۲۰ توصیه بسیار موثر برای جلوگیری از تُنک شدن و ریزش مو-قسمت اول

مهرناز زاوه
چه هر روز شاهد ریختن یک عالم از موهایتان باشید، چه فرق سرتان خالی شده باشد و چه موهایتان نازک، می‌توانید از این نکات برای بهبود وضعیت موهای‌تان استفاده کنید و ببینید کدام‌یک بیشتر برایتان جوابگوست.

کم‌پشت شدن موها یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن زندگی می‌‎کنند. از بین رفتن ضخامت مو یک اتفاق ناگوار است، اما راهکارهای زیادی برای مقابله با آن وجود دارد! برخی از این راهکارها از ریزش مو جلوگیری می‌کنند و برخی دیگر موهای شما را ضخیم‌تر نشان می‌دهند. چه هر روز شاهد ریختن یک عالم از موهایتان باشید، چه فرق سرتان خالی شده باشد و چه موهایتان نازک، می‌توانید از نکات زیر برای بهبود وضعیت موهای‌تان استفاده کنید و ببینید کدام‌یک بیشتر برایتان جوابگوست.
۱. افزایش مصرف آهن
یکی از اولین چیزهایی که باید در مورد ریزش مو بدانیم، این است که چه عاملی باعث ریزش شده است تا با جلوگیری از عامل فوق یا کاهش علائم مربوط به آن، از ریزش مو جلوگیری کنیم. اگر گیاهخوار هستید یا کم‌خونی دارید، ممکن است به علت کمبود آهن دچار ریزش مو شده باشید. شما می‌توانید سطح آهن بدن خود را به سادگی با مصرف سبزیجات، حبوبات و گوشت قرمز افزایش دهید. بهتر است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا در صورت لزوم از قرص و مکمل آهن نیز استفاده کنید.
۲. ماساژ پوست سر
برخی از متخصصان بر این باورند که ریزش مو به دلیل عدم گردش خون در سطح پوست سر رخ می‌دهد. آنها معتقدند که ماساژ دادن پوست سر با آسان‌تر کردن لایه‌برداری و تسریع روند رشد سلول‌های جدید از ریزش مو جلوگیری خواهد کرد. شما می‌توانید از روغن نارگیل یا روغن آرگان برای ماساژ پوست سرتان استفاده کنید. پس از پایان کار، موهای‌تان را با شامپو بشویید.
۳. استفاده از داروهای بدون نسخه
تنها داروی مورد تایید سازمان غذا و دارو برای درمان ریزش مو ماینوکسیدیل است که به صورت موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو که در قالب مایع و فوم عرضه می‌شود، فاز رشد مو را طولانی‌تر می‌کند. کافی است ۲ بار در روز از ماینوکسیدیل استفاده کنید تا به نتیجه دلخواهتان برسید. این دارو برای خانم‌ها بهتر عمل می‌کند. اما آقایان هم می‌توانند شانس خود را امتحان کنند و جلوی ریزش مویشان را بگیرند. خطرات بهداشتی استفاده از این دارو باید قبل از آغاز درمان در نظر گرفته شود.
۴. کاشت مو
عمل کاشت مو اغلب برای آقایانی استفاده می‌شود که از طاسی رنج می‌برند. در این روش، مو از قسمت‌هایی از سر که حجم بیشتری دارد برداشته شده و در قسمت‌های کم پشت سر کاشته می‌شود. این روش در افرادی که موی کوتاه دارند بهتر جواب می‌دهد.
۵. بررسی هورمون‌ها
گاهی اوقات عدم تعادل هورمونی باعث تنک شدن موها می‌شود. هم آقایان و هم خانم‌ها در معرض خطر الگوی طاسی ژنتیکی قرار دارند. سایر علل ریزش موی موقت در خانم‌ها می تواند عدم تعادل هورمونی در طول دوران بارداری، یائسگی و یا قطع درمان هورمونی برای کنترل بارداری باشد. با یک متخصص مجرب مشورت کنید تا ببینید چه گزینه‌هایی برای بازگرداندن تعادل هورمونی دارید.
۶. بررسی تیروئید
عملکرد ضعیف تیروئید می‌تواند با ریزش مو تشخیص داده شود؛ این عارضه در خانم‌ها بیشتر رخ می‌دهد. با اینکه این مسئله معمولا به دلیل اختلالات هورمونی اتفاق می‌افتد، شما می‌توانید از پزشک بخواهید که تیروئیدتان را بررسی کند. عدم درمان اختلالات تیروئید می‌تواند نتایجی بدتر از نازک شدن مو به دنبال داشته باشد.
۷. افزایش مصرف پروتئین و اسیدهای چرب
علاوه بر افزایش مصرف آهن، افزودن پروتئین و اسیدهای چرب امگا۳ بیشتر به رژیم غذایی کمک می‌کند که از نازک شدن موهای‌تان جلوگیری کنید. با افزایش مصرف این مواد غذایی می‌توانید پروتئین و امگا۳ بیشتری دریافت کنید: ماهی قزل‌آلا، گردو، ماهی ساردین، آووکادو، گوشت، لوبیا، توفو و فرآورده‌‌های لبنی.
۸. کاهش استرس
عارضه‌ای که به عنوان آلوپسی آره‌آتا شناخته می‌شود، باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله کند و موجب ریزش و پراکندگی مو در سطح پوست سر شود. یکی از عوامل محرک آلوپسی آره‌آتا استرس است. بنابراین، تا می‌توانید باید استراحت کنید و از استرس دور بمانید. استراحت کافی و ورزش منظم، حتی در صورتی که آلوپسی نداشته باشید، کمک می‌کند که از استرس و ریزش مو در امان باشید. اگر فکر می‌کنید دچار این عارضه هستید، بهتر است با پزشکتان مشورت کنید.
۹. اصلاح حجم‌دهنده
فرم اصلاح موهای شما نقش قابل‌توجهی در میزان حجمی دارد که موهایتان نشان می‌دهد. حتی اگر نتوانید به تعداد موهای خود اضافه کنید، می‌توانید آنها را ضخیم‎‌تر و پرپشت‌تر نشان دهید. آقایان می‌بایست قسمت‌هایی را که نازک شده کوتاه نگه دارند، در غیر این صورت موهای‌شان فرم خوشایندی نخواهد داشت. زاویه کوتاه کردن موها نیز تاثیر زیادی دارد و می‌تواند موهایتان را پرپشت و ضخیم جلوه دهد.
۱۰. بیوتین را امتحان کنید
بیوتین از خانواده ویتامین B است و در محصولاتی که از منابع حیوانی تهیه می‌شوند وجود دارد؛ بیوتین برای مو، ناخن و پوست مناسب است. مکمل‌های حاوی بیوتین که در اغلب فروشگاه‌های مواد غذایی به فروش می‌رسند به رشد موهای شما کمک می‌کنند. همچنین، افزایش مصرف سبزیجات، گردو، جگر و فرآورده‌های گوشتی نیز از ریزش مو جلوگیری به عمل می‌آورد.
منبع: webmd

محصولات مراقبت از مو که می‌توانید در آشپزخانه‌ تهیه کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ