آیا عدم رعابت بهداشت دهان و دندان بر سلامت قلب ما اثر می گذارد؟

alodoctoradmin2
تخقیقات  نشان می دهند که بیماری لثه، تا سه برابر بیشتر احتمال حمله قلبی یا سکته را افزایش می‌دهد. در واقع، طبق آمار فدراسیون اروپایی پریودنتولوژی، حدود هشت نفر از هر ۱۰ نفر بالای ۳۵ سال دارای سطوحی از این بیماری بوده‌اند که باعث خونریزی می‌شود. شاید فکر نکنید که وجود حفره عجیب ناشی از […]

تخقیقات  نشان می دهند که بیماری لثه، تا سه برابر بیشتر احتمال حمله قلبی یا سکته را افزایش می‌دهد. در واقع، طبق آمار فدراسیون اروپایی پریودنتولوژی، حدود هشت نفر از هر ۱۰ نفر بالای ۳۵ سال دارای سطوحی از این بیماری بوده‌اند که باعث خونریزی می‌شود.

شاید فکر نکنید که وجود حفره عجیب ناشی از فساد دندان می‌تواند به قیمت جان شما تمام شود. اما تعداد فزاینده‌ای از تحقیقات نشان می‌دهد که مسواک نزدن کافی یا به درستی نخ دندان نکشیدن می‌تواند منجر به ابتلای افراد به طیف وسیعی از بیماری‌های به ظاهر نامرتبط با دندان، اما حاد و مزمن شود.

دکتر نایجل کارتر از بنیاد بهداشت دهان و دندان در بریتانیا می‌گوید: خطر ابتلای افرادی که درست مسواک نمی‌زنند به طیف وسیعی از بیماری‌های حاد و مزمن به این دلیل است که دهان مملو از باکتری است. در حالی که بیشتر آن‌ها بی ضرر هستند، برخی می‌توانند باعث بیماری‌های حاد شوند. به نوشته روزنامه سان، اینکه چگونه باکتری‌های دهان بر سلامت کلی تأثیر می‌گذارند هنوز به درستی درک نشده است. با این حال، متخصصان می‌گویند، برخی از بیماری‌ها بیش از سایرین با سلامت دهان مرتبط هستند.

بیماری‌های مرتبط با سلامت دهان عبارتند از:

۱. بیماری قلبی

چندین مطالعه بزرگ نشان داده است که بیماری لثه، تا سه برابر بیشتر احتمال حمله قلبی یا سکته را افزایش می‌دهد. در واقع، طبق آمار فدراسیون اروپایی پریودنتولوژی، حدود هشت نفر از هر ۱۰ نفر بالای ۳۵ سال دارای سطوحی از این بیماری بوده‌اند که باعث خونریزی می‌شود. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها در داخل و اطراف لثه جمع شوند. هنگامی که این باکتری به جریان خون نفوذ می‌کند و باعث سفت شدن شریان‌ها می‌شود، اوضاع ممکن است به بدترین حالت تغییر کند. این وضعیت باعث کار سخت‌تر شدن کار قلب در پمپاژ خون در بدن می‌شود. دکتر نایجل هشدار می‌دهد: اگر جریان خون به شدت تحت تاثیر قرار گیرد، می‌تواند منجر به حمله قلبی شود.

۲. ذات الریه

فقط چند دقیقه پس از اتمام مسواک زدن، یک لایه چسبنده از باکتری‌ها که به عنوان پلاک شناخته می‌شوند، شروع به پوشاندن دندان‌ها می‌کنند. تحقیقات نشان داده که پلاک ماندگار می‌تواند باعث ایجاد ذات الریه (سینه‌پهلو یا پنومونی) شود. این به این دلیل است که باکتری‌ها می‌توانند از طریق دندان‌ها و با تنفس فرد به سمت ریه‌ها حرکت کنند و در آنجا باعث عفونت شوند.

علائم ذات الریه عبارتند از:

سرفه، که ممکن است مخاط سبز، زرد یا حتی خونی ایجاد کند

تب، تعریق و لرز

تنگی نفس

تنفس سریع و کم عمق

درد قفسه سینه تیز که با تنفس عمیق یا سرفه بدتر می‌شود

از دست دادن اشتها، کم انرژی و خسته شدن

۳. دیابت

ممکن است این پیوند کمی عجیب به نظر برسد. چگونه دهان شما می‌تواند بر لوزالمعده (پانکراس) شما تأثیر بگذارد؟ با این حال، تحقیقات متعدد رابطه مستقیمی بین دیابت و بیماری لثه پیدا کرده‌اند. در واقع، احتمال ابتلا به بیماری لثه در افراد دیابتی بیشتر است. این به این دلیل است که سطوح بالای قند خون (نشانه دیابت کنترل نشده) می‌تواند رشد بیش از حد باکتری‌های مضر در دهان را تحریک کند. این باکتری می‌تواند منجر به انواع مختلفی از عفونت‌ها در دهان شود که باعث افزایش التهاب در جریان خون و افزایش سطح قند خون شود و مدیریت این بیماری را سخت‌تر کند. دکتر کارتر می‌گوید: اگر دیابت دارید، تشخیص بیماری لثه مهم است.

علائم رایج دیابت عبارتند از:

ادرار کردن بیش از حد معمول

احساس تشنگی همیشگی

احساس خستگی بسیار

کاهش وزن بدون تلاش

بریدگی‌ها یا زخم‌ها نیاز به زمان بیشتری برای بهبودی دارند

تاری دید

۴. زوال عقل

استفاده از نخ دندان می‌تواند کلید حفظ شکل دندان‌ها با افزایش سن باشد. یک مطالعه جدید روی ۲۸.۰۰۰ بیمار در تایوان (چین تایپه) نشان داد افرادی که بیش از یک دهه بیماری مزمن لثه داشتند، ۱.۷ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر (شایع‌ترین شکل زوال عقل) هستند. دانشمندان حتی شواهدی از باکتری‌هایی که باعث بیماری لثه می‌شوند در مغز افرادی که به دلیل ابتلا آلزایمر در گذشته‌اند، پیدا کرده‌اند. کارشناسان بر این باورند که سموم می‌توانند از خون به مغز بروند، جایی که در طول زمان باعث آسیب طولانی مدت می‌شوند.

علائم اولیه فراموشی یا زوال عقل عبارتند از:

از دست دادن حافظه

مشکل در تمرکز

مشکل در انجام کار‌های آشنای روزانه به عنوان مثال گیجی در هنگام پرداخت پول خرید و محاسبه بقیه پول برگشتی

تلاش برای دنبال کردن یک مکالمه یا یافتن کلمه مناسب

گیج شدن در مورد زمان و مکان

تغییرات خلق و خوی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ