۵ مشکل روده که پزشکان اغلب با سندروم روده تحریک‌پذیر اشتباه می‌گیرند

مهرناز زاوه
میلیون‌ها نفر از مردم با مشکلات مبهم روده دست و پنجه نرم می‌کنند که اغلب با سندروم روده تحریک‌پذیر (IBS) اشتباه گرفته می‌شود؛ در حال حاضر، هیچ درمانی برای سندروم روده تحریک‌پذیر وجود ندارد، اما مشکلات روده به راحتی قابل درمان‌اند.

میلیون‌ها نفر از مردم با مشکلات مبهم روده دست و پنجه نرم می‌کنند که اغلب با سندروم روده تحریک‌پذیر (IBS) اشتباه گرفته می‌شود؛ در حال حاضر، هیچ درمانی برای سندروم روده تحریک‌پذیر وجود ندارد، اما مشکلات روده به راحتی قابل درمان‌اند. با این حال، بسیاری از افرادی که از نفخ، اسهال، درد معده یا یک ناراحتی عمومی رنج می‌برند، سال‌های زیادی را بدون درمان سپری می‌کنند که این کار باعث تشدید علائم می‌شود.
بیماران زیادی با تصور اینکه سندروم روده تحریک‌پذیر دارند یا از یبوست مزمن رنج می‌برند، به پزشک مراجعه می‌کنند. اما با انجام یک تست ساده متوجه می‌شوند که مشکل چیز دیگری است. مشکل این است که اغلب آنها به دلیل انتخاب درمان نامناسب دچار مشکلات بدتری می‌شوند. اما با انتخاب یک درمان مناسب، علائم به تدریج فروکش خواهند کرد.
در این مطلب به معرفی 5 مشکل رایج روده می‌پردازیم که ممکن است آن را با سندروم روده تحریک‌پذیر اشتباه بگیرید.
فیبر بیش از اندازه
فیبر به هضم غذا و خروج مواد زائد از بدن کمک می‌کند. اگر به خاطر یبوست نزد پزشک بروید، قطعا به شما توصیه خواهد کرد که فیبر بیشتری بخورید. اما اگر یبوست مزمن دارید، مصرف فیبر بیش از حد می‌تواند همه چیز را بدتر از قبل کند. یبوست مزمن زمانی رخ می‌دهد عضلات و اعصاب روده به درستی کار نکنند. در نتیجه، مواد غذایی دیرتر از موعد هضم شده و سیستم گوارشی مختل می‌شود.
تخمین زده شده که بیش از 2 میلیون نفر از یبوست رنج می‌برند؛ اغلب به آنها گفته می‌شود که به سندروم روده تحریک‌پذیر دچارند و با افزودن فیبر بیشتر به رژیم غذایی خود درمان می‌شوند. در حالی که این امر صرفا باعث افزایش درد و ناراحتی در آنها می‌شود. یبوست مزمن از طریق یک تست خاص تشخیص داده شده و با مصرف داروهای محرک سلول‌های روده قابل درمان است.
روده ملتهب
این وضعیت نیز تقریبا علائمی مشابه سندروم روده تحریک‌پذیر دارد: کاهش وزن، درد، نفخ و اسهال. کارشناسان تخمین می‌زنند که حدود 500،000 نفر در بریتانیا از التهاب روده رنج می‌برند. گفته می‌شود که خانم‌ها 3 برابر بیشتر از آقایان دچار این عارضه می‌شوند. این بیماری التهابی باعث می‌شود که روده قادر به جذب مایعات از اضافات بدن نباشد. در نتیجه، آب بیشتری در روده بزرگ جاری می‌شود. مشخص نیست چه عاملی باعث بروز این مسئله می‌شود، اما متخصصان بر این باورند که مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن و آسپرین، و همچنین کشیدن سیگار، خطر ابتلا به این عارضه را افزایش می‌دهد.
صفرای اضافی
وجود اسید بیش از حد در صفرا یکی از مشکلاتی است که اغلب با سندروم روده تحریک‌پذیر و یا نداشتن فیبر کافی در رژیم غذایی اشتباه گرفته می‌شود. این عارضه می‌تواند باعث نفخ شکم شده و دل‌درد شدیدی به دنبال داشته باشد.
به گفته متخصصان، افزایش اسید صفراوی عامل یک‌سوم از موارد ابتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر است. در این شرایط، اسید صفرا به جای آنکه داخل صفرا ثابت بماند، از روده بزرگ می‌گذرد و باعث بروز اسهال می‌شود. مصرف فیبر بعضا از تشدید علائم جلوگیری کرده و اجابت مزاج را آسان‌تر می‌کند، اما تنها راه درمان این عارضه نیست.
برای تشخیص این بیماری یک آزمایش وجود دارد؛ در این آزمایش، بیمار اسید صفراوی مصنوعی دریافت می‌کند. سپس، مسیر حرکت اسید و جذب یا عدم جذب آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. بسیاری از پزشکان این تست را برای بیماران خود تجویز نمی‌کنند، چون شواهد کافی برای اثبات دقت آن وجود ندارد.
باکتری بیش از حد
سندروم رشد بیش از حد باکتری‌ها (SIBO) در روده کوچک علائمی مشابه سندروم روده تحریک‌پذیر دارد. این عارضه با رشد بیش از حدباکتری در روده کوچک رخ می‌دهد. وجود باکتری برای هضم غذا ضروری است، اما رشد بیش از باکتری‌ها باعث بر هم خوردن تعادل باکتری‌های مفید می‌شود.
این عارضه با یک تست تنفسی ساده قابل تشخیص است. یک محلول قندی به بیمار داده می‌شود و پس از آن، سطح هیدروژن تولید شده در روده اندازه‌گیری می‌شود. اگر سطح هیدروژن 30 دقیقه پس از مصرف محلول قندی بالا برود، یعنی دچار سندروم SIBO فوق هستید. آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند سیپروفلوکساسین و داکسی سیکلین به کاهش علائم این عارضه کمک می‌کنند. همچنین درمان‌های جدیدی در این رابطه توسعه یافته که قابل امتحان هستند.
حساسیت به گلوتن
کنار گذاشتن گلوتن از رژیم غذایی یک امر رایج است که دلایل خاص خود را دارد. اگر از سردرد، خستگی، درد مفاصل، افسردگی، کم‌خونی، نفخ و اسهال رنج می‌برید، ممکن است دچار سندروم حساسیت به گلوتن غیرسلیاکی (NCGS) باشید.
حساسیت به گلوتن غیرسلیاکی نوعی عدم تحمل غذایی است که اغلب با قطع مصرف غذاهای حاوی گلوتن برطرف می‌شود. گفته می‌شود چیزی حدود 4 تا 7 میلیون انگلیسی از این عارضه رنج می‌برند، بدون اینکه حتی از آن مطلع باشند.
منبع: health

۱۰ غذای عالی برای سندرم روده تحریک‌پذیر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ