درمان گزش انواع حشرات-قسمت دوم

مهرناز زاوه
اگر به نیش حشراتی مثل پشه و زنبور حساسیت دارید، همیشه آماده انجام اقدامات لازم باشید. برخی افراد واکنش‌های شدید و مرگ‌باری به نیش حشرات دارند.

در ادامه‌ی قسمت اول شما را با بدترین علائم ناشی از گزش حشرات آشنا کرده و نحوه درمان آنها را با شما در میان می‌گذاریم.
واکنش‌های آلرژیک به نیش
اگر به نیش حشراتی مثل پشه و زنبور حساسیت دارید، همیشه آماده انجام اقدامات لازم باشید. برخی افراد واکنش‌های شدید و مرگ‌باری به نیش حشرات دارند. این واکنش‌ها به عنوان واکنش‌های موضعی عمومی شناخته می‌شوند.
اگر می‌دانید چنین مشکلی درید، همیشه آدرنالین (اپی نفرین) به همراه داشته باشید تا اگر دچار گزش شدید، آدرنالین بزنید و و یک آمبولانس خبر کنید.
زنبورهای بی‌عسل
این زنبورها که مهمان ناخوانده اکثر پیک‌نیک‌ها هستند، نیش دردناکی دارند و برنامه روز تعطیل‌تان را به هم می‌زنند. زنبورهای بی‌عسل عامل بیشترین واکنش‌های آلرژیک به نیش حشرات در انگلستان هستند.
نحوه درمان گزش زنبورهای بی‌عسل
اگر یک زنبور بی‌عسل شما را نیش زده، به احتمال زیاد در محل گزش دچار تورم خواهید شد. این تورم بیش از ۲۴ ساعت طول نمی‌کشد. اگر واکنش شدیدتری به گزش نشان دهید، ممکن است در سایر قسمت‌های بدن دچار کهیر شوید. در این شرایط، ممکن است در آینده با واکنش‌های شدیدتری مواجه شوید.
در این مورد بهتر است با پزشک‌تان مشورت کنید تا در صورت نیاز یک آدرنالین (اپی نفرین) به همراه داشته باشید تا در مواقع گزش از آن استفاده کنید. اگر به گزش واکنش شدیدتری نشان دهید، ممکن است علائم دیگری داشته باشید. نحوه درمان این گزش بسته به شدت علائم متفاوت خواهد بود. در برخی موارد ممکن است به کمک اورژانس نیاز داشته باشید. این نوع واکنش به عنوان واکنش آنافیلاکسی شناخته می‌شود.
خرمگس
این مگس‌های بزرگ، سیاه و مودار عاشق آب و هوای گرم و آفتابی هستند. رودخانه‌ها و زمین‌های جنگلی از مکان‌های مورد علاقه این حشرات هستند. نیش خرمگس به جای سوراخ کردن پوست باعث بریده شدن آن می‌شود. نیش این حشره بسیار دردناک است و معمولا در ناحیه سر و شانه بروز پیدا می‌کند و برخلاف سایر موارد، دیرتر التیام می‌یابد.
نحوه درمان گزش خرمگس
نیش خرمگس می‌تواند در محل گزش باعث ایجاد کهیر و جوش‌های قرمز و ملتهب شود. اگر خارش ناشی از کهیر و جوش التیام نیافت و محل گزش دچار عفونت شد، بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. برخی پزشکان توصیه می‌کنند از پماد هیدروکورتیزون استفاد کنید تا خارش ناشی از گزش این حشره تسکین پیدا کند. به علاوه، در مواردی که محل گزش عفونی شده، ممکن است به آنتی‌بیوتیک نیاز پیدا کنید.
مگس سیاه
این حشره هم اندازه پشه است، اما بدن چاق و چله‌تری دارد و تنها در طول روز نیش می‌زند. مگس‌ها در اکثر موارد اطراف سر و گردن، کمر، پا و بازوها را نیش می‌زنند. این حشرات به صورت گروهی پرواز می‌کنند، از این رو می‌توانند مزاحمان بسیار سمجی باشند. آنها به پرواز در مناطق سرپوشیده جنگلی، میان درختان و مراتع علاقه زیادی دارند.
نحوه درمان گزش مگس سیاه
اگر یک مگس سیاه شما را نیش بزند، ممکن است دچار تورم و احساس خارش شوید. گزش این حشرات می‌تواند دردناک باشد، چون نیش آنها باعث بریده شدن پوست در محل گزش می‌شود. در صورت نیاز با یک داروساز مشورت کنید تا بهترین روش درمانی موجود را به شما معرفی کند.
کنه
این موجودات هشت پا بیشتر در مناطق جنگلی، مراتع، زمین‌های بایر، پارک‌ها، باغ‌ها و مناطق مسکونی زندگی می‌کنند. شناسایی آنها از اهمیت زیادی برخوردار است، چون برخی از این حشرات حامل بیماری لایم هستند. آنها از خون حیوانات و انسان‌ها تغذیه می‌کنند، بدون آنکه فرد میزبان از این مسئله باخبر باشد.
نیش ناشی از گزش کنه دردی ندارد، بنابراین ممکن است تا زمانی که لباس‌هایتان را در نیاورده‌اید، متوجه نیش آن نشوید. کنه‌ها معمولا به پاهای بزرگسالان می‌چسبند. بنابراین توصیه می‌شود هر بار که از پیاده‌روی یا گردش در باغ برمی‌گردید، سعی کنید پاهایتان را به شکل دقیق بررسی کنید.
بیماری لایم و نحوه مقابله با آن
برخی از انواع کنه حامل نوعی باکتری هستند که باعث شیوع بیماری لایم می‌شوند. وقتی یک کنه آلوده به این باکتری شما را نیش بزند، باکتری به بدن‌تان منتقل خواهد شد. اگر توسط یک کنه آلوده مورد گزش واقع شوید و به بیماری لایم مبتلا شوید، به احتمال زیاد ظرف مدت ۳ تا ۳۰ روز آینده با علائمی مانند تورم و التهاب مواجه خواهید شد.
البته همه دچار این علائم نخواهند شد؛ خیلی از افراد ممکن است با علائم آنفلوآنزا مانند سردرد، درد مفاصل، گرفتگی عضلانی و سفت شدن گردن مواجه شوند. اگر به بیماری لایم در همان مراحل اولیه رسیدگی نشود، درمان آن دشوارتر خواهد شد. به تاخیر انداختن روند درمانی می‌تواند سلامت شما را با خطرات بیشتری مواجه کند. مننژیت، نارسایی قلبی و متورم شدن مفاصل از جمله پیامدهای ناشی از عدم درمان هستند.
منبع: health

چیزهایی که بوی بدنتان در مورد شما می‌گوید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
یاسان

یاسان

1396-10-24 - 20:00 پاسخ

مطلبتون قرار بود درباره «درمان گزش انواع حشرات» باشه ولی در پایان هر بخش راه درمانی که ارائه دادید این بود: «به پزشک مراجعه کنید»!