عادات روزانه‌ای که باعث تحلیل انرژی‌تان می‌شوند

مهرناز زاوه
شاید برایتان عجیب باشید که بدانید بسیاری از کارهای روتین که در طول روز و طبق عادت همیشگی انجام می‌دهید عامل خستگی و کاهش انرژی‌تان در طول روز هستند.

شاید برایتان عجیب باشید که بدانید بسیاری از کارهای روتین که در طول روز و طبق عادت همیشگی انجام می‌دهید عامل خستگی و کاهش انرژی‌تان در طول روز هستند. برخی از این عادات روزانه به این شرح‌اند:
۱.شروع روز با ترس و وحشت 
بیدار شدن با حس بی‌تفاوتی و بی‌حوصلگی، پنج بار زنگ ساعت را به تعویق انداختن، و بعد این‌که بخواهید اجازه دهید افکار مختلف درباره هزاران کاری که باید انجام بدهید به ذهن‌تان هجوم بیاورد. تصور کنید پیش از آنکه بخواهید روزتان را آغاز کنید همه این‌ها شما را در بر گرفته و احاطه کرده‌اند؛ این حس و حال برایتان آشنا نیست؟ در واقع این همان اتفاقی است که به‌جای آنکه پویشگر و فعال باشید، صرفا واکنش شما نسبت به آن چیزی است که در ذهن‌تان بوده و در طول روز پیش می‌آید.
این عادت را تغییر دهید: سعی کنید به عادت‌های صبحگاهی‌تان نظم و ساختار خاصی ببخشید، بر آن باشید تا صبح‌ها با حس و حال سازنده‌تر و خلاق‌تری از خواب بیدار شده، و نسبت به آنچه قرار است انجام دهید سرشار از انرژی و انگیزه باشید. 
۲.صبحانه نخوردن
باید بدانید که نخوردن صبحانه یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که می‌توانید مرتکب شوید. به این مسئله فکر کنید که صبحانه، بمب انرژی آن روز شماست که باعث می‌شود احساس هوشیاری و بیداری، انرژی و انگیزه بالایی داشته باشید.  
این عادت را تغییر دهید: بهتر است صبحانه‌ای انتخاب کنید که متعادل و در عین حال اشباع‌کننده بوده و مثلا ترکیبی از پروتئین، چربی‌های سالم و میوه تازه باشد. برخی ایده‌هایی که می‌توان برای صبحانه پیاده کرد عبارتند از:
-درست کردن بلغور جودوسر در نیمه‌شب: برای این کار چند قاشق جو دو سر را با یک قاشق چای‌خوری از دانه چیا و بذر کتان، گردو، بادام و کشمش مخلوط کنید؛ کمی شیر بادام یا آب را به آن بیافزایید و بعد مخلوط حاضرشده را در یخچال قرار دهید و صبح رویش مقداری میوه بریزید و نوش جان کنید.
-خوراک پارفه: روی ماست یونانی‌تان را با گرانولا، گردو، بادام معمولی یا بادام هندی، و نیز میوه‌های تازه مانند پاپایا، موز، میوه‌های دانه‌دار، پرتقال، گریپ‌فروت، سیب و انبه بپوشانید.
۳.سبک زندگی کم‌تحرک
به این مسئله فکر کنید که روزانه چند ساعت می‌نشینید و کل بدن‌تان طی آن بی‌حرکت است. به این وضعیت، ساعات رفت و آمد با وسایل نقلیه مختلف را هم اضافه کنید، که ممکن است ۲ ساعت یا بیشتر باشد و بعد ساعت‌هایی را که پای تلویزیون یا لپ‌تاپ‌تان صرف می‌کنید به آن بیافزایید. خب، خیلی زیاد است. برای افزایش سوخت و ساز بدن‌تان، باید سیستم ایمنی‌تان را قوی ساخته و سلامت‌تان را حفظ کنید، ایده‌ای بسیار عالی که می‌توانید آن را اجرایی کنید این است که تحرک بیشتری را چاشنی زندگی روزانه‌تان کنید.
این عادت را تغییر دهید: برخی فعالیت‌های فیزیکی را انتخاب کنید که می‌توانید به طور پیوسته انجام دهید. این فعالیت الزاما نباید ۲ ساعت ورزش در باشگاه باشد. حتی یک نرمش مختصر هنگام صبح هم می‌تواند انرژی شما را افزایش دهد یا:
عادت به یوگای صبحگاهی
پیاده‌روی سریع در اطراف خانه
-۲۰ تا ۳۰ دقیقه دویدن
۴.گوش دادن به رادیو حین رفت و آمدهای روزانه
البته که شنیدن اخبار روز و آگاهی از آن اهمیت زیادی دارد و حتی برخی از برنامه‌های رادیویی می‌توانند مفرح و نشاط‌آور هم باشند. با این حال، هر چیز دیگری در میان آن (خصوصا پیام‌های بازرگانی) می‌تواند به نوعی باعث اتلاف وقت و انرژی شما شود.
این عادت را تغییر دهید: شما می‌توانید با «هدفمند گوش دادن» به چیزی، مغزتان را تقویت کرده و بپرورانید؛ توصیه می‌شود پادکست‌هایی را برای آگاهی و اطلاع بیشتر انتخاب کرده،‌ چیزهای جدید یاد بگیرید، یک مهارت جدید کسب کنید و بیاموزید، عضلات مربوط به تفکر انتقادی‌تان را تقویت کنید، تصورات و تخیل‌تان را بپرورانید و یا راه‌های جدیدی برای بهبود زندگی روزانه‌تان بیابید.
۵.چک کردن مداوم ایمیل
این عادت نه تنها کلی وقت‌تان را در طول روز می‌گیرد، بلکه می‌تواند حواس‌تان را هم پرت کرده و میزان IQ شما را تا ۱۰ پله کاهش دهد. به‌جای خواندن هر چیزی که به ایمیل‌تان می‌‌آید، بهتر است ایمیل‌تان را بعدا چک کنید.
این عادت را تغییر دهید: به‌جای چک کردن یا سر زدن به ایمیل‌ها در نخستین ساعات روز، به تقویم و برنامه روزانه‌تان نگاهی بیندازید تا بتوانید استراتژی مناسبی را انتخاب کنید و بدانید چطور و در چه زمانی می‌توانید بهترین کار را انجام دهید. سعی کنید زمانی که مغزتان به خوبی استراحت کرد کارها را به خوبی و زود پایان دهید، وقتی بتوانید مشکلات و کارهایی به مراتب پیچیده‌تر را حل کرده و پیش ببرید، این به معنای آن است که کار را زودتر تمام خواهید کرد.
منبع: medicaldaily 

داروهای رایج که شما را خسته و بی‌حال می‌کنند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ