتامین محلول در چربی بیشتری جذب کنید.
برای راحتی کار، در این مقاله به معرفی ۲۰ غذای مفید می‌پردازیم که حاوی چربی‌های سالم هستند! اما قبل از مصرف این مواد غذایی، باید توجه داشته باشید که تمام مواد غذایی از جمله آنهایی که حاوی چربی‌های سالم هستند باید در حد اعتدال مصرف شوند. بر اساس دستورالعمل‌های رژیمی، یک راه آسان برای تحقق این امر این است که مصرف منابع چربی‌های اشباع مانند پیتزا، همبرگر، گوشت، و تنقلات فرآوری‌شده را به حداقل برسانید.
گوشت گاو علف‌خوار
گوشت قرمز حاوی چربی‌های سالم مانند لینولئیک اسید کونژوگه یا CLA است؛ یک چربی ترانس که موجب بهبود سلامت قلب و کاهش چربی شکم می‌شود. به علاوه، مصرف گوشت قرمز به کاهش سطح استئاریک اسید در بدن نیز کمک می‌کند. اما گوشت گاو علف‌خوار حتی بهتر از این است. مطالعه منتشر شده در مجله تغذیه نشان داده است که گوشت گاو علف‌خوار از CLA، استئاریک اسید و امگا۳ بیشتری برخوردار است.
نارگیل
نارگیل سرشار از چربی‌های اشباع شده است که نیمی از آن، از لوریک اسید تامین می‌شود؛ یک تری‎گلیسرید با زنجیره متوسط که با باکتری‌ها می‌جنگد، سطح کلسترول خون را بهبود می‌بخشد و انرژی انسان را در طول شبانه‌روز به میزان ۵ درصد افزایش می‌دهد. مطالعه محققان نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های غذایی حاوی روغن نارگیل به کاهش چربی شکمی کمک می‌کند.
آووکادو
آووکادو از بیشترین مقدار چربی‌های سالم در بین مواد غذایی برخوردار است. این میوه شگفت‌انگیز، حالت خامه‌ای دارد و بر خلاف کره، به تنهایی قابل مصرف است. با این حال، باید در هر وعده غذایی تنها یک چهارم یا نیمی از یک آووکادوی کامل را مصرف کنید، با این وجود نیازی نیست نگران چربی‌های موجود در آن باشید. آووکادو سرشار از چربی‌های غیر اشباع و سالمی است که حاوی اولئیک اسید بوده و احساس گرسنگی را برطرف می‌کنند.
شکلات تلخ
یک خبر خوب برای همه معتادان شکلات! خوردن شکلات تلخ شکم شما را صاف می‌کند. شکلات تلخ حاوی بالاترین درصد از کره کاکائو است که به عنوان یکی از منابع چربی‌های اشباع در نظر گرفته می‌شود. از آنجایی که روند هضم شکلات تلخ به زمان بیشتری نیاز دارد، شما را تا چندین ساعت سیر نگه می‌دارد و کمک می‌کند وزن کم کنید.
مغز آجیل‌ها
چربی‌های غیر اشباع موجود در مغزها با فعال کردن یک ژن، موجب کاهش ذخیره چربی و بهبود متابولیسم انسولین در بدن می‌شوند. مغز گردو یکی از بهترین منابع غذایی است. این خوراکی مغذی بیش از سایر مغز‌ها حاوی اسیدهای چرب امگا۳ است. مطالعه محققان در ایالت پنسیلوانیا نشان می‌دهد که خوردن گردو و روغن گردو به کاهش استرس کمک کرده و سطح فشار خون دیاستولیک را پایین نگه می‌دارد.
کره مغز آجیل‌ها
شباهت‌های زیادی بین مغزها و کره آنها وجود دارد؛ اما باید بدانید که تمام کره‌های گرفته شده از مغزها حاوی چربی‌های سالم نیستند. بنابراین، بهتر است برچسب موجود بر روی بسته‌بندی کره‌ها را با دقت بخوانید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید. تفاوت‌ها قابل ملاحظه‌اند؛ خیلی از کره‌های کم‌چرب علی‌رغم اینکه چربی کمتری دارند، حاوی شکر و نمک بیشتری هستند.
تخم‌مرغ کامل
منظور از تخم‌مرغ کامل زرده و سفیده است نه اینکه تخم مرغ را با پوست بخورید! سفیده تخم‌مرغ سرشار از پروتئین است، اما زرده چربی و کلسترول دارد. با این حال، جای نگرانی نیست. چربی موجود در زرده عمدتا اشباع نشده است. مطالعه محققان دانشگاه کانکتیکات نشان می‌دهد که چربی موجود در زرده تخم‌مرغ به کاهش LDL یا کلسترول‌های بد کمک می‌کند.
منبع: shape

ادویه هایی که به لاغری ما کمک می کنند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات

1395-03-14 - 02:56 پاسخ

من مبتلا به چربی خون (کلسترول وتری گلیسیرید )هستم ودکتر مرا از خوردن زرده تخم مرغ منع کرده آن وقت شما خوردن زرده ی تخم مرغ راپیشنهاد می کنید واقعا موندیم چکار کنیم