فایده‌ی جالب خوابیدن به پهلو برای مغز

مهرناز زاوه
خوابیدن به پهلو به جای پشت یا روی شکم یکی از بهترین راه‌ها برای رها شدن از شر مواد زائد مغز است.

خوابیدن به پهلو به جای پشت یا روی شکم یکی از بهترین راه‌ها برای رها شدن از شر مواد زائد مغز است. محققان می‌گویند انباشت مواد زائد و مواد شیمیایی در مغز مسبب پیشرفت بیماری آلزایمر و سایر بیماری‌های عصب‌شناختی است و این نوع خوابیدن باعث کاهش این خطر می‌شود.
محققان با استفاده از آزمایش‌های MRI تواسته‌اند تصاویر مربوط به سیستم پاکسازی مغز را شناسایی کنند – سیستم پیچیده‌ای که مواد زائد و مضر را از مغز خارج می‌کند. این روش به آنها کمک کرد تا بتوانند مجاری پاکساز مغز را شناسایی کنند که در آن مایع مغزی‌-نخاعی (CSF) در مغز نقش فیلترکننده ایفا کرده و به منظور پاک‌سازی مغز از مواد زائد جای خود را با مایع میان‌بافتی عوض می‌کند.
وضعیت بدن و کیفیت خواب
حین خواب مجاری پاک‌ساز کارایی و تأثیر زیادی به همراه دارند. مواد زائد مغزی شامل آمیلوئید بتا پروتئین تاو هستند – مواد شیمیایی که در صورت رسوب تأثیری منفی بر پردازش مغز دارند. محققان در تحقیق جدیدشان، با استفاده از آزمایش MRI و الگوسازی حرکتی توانستند شدت مبادلات CSF-ISF را در مغز حیوانات بیهوش در سه وضعیت به پهلو، به پشت و رو بالا بررسی کنند.
نتایج تحقیقات نشان داد کارایی سیستم پاک‌ساز در وضعیت خوابیدن به پهلو در مقایسه با دو حالت دیگر به مراتب با کارایی بیشتری صورت گرفت. در تحقیقی دیگر محققان از ردیاب‌های رادیواکتیو و میکروسکوپ‌های فلورسنتی استفاده کردند تا بتوانند اطلاعات مربوط به MRI را تأیید کرده و تأثیر وضعیت بدن را بر پاکسازی آمیلوید از مغز بررسی کنند. نتایج نشان داد که خوابیدن به پهلو در حیوانات و انسان بسیار شایع است و در این وضعیت، بیشتر مواد زائدی که حین بیداری در مغز جمع می‌شود، به شکل مؤثری از مغز خارج می‌شود. 
منبع: medicaldaily

حالات رایج خواب چگونه بر سلامتی‌تان تاثیر می‌گذارند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ