خطر ابتلا به سرطان در افراد اوتیسمی چقدر است؟

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می دهد در شرایطی که میزان بروز جهش‌های ژنی مرتبط با سرطان در افرادی که دچار اوتیسم هستند بیشتر است، اما خطر پیشرفت این بیماری در آنها کمتر گزارش شده است.

تحقیقات نشان می دهد در شرایطی که میزان بروز جهش‌های ژنی مرتبط با سرطان در افرادی که دچار اوتیسم هستند بیشتر است، اما خطر پیشرفت این بیماری در آنها کمتر گزارش شده است.
اوتیسم نوعی اختلال پیشرونده است که به خاطر وجود مشکلاتی در ارتباط با تعامل اجتماعی، ارتباط و رفتارهای تکرارشونده رخ می‌دهد. آمار نشان می‌دهد که از هر ۶۸ کودک، ۱ نفر در ایالات متحده از اوتیسم رنج می‌برد که اکثرا هم پسر هستند.
تحقیقات انجام شده در این زمینه گویای آن است که یافته‌های مربوط به پیوند ژنتیکی میان اوتیسم و سرطان کشف جدیدی تلقی نمی‌شود؛ در واقع تحقیقات قبلی در این زمینه این مسئله را تثبیت کرده که این بیماری‌ها ژن‌های خطرآفرین مشترکی دارند. محققان اطلاعات متوالی آکسون‌ها را مورد بررسی قرار دادند که داده‌هایی را درباره میزان متغیرهای ژنی در بین بیماران اوتیسمی در اختیارشان قرار می‌داد. این اطلاعات با اطلاعات مرکز سرورو متغیر آکسون‌ها مورد مقایسه قرار گرفت که اطلاعات مرتبط با متغیرهای ژنی ۶۵۰۰ نفری بود که اوتیسم نداشتند.
محققان دریافتند افرادی که اوتیسم دارند، میزان متغیرهای کدگذار و نادر در داخل انکوژن‌های آنها –در واقع ژن‌هایی که دارای قابلیت سرطان‌زایی هستند– نسبت به افرادی که اوتیسم ندارند بیشتر بوده است، اما این میزان در ژن‌های سرکوب‌گر تومورها مشاهده نشد.
اوتیسم با ۹۴ درصد خطر کمتر سرطان در کودکان مرتبط است
محققان در این زمینه هم اطلاعات ثبت‌شده الکترونیک پزشکی بیماران را در دانشگاه بیمارستان‌ها و کلنیک‌های لووا مورد بررسی قرار داده و ۱۸۳۷ بیمار اوتیسمی و ۹۳۳۶ بیمار را بدون این اختلال شناسایی کردند.
در ارتباط با ارزیابی نسبت تشخیص سرطان در هر گروه، این تیم تحقیقاتی به این نتیجه رسید که بیماران مبتلا به اوتیسم در برابر این بیماری مصون بودند؛ در ۱.۳ درصد از بیماران اوتیسمی، سرطان تشخیص داده شد در حالی که این رقم در بین بیمارانی که اوتیسم نداشتند ۳.۹ درصد گزارش شد. هم‌چنین نوجوانان ۱۴ ساله‌ای که اوتیسم داشتند، در برابر بروز سرطان مصونیت بیشتری داشتند و ‌در مقایسه با افرادی در همین سن که اوتیسم نداشتند این خطر در آنها ۹۴ درصد کمتر گزارش شد.
منبع: thehealthsite

آیا مکملی وجود دارد که از بروز اوتیسم جلوگیری کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ