بیماران چاق مبتلا به سرطان کلیه بیشتر عمر می‌کنند

مهرناز زاوه
چاقی معمولا باعث کوتاه‌شدن طول عمر می‌شود اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که اضافه‌وزن داشته و مبتلا به سرطان پیشرفته کلیه هستند، نسبت به افرادی که وزن طبیعی یا کمتر از حد متوسط دارند، به شکل بارزی بیشتر عمر می‌کنند.

چاقی معمولا باعث کوتاه‌شدن طول عمر می‌شود اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که اضافه‌وزن داشته و مبتلا به سرطان پیشرفته کلیه هستند، نسبت به افرادی که وزن طبیعی یا کمتر از حد متوسط دارند، به شکل بارزی بیشتر عمر می‌کنند. شاخص حجم بالای بدن (BMI) یکی از عوامل خطرزای تثبیت‌شده برای سرطان سلول کلیوی یعنی شایع‌ترین نوع سرطان کلیه محسوب می‌شود. BMI در واقع نسبت وزن بدن به کیلوگرم است که بر مجذور قد شما به متر تقسیم می‌شود. با این همه، در تحقیق جدیدی که روی ۷۰۰۰ بیمار با توجه به چهار داده اطلاعاتی صورت گرفت، محققان دریافتند زمانی که سرطان کلیه در افرادی که اضافه‌وزن دارند شدید می‌شود – خصوصا به شکل پیشرفته و جابه‌جاشونده آن–  بیماری خیلی آهسته پیشرفت کرده و آنها نسبت به افراد هم سن و سال خود که وزن طبیعی دارند، بیشتر عمر می‌کنند. در گروه دیگری با حدود ۲۰۰۰ نفر، میزان کلی متوسط بقای بیمارانی که شاخص حجم بدن بالا داشتند در مقایسه با بیمارانی که این شاخص در آنها پائین بود، ۲۵.۶ به ۱۷.۱ گزارش شد. 
میزان مرگ و میر برای بیمارانی که سرطان و اضافه‌وزن دارند در طی این تحقیق که در سال ۲۰۰۳ آغاز شده بود حدود ۱۶ درصد کمتر بود. محققان معتقدند که تحقیقات قبلی در این زمینه نشان می‌دهد افراد چاقی که دچار سرطان کلیه هم بودند، ویژگی‌های مربوط به بیماری در آنها با خطر کمتری همراه بوده و زمانی که با روش‌های درمانی مشخص مداوا شدند، حتی زمانی که بیماری‌شان اشاعه پیدا کرده بود، شانس بقای بهتری داشتند. به منظور تشریح این مسئله، محققان برای بررسی تفاوت‌های مولکولی بین شاخص حجم بالا و پایین بدن در دو داده اطلاعاتی تحقیقاتی انجام دادند، اما هیچ تفاوتی را در DNA تومورها مانند جهش ژنی که می‌تواند ناشی از نابرابری باشد مشاهده نکردند. اما زمانی که مسئله انتشار ژنی -در واقع سرعتی که طی آن اطلاعات ژنتیکی توسط سلول برای ساختن پروتئین مورد استفاده قرار می‌گیرد- را مورد بررسی قرار دادند تفاوتی را مشخص کردند که به ژنی به نام اسید چرب سنتاز (FASN)  مربوط می‌شد. 
انتشار بیش از اندازه FASN که آن را به نام ژن سرطان متابولیک هم می‌شناسند سابق بر این در بسیاری از سرطان‌ها شناخته شده بود، و این تحقیق جدید نشان داد که انتشار FASN در بیمارانی که شاخص حجم بدن بالا داشتند در مقایسه با بیمارانی که وزن‌شان طبیعی بود، به مراتبط کاهش یافته بود.
منبع: thehealthsite

چه سرطان هایی با چاقی افزایش پیدا می کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ