مقاومت میکروبی به آنتی بیوتیک ها در کشور بالا رفته است!

jalalvand
دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو با هشدار نسبت به افزایش مقاومت میکروبی به آنتی‌بیوتیک‌ها در ایران گفت: خود‌درمانی یکی از عوامل مهم در ایجاد و ظهور باکتری‌های مقاوم است. زیرا نه‌‌تنها درمان درست انجام نمی‌‌شود، بلکه امکان ظهور باکتری مقاوم هم در میانه مسیر درمان به وجود می‌آید.

دکتر فاطمه سلیمانی در گفت‌وگو با ایفدونا افزود: آنتی‌بیوتیک‌ها و باکتری‌ها، موجودات هوشمند زنده‌ای هستند که وقتی در مقابل ناسازگاری‌ محیطی قرار می‌گیرند، عکس‌العمل نشان می‌دهند. به بیان دیگر تغییرات ژنتیک که در باکتری‌ها رخ می‌دهد، باعث مقاوم شدن آنها و ظهور اشکال مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود.

وی با تاکید بر تجویز و مصرف منطقی دارو اظهار کرد: اگر آنتی‌بیوتیک بدرستی مصرف نشود، فقط باکتری‌های حساس را از میان می‌برد و تعدادی را در محل درگیر باقی می‌گذارد که به رشد دوباره باکتری مقاوم و بروز عفونت ثانویه در همان محل منجر می‌شود. حتی نشانه بیماری ممکن است دو یا سه روز پس از درمان وجود نداشته باشد، اما این عامل دلیلی بر خاتمه روند درمان با آنتی‌بیوتیک نیست.

وی یادآور شد: یکی از مشکلات اصلی ایجاد شده این است که آنتی‌بیوتیک‌ها در مصرف بی‌رویه، میکروب‌های مفید دستگاه‌های گوارش را هم از بین می‌برند. از سویی اگر آنتی‌بیوتیک به میزان کافی مصرف نشود، غلظت آن در سرم خون کاهش می‌یابد و تنها میکروب‌های مفید یا کمتر مقاوم از میان می‌روند و در واقع اجازه رشد برای باکتری‌های مقاوم صادر می‌شود.

منبع: جام جم سرا

لینک مرتبط: اینجا آشپزخانه است یا داروخانه؟!

آیا مصرف آنتی‌بیوتیک باعث چاقی می‌شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ