نکات جالب درباره مصرف منیزیم که نمی‌دانید-قسمت اول

مهرناز زاوه
همه ما درباره ‌اهمیت مصرف روزانه ویتامین D، کلسیم و امگا۳ چیزهای زیادی شنیده‌ایم، اما شاید درباره مزیت‌های منیزیم برای بدن چیز زیادی ندانیم.

همه ما درباره ‌اهمیت مصرف روزانه ویتامین D، کلسیم و امگا۳ چیزهای زیادی شنیده‌ایم، اما شاید درباره مزیت‌های منیزیم برای بدن چیز زیادی ندانیم. واقعا جای تأسف است؛ چرا که منیزیم یک ماده معدنی معجزه‌گر است که می‌تواند باعث کاهش بسیاری از مشکلات و یا پیشگیری از بیماری‌هایی شود که ما در طول زندگی‌مان تجربه می‌کنیم. در اینجا به نکات جالبی درباره منیزیم اشاره می‌کنیم.
دلیلی وجود دارد که آن را «حیاتی» می‌نامند
شاید باورش کمی سخت باشد، اما منیزیم مسئول بیش از ۳۰۰ واکنش بیوشیمیایی بدن از جمله کارکرد عضلات و مغز است. اگر این نیاز بدن را نادیده بگیرید احساس تهوع خواهید داشت؛ سردرد، درد عضلانی و خستگی کلی بدن از نشانه‌های بارز عدم مصرف کافیِ منیزیم محسوب می‌شوند.
بیش از آنچه فکر می‌کنید به آن نیاز دارید
تحقیقات نشان می‌دهد افراد روزانه برای حفظ تعادل سطح کارکرد بدن، باید میزان کمی منیزیم مصرف کنند. این میزان برای زنان بزرگسال بین ۳۱۰ تا ۳۲۰ میلی‌گرم است. در شرایطی که زنان باردار و زنانی که بچه‌های شیرخواره دارند به چیزی حدود ۴۰۰ میلی‌گرم منیزیم نیاز دارند. 
بهترین منبع، آب سخت است
عده معدودی از افراد آب سخت می‌نوشند، و این به خاطر فرآیند تصفیه آب است. این فرآیند آب تمیز به ما خواهد داد، اما مواد معدنی آب را از آن می‌گیرد – موادی هم‌چون منیزیم و کلسیم که در آب سخت وجود دارد. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، اقلیت‌های بومی که آب سخت مصرف می‌کنند در مقایسه با بومیانی که بیشتر با شرایط شهری خو گرفته‌اند، مشکلات قلبی‌عروقی کمتری دارند.
بهترین روش، تأمین منیزیم لازم از غذاست
غذاهای کامل بهترین منبع دریافت منیزیم هستند. غذاهای سرشار از فیبر – مانند سبزیجات برگ‌دار تیره، آجیل، میوه‌های دانه‌دار، ماهی، لوبیاها، آووکادو و موز – منبع غنی منیزیم هستند. البته انتظار نداشته باشید که بخش زیادی از منیزیم مورد نیازتان را با خوردن اسنک به دست بیاورید: تولیدکنندگان غذا طی روش‌های به عمل‌آوری آن، بسیاری از مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در غذا از جمله منیزیم را از آن جدا می‌کنند.
تخم کدو تنبل و کتانجک بهترین منابع منیزیم هستند
این مسئله را باور داشته باشید یا نه، تنها نصف فنجان از دانه‌های کدو تنبل تقریبا ۱۰۰ درصد از نیازِ منیزیم روزانه شما را تأمین می‌کند. کتانجک، نوعی جلبک دریایی، شاید غذای رایجی در میان منو‌های غذا نباشد اما یک پرس از این گیاه سبز حاوی ۷۸۰ میلی‌گرم منیزیم است. موز هم منبع غنی پتاسیم محسوب می‌شود اما یک تکه متوسط از این میوه حاوی ۱۵ گرم منیزیم است.
ولع خوردن شکلات دارید؟ به منیزیم نیاز دارید
تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که عاشق شکلات هستند، از آنجایی که بدنشان ولع زیادی به جذب منیزیم به خاطر خواص ارتقاء‌دهنده کارکرد بدن دارد نسبت به آن وسوسه می‌شوند. شکلات، خصوصا شکلات تلخ، حاوی ۲۴ درصد از نیاز روزانه منیزیم شما خواهد بود بنابراین منبع خوبی برای تأمین این نیاز است.
در اغلب مواقع باید مکمل مصرف کنید
بهترین روش دریافت منیزیم از طریق خوردن غذاست، اما شاید این کار همیشه شدنی نباشد. اینجاست که پای مکمل‌ها به میان می‌‌آید، اما همه آنها با هم یکسان نیستند. تحقیقات نشان می‌دهد منیزیم در قالب آسپارتات، سیترات، لاکتات و کلراید نسبت به اکسید منیزیم و یا نوع سولفات آن توسط بدن بهتر جذب می‌شوند. 
کلسیم و ویتامین D، بهترین همراهِ منیزیم
منیزیم و کلسیم دوستان بسیار خوبی هستند؛ چرا که منیزیم به جذب کلسیم توسط استخوان‌ها کمک کرده و آنها را قوی نگه می‌دارد. این مسئله مانع از پوکی استخوان و انواع آرتروز می‌شود. علاوه بر این، مینزیم و ویتامین D به خوبی در کنار یکدیگر کار می‌کنند. 
همراهِ بد = روی
«روی» هم یک ماده مهم دیگر است اما بهتر است دوزهای بالای آن را همراه با منیزیم مصرف نکنید. تحقیقات نشان می‌دهد دوزهای بالای روی (بیش از ۱۴۲ میلی‌گرم در روز) می‌تواند باعث بر هم خوردن تعادل منیزم در بدن شده و مانع از جذب درست آن شود.
نباید آن را با بعضی آنتی‌بیوتیک‌ها مصرف کرد
اگر در حال مصرف آنتی‌بیوتیک‌های خاصی هستید، حواستان باشد که نباید دوزهای زیادی از منیزیم را همراه با آن استفاده کنید. آنتی‌بیوتیک‌هایی که حاوی آمینوگلیکوزیدها هستند روی عضلات تأثیر می‌گذارند و از آنجایی که  منیزیم هم بر عضلات تأثیرگذار است، می‌تواند مسبب بروز مشکلاتی شود. هم‌چنین، برخی آنتی‌بیوتیک‌ها – مانند کوینولونز – می‌توانند بر میزان جذب منیزیم توسط بدن تأثیر بگذارند. از طرفی منیزیم می‌تواند به آنتی‌بیوتیک‌های تتراسایکلین بچسبد و این اتفاق باعث کاهش روند التیام‌بخشی این دارو خواهد شد.
منبع: eatthis

تاثیر منیزیم در تنظیم چرخه خواب و بیداری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ