جلوگیری از اثرات ناشی از آزار و اذیت و قلدری در کودکان-قسمت اول

مهرناز زاوه
قرار گرفتن در معرض آزار و اذیت در مدرسه و محیط‌های مجازی می‌تواند به کاهش اعتماد به نفس و مسائلی از این دست منجر شود.

قرار گرفتن در معرض آزار و اذیت در مدرسه و محیط‌های مجازی می‌تواند به کاهش اعتماد به نفس و مسائلی از این دست منجر شود. برای جلوگیری از اثرات زیان‌بار این مسئله، کمپینی تشکیل شده است که به برای کمک‌رسانی به قربانیان آزار و اذیت به جمع‌آوری کمک‌های مالی داوطلبان می‌پردازد. در این مطلب قصد داریم شما را با شیوه‌های جلوگیری از آزار و اذیت و اثرات ناشی از آن آشنا کنیم.
جولی و ایمی که بهترین دوستان هم بودند، در مدرسه با هم جر و بحث می‌کنند. آن شب جولی، که ۱۳ سال دارد، پست‌های بی‌ربطی درباره ایمی در فیس‌بوک منتشر می‌کند که به شایعات شرم‌‌آوری منجر می‌شود. بقیه دانش‌آموزان هم به شایعات او دامن می‌زنند و اینطور نشان می‌دهند که حق با جولی است.
روز بعد، ایمی می‌خواهد برای ناهار به جمع دوستانش ملحق شود. اما آنها می‌گویند که میز پر شده است و به او پوزخند می‌زنند. با جریان گرفتن سناریوی ساختگی جولی، ایمی دچار افسردگی شده و چندین هفته را به تنهایی می‌گذراند.
اینگونه آزار و اذیت‌ها چیز جدیدی نیستند. اما با ظهور مزاحمت‌های سایبری، اثرات ناشی از آزار و اذیت به فراتر از حد معمول خود رسیده است. آزار و اذیت‌هایی از این دست، میلیون‌ها دانش‌آموز را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته این مسئله صرفا به مدارس محدود نمی‌شود. تقریبا از هر ۴ نوجوان، ۳ نفر حداقل یک‌بار در طول ۱۲ ماه مورد آزار و اذیت سایبری قرار می‌گیرند. این مسئله اعتماد به نفس نوجوانان را تهدید می‌کند.
آزار و اذیت چیست؟
آزار و اذیت نوعی رفتار ناپسند و پرخاشگرانه است که با هدف آسیب رساندن و یا ترساندن قربانی انجام می‌گیرد. بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، حدود یک سوم از دانش‌آموزان آمریکایی آزار و اذیت را تجربه کرده‌اند. این مسئله ناخوشایند معمولا در مدارس ابتدایی شروع می‌شود، اما تا مقاطع تحصیلی دیگر نیز ادامه می‌یابد. بر اساس مطالعات و بررسی‌های انجام شده، سه نوع آزار و اذیت وجود دارد:
آزار و اذیت کلامی که به شیوه‌های زیر انجام می‌گیرد
شوخی کردن
اسم گذاشتن
اظهار نظرهای نامناسب جنسی
تهدید به آسیب رساندن
آزار و اذیت اجتماعی که با هدف آسیب زدن به وجهه اجتماعی فرد انجام می‌گیرد:
ترک کردن فرد قربانی از روی عمد
ترغیب دیگران به قطع دوستی با فرد قربانی
شایعه‌پراکنی در مورد فرد قربانی
شرمنده کردن فرد قربانی در انظار عمومی
آزار و اذیت جسمانی که با هدف جریحه‌دار کردن فیزیکی فرد قربانی صورت می‌گیرد:
هدف قرار دادن فرد قربانی با مشت و لگد
هل دادن
استفاده کردن یا شکستن وسایل فرد قربانی
پسرها بیش از دخترها به آزار و اذیت‌ فیزیکی گرایش دارند. این در حالی است که دخترها بیشتر سراغ آزار و اذیت اجتماعی می‌روند.
مزاحمت سایبری چیست؟
با وجود اینکه عمده آزار و اذیت‌های امروزی در فضای مجازی اتفاق می‌افتند، پیامدهای دردناک آنها دست کمی از آزار و اذیت‌های واقعی ندارند. مزاحمت‌های سایبری شامل نام‌گذاری‌های نامناسب، ارسال عکس‌ها و فیلم‌های شرم‌آور، به اشتراک گذاشتن اطلاعات خصوصی افراد بدون اجازه و پخش شایعات زننده درباره افراد و غیره می‌شود.
مزاحم کیست؟
یک پسر قلدر به صورت کلیشه به کسی گفته می‌شود که احساس قلدری می‌کند و معمولا طرفدارانی برای خود دارد. یک پسر قلدر یک فرد خشونت‌طلب است که فاقد قدرت تحمل و حس همدلی است. در مقابل، یک دختر قلدر بیشتر سعی می‌کند که با استفاده از زور و ارعاب، موقعیت اجتماعی خود را بالاتر ببرد. در اغلب موارد، دختران قلدر از ترساندن و تهدید کردن دیگران لذت می‌برند. در عین حال، می‌خواهند جایگاه اجتماعی خود را نیز ارتقا دهند.
متخصصان معتقدند قلدرها به دلایل زیر قلدری می‌کنند:
دیگران را تحت تاثیر قرار دهند
منفور باشند
فاقد مهارت‌های لازم برای حل مشکلات اجتماعی هستند
عملکرد تحصیلی ضعیفی دارند
سوء‌مصرف مواد. ۳۱.۷٪ از دانش‌آموزان دبیرستانی قلدر، ماری‌جوانا مصرف می‌کنند
پدر و مادرشان نظارت کمی روی آنها دارند
منبع: lifescript 

قسمت دوم را اینجا بخوانید

کودک ترسو را چگونه شجاع کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ