اسکراپ پوست چیست و نحوه صحیح انجام آن چگونه است؟

a.mahammadi
اسکراب پوست، سلول‌های مرده را از سطح پوست پاک می کند و آلودگی‌ها را از منافذ پوست خارج کرده و پوست را نرم و لطیف می‌کند. 

اسکراب پوست، سلول‌های مرده را از سطح پوست پاک می کند و آلودگی‌ها را از منافذ پوست خارج کرده و پوست را نرم و لطیف می‌کند.

با اسکراب و زدودن آلودگی‌ها از سطح پوست، کرم چین و چروک، کرم صورت یا محلول ضد آکنه شما موثرتر از قبل عمل خواهد کرد، زیرا اجازه نفوذ به زیر سلول‌های پوستی داده می شود و سلول‌های مرده مانع رسیدن و جذب مواد مغذی به پوست نخواهند بود.

دکتر شهلا انشاییه متخصص پوست و مو، با بیان اینکه در حال حاضر برخی اسکراب‌ها به صورت شوینده‌هایی حاوی ذرات زبر در بازار موجود است، گفت: این ذرات زبر بیشتر از هسته زرد آلو تشکیل شده‌اند.

افراد به صورت حرکات دورانی پوست خود را با این اسکراب‌ها می‌شویند و این دانه‌های ریز و زبر پوست را تمیز کرده و به باز شدن منافذ پوست کمک می‌کنند. در گذشته از سفیداب‌ برای لایه برداری سطحی پوست استفاده می شد.

اسکراب پوست به معنای لایه برداری سطحی پوست (لایه‌های شاخی و سلول‌های مرده پوست) است که با لایه برداری متفاوت است.

لایه برداری کلمه‌ای عام است که شامل لایه‌های عمقی‌تر پوست نیز می‌شود. البته لایه برداری‌های عمیق پوست باید توسط پزشک انجام شود و افراد نباید خودسرانه اقدام به این نوع لایه‌برداری کنند.

بهتر است از کرم‌های لایه‌بردار تحت نظر پزشک متخصص استفاده کنید، زیرا در بسیاری مواقع اصلا نیازی به استفاده از لایه‌بردارها نیست و باید دید که پزشک متخصص پوست تشخیص استفاده از کدام لایه بردار را می‌دهد یا نه.

همه چیز درباره اسکراپ

برای داشتن پوستی شاداب و سالم مراقبتن از آن بسیار حائز اهمیت است. برخی فاکتورها مانند تغذیه‌ مناسب، ورزش، نوشیدن آب فراوان و استفاده از بر خی محصولات مراقبت از پوست به عنوان کلید طلایی تامین سلامت پوست محسوب می شوند.

برنامه روتین مراقبت از پوست دارای مراحل مختلفی است که بر اساس نوع پوست فرد فرق می کند. یکی از این نکات مهم برای حفظ سلامت و شادابی پوست اسکراپ است که در ادامه بیشتر درباره آن توضیح داده می شود.

انواع پوست

اسکراپ باید بر اساس نوع پوست انتخاب شود، بنابراین نخست باید نوع پوست خود را بدانید سپس برای انتخاب اسکراپ اقدام کنید در ادامه انواع پوست توضیح داده می شود که می تواند در انتخاب اسکراپ شما را راهنمایی کند. انواع پوست عبارتند از:

پوست حساس

در صورت احساس سوزش یا بروز واکنش نسبت به محصولات جدید پوست شما در گروه پوست های حساسا قرار می گیرد. هیدروکسی‌انیسول بوتیله‌شده به طور معمول در مقایسه با سایر اسکراپ‌ های طبیعی و شیمیایی حساسیت کمتری ایجاد می کند.

برخی اوقات حساسیت پوست نشانه وجود بیماری است، بنابراین در صور ابتلا به بیماری هایی مانند اگزما و روزاسیا قبل از استفاده هرگونه محصول جدید مراقبتی از پوست با پزشک خود مشورت کنید.

نرمال

پوست نرمال و شفاف در مقابل عوامل خارجی به سرعت واکنش نشان نمی دهد، بنابراین افراد دارای پوست نرمال هنگام استفاده از اسکراپ اغلب دچار مشکل نمی شوند.

خشک

پوست خشک به پوست پوسته پوسته شده اشاره دارد. آلفا هیدروکسی اسیدها با عبور از سطح پوست به مرطوب‌ کننده اجازه می دهند سلول‌ های جدید را بهتر مرطوب کنند.

چرب

این نوع پوست چرب پرب و براق به نظر می رسد. افراد دارای پوست چرب اغلب می‌توانند از اسکراپ ‌های طبیعی و شیمیایی قوی ‌تری استفاده کنند.

مختلط

به ترکیبی از پوست خشک و چرب مختلط گفته می شود، بنابراین افراد دارای پوست مختلط باید با توجه نواحی مختلف  از محصولات مراقبتی مخصوص آن استفاده کنند.

اسکراپ چیست؟

اسکراپ با حذف سلول‌های مرده‌ی لایه‌ بیرونی پوست باعث زیبایی و طراوت پوست می‌شود. اسکراپ به عنوان یکی از کارهای انجام شده در مراحل فیشال یا لایه ‌برداری شیمیایی پوست محسوب می شود.

پوست به طور طبیعی خود هر ۳۰ روز سلول‌ های پوستی جدید را جایگزین سلول ‌های مرده می کند. در صورت جایگزین نشدن سلول های مرده پوست منافذ بسته شده و منجر به خشکی و پوسته پوسته شدن آن می شود، بنابراین می توان از اسکراپ به عنوان روشی برای جلوگیری از بروز آن استفاده کرد. قدمت لایه برداری به هزاران سال پیش و به زمان مصر قدیم برمی گردد.

تاثیر اسکراپ بر پوست

اسکراپ با تغییر ظاهری پوست منجر به زیبایی و سلامت پوست می شود. بر اساس اعلام انجمن درماتولوژی آمریکا، اسکراپ ضمن روشن شدن پوست باعث تاثیرگذاری و جذب بیشتر سایر محصولات مراقبتی از پوست می شود.

اسکراپ در واقع ساییدن و حذف لایه‌ های سطحی پوست تعریف می شود و با بسته به نوع پوست به طور معمول هفته ای یک تا 2 بار انجام می شود.

همان طور که در بالا گفته شد اسکراپ پوست با پاکسازی پوست از سلول ‌های مرده آلودگی ‌ها را از منافذ پوست خارج کرده و باعث نرمی و لطافت پوست می شود.

پاکسازی پوست از آلودگی با اسکراپ اثربخشی سایر محصولات مراقبتی مانند کرم ضد چین و چروک، کرم صورت یا محلول ضد جوش را افزایش می دهد زیرا سلول های مرده روی سطح پوست مانعی در مقابل جذب مواد مغذی نیستند.

افراد با انجام حرکات دورانی پوست خود را با اسکراپ ماساژ می دهند که ضمن پاکسازی دانه های ریز و زبر باعث باز شدن منافذ پوست می شود. سفیداب به عنوان اسکراپی شناخته شده از دیرباز برای لایه برداری طبیعی پوست مورد استفاده قرار می گرفته است.

اسکراپ با معنای لایه برداری سطحی پوست با لایه برداری پوست فرق می کند. لایه برداری شامل لایه ‌های عمقی‌تر پوست نیز می شود. البته در نظر داشته باشید لایه برداری ‌های عمیق پوست باید توسط پزشک متخصص انجام شود. حتی در صورت استفاده از کرم های لایه بردار بهتر است این کار با تجویز و تحت نظارت پزشک انجام شود.

بیشتر بخوانید:روش های طبیعی برای افزایش رشد مو

روش صحیح اسکراپ پوست

اسکراپ باید بر اساس نوع پوست و با کمک یک متخصص انتخاب شود. در حال حاضر تنوع اسکراپ های موجود در بازار بسیار متنوع است که انتخاب گزینه درست و مناسب پوست را سخت می کند. 2 نوع اسکراپ یعنی اسکراپ برای صورت و اسکراپ برای بدن موجود است. با انجام اسکراپ طراوت و درخشندگی را به پوست خود هدیه می دهید.

نحوه استفاده از اسکراپ

قبل از استفاده از اسکراپ پوست ا خیس کرده زیرا این کار باعث برقراری ارتباط اسکراپ با پوست صورت و بدن می شود و در نتیجه باعث نرمی و لطافت پوست می شود.

اسکراپ را روی پوست بمالید سپس با حرکات دورانی و آرام پوست خود را ماساژ دهید. از ورود اسکراپ داخل چشم خودداری کنید و نقاطی از صورت ماتتد پیشانی، بینی و چانه را می توان کمی محکم تر از  سایر قسمت ها ماساژ داد.

دقت داشته باشید هیچ نقطه ای از پوست را در مراحل اسکراپجا نندازید. در اسکراپ بدن به ویژه دقت داشته باشید زانوها و آرنج ها فراموش نشوند.

در اسکراپ بدن مراقب نقاط حساس بدن مانند پستان ها و پایین تنه باشید و ماساژ این نواحی را با دقت و آرامش بیشتری انجام دهید. در نواحی از بدن که پوست ضخیم ترو خشن تر به نظر می رسد بهتر است اسکراچ با لیف روی پوست انجام شود.

بعد از اتمام مراحل اسکراپ نباید به مدت طولانی روی پوست بماند، بنابراین بعد از مدت زمات توصیه شده پوست خود را کامل بشویید. در صورت طولانی ماندن اسکراپ روی پوست احتمال می رود دچار خشکی و خارش پوست شوید.

بعد از شستشو پوست خود را با حوله‌ ای نرم  به آرامی خشک کنید سپس محصولات مراقبتی روزانه خود را استفاده کنید. به عنوان مثال پیشنهاد می شود بعد از اسکراپ از لوسیدن برای نرم ومرطوب شدن پوست استفاده کنید. برای صورت نیز از کرم مرطوب کننده مخصوص پوست خود استفاده کنید حتی می توان از این کرم روی گردن نیز استفاده کرد.

روش صحیح اسکراب پوست

محصول مناسب اسکراب پوست را تهیه کنید

همیشه بهترین اسکراب را انتخاب کنید. البته این به معنای گران‌ترین نوع نیست، بلکه منظور مناسب‌ترین آنها، برای پوست شماست. امروزه تنوع بسیار زیادی از اسکراب ها در فروشگاه ها وجود دارد که انتخاب اسکراب مناسب از بین همه آنها دشوار به نظر می رسد. شاید مجبور شوید چند محصول مختلف را امتحان کنید تا اینکه متوجه شوید کدام برای پوست شما مناسب‌تر است. شما باید دو نوع اسکراب تهیه کنید:

اسکراب برای صورت تان.

اسکراب برای کل بدن تان.

داروخانه بهترین جایی است که می توانید اسکراب مناسب پوست تان را از آنجا تهیه کنید.

اسکراب را در حمام بگذارید

اسکراب خود را در حمام نزدیک دوش یا وان بگذارید. فقط در این صورت فراموش نمی‌کنید که از آن استفاده کنید و در نتیجه درخشش پوست تان هم حفظ خواهد شد.

اسکراب را بر روی پوست مرطوب استفاده کنید

قبل از استفاده از اسکراب، پوست تان را خیس کنید. این کار به همه ترکیبات موجود در اسکراب اجازه می دهد که با پوست صورت و بدن تان تماس برقرار کنند، بنابراین پوستتان را بسیار نرم و لطیف می کند.

آرام اسکراب کنید

اسکراب را به پوست بمالید و پوست خود را به آرامی ماساژ دهید. از ماساژ دادن محکم جدا خودداری کنید و مراقب باشید که مواد اسکراب به اطراف چشم‌ها مالیده نشود. نقاطی از صورت که می‌توان کمی محکم‌تر ماساژ داد، شامل پیشانی، بینی و چانه می‌باشند.

اسکراب را به صورت دورانی بمالید

اسکراب را با ماساژهای دورانی کوچک بر روی پوست شروع کنید و هیچ نقطه ای از پوستتان را جا نگذارید. اسکراب را از صورتتان شروع کنید و بعد کم کم همه بدنتان را اسکراب نمایید. زیر زانوها و آرنج هایتان را فراموش نکنید. برای قسمت های بزرگ بدن می توانید از ماساژهای دورانی بزرگ استفاده کنید.

حواستان به نقاطی که اسکراب می کنید، باشد

هنگام اسکراب پوستتان حواستان به نقاط حساس بدن مانند سینه ها و پایین تنه، گردن و صورتتان باشد. پوست این مناطق حساس تر می باشند، پس باید این مناطق را آرام تر ماساژ دهید. فشار بیشتری را بر روی پوست زانوها، آرنج ها و پاها وارد کنید، زیرا پوست این نقاط از بدن کلفت تر می باشند.

از لیفه استفاده کنید

در مواردی که پوستتان بسیار ضخیم و کلفت است، اسکراب را همراه لیفه بر روی پوستتان ماساژ دهید تا نتیجه بهتری از آن بگیرید. اگر چه لیفه چیزی شبیه اسفنج است، ولی بافت آن ضخیم تر از اسفنج می باشد و هنگامی که خیس است مانند اسفنج نرم نمی شود. لیفه را می توانید از داروخانه ها و یا جایی که وسایل حمام می فروشند، تهیه کنید.

اسکراب را بشویید

وقتی اسکراب بدن تان تمام شد، آن را برای مدت طولانی روی پوستتان نگذارید، زیرا پوست تان بسیار خشک و دچار خارش می شود. لذا پوست خود را خوب بشویید. مطمئن شوید که تمام مواد اسکراب از پوست شما پاک شده است. هنگامی که تمامی مواد کاملا شسته شود، پوستی لطیف و نرم خواهید داشت.

پوست خود را خشک کنید

پوست خود را با حوله‌ای نرم و خیلی آرام خشک کنید و با محصولاتی که روزانه برای مراقبت از پوست خود استفاده می‌کنید، ادامه دهید.

بیشتر بخوانید:گیاهانی که غلظت خون را برطرف می کند

از لوسیون استفاده کنید

بعد از اسکراب پوست، مقدار زیادی لوسیون را بر روی پوست تان بمالید. از کرم صورت نیز بر روی صورت و گردن تان استفاده کنید. لوسیون را باید مسقیما بعد از اسکراب استفاده کنید. به این طریق صورت تان مرطوب شده و دچار خشکی نمی شود.

هشدارها

– برخی مواقع در آرایشگاه‌ها لایه‌بردای عمیق انجام می‌شود که این عمل اشتباه است.

– به پیشنهاد دوستان یا از روی تبلیغات از لایه بردارها استفاده نکنید، زیرا در این حالت پوست آسیب‌پذیر می‌شود.

– به یاد داشته باشید که اسکراب، تفریح و سرگرمی نیست و اگر با دقت و به درستی صورت نپذیرد، آسیب‌های جدی به پوست وارد می‌آورد. برخی از افراد با استفاده افراطی و خشن از اسکراب‌ها باعث صدمات و خراش‌ پوست می شوند.

– برای تاثیر بیشتر، با پوست خود با ملایمت و به دور از هر گونه خشونتی رفتار کنید. تاثیر لایه‌برداری در دراز مدت و با صبر حاصل می‌شود، نه با شدت و سرعت. با استفاده افراطی از اسکراب‌ها، پوست حالت جمع‌شدگی به خود گرفته و در موارد وخیم‌تر، پوست بسیار نازک و شکننده خواهد شد.

– از اسکراب فقط یک‌ یا دو بار در هفته استفاده نمایید. استفاده هر روزه از آن، منجر به آسیب‌های پوستی خواهد شد، پوست شما خشک و خشن شده و اگر دارای پوستی حساس باشید، قطعا نتایج بدتری حاصل می‌شود.

– بعد از زدودن موهای بدن، از اسکراب کردن خودداری کنید، زیرا بعد از تمیز کردن موهای بدن، پوست به شدت حساس شده و در معرض خطر سوزش قرار می‌گیرد.

– همیشه بعد از لایه‌برداری و زدودن سلول‌های مرده از سطح پوست، از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید (غیر از شب)، زیرا پوست نسبت به نور واکنش نشان خواهد داد.

هشدارهایی پیرامون استفاده از اسکراپ

افراد غیرمتخصص در برخی آرایشگاه ها لایه برداری های عمیق پوست را انجام می دهند که این کار ممکن است برای پوست مضر باشد، بنابراین بهتر است با یک متخصص مشورت کنید.

فریب تبلیغات محصولات موجود در بازار را نخورید زیرا احتمال می رود این محصولات برای پوست شما گزینه مناسبی نباشد و منجر به بروز عوارض جدی شوند.

روش انجام صحیح اسکراپ بسیار مهم است و انجام غیراصولی آن می تواند به پوست آسیب وارد کند.

در اسکراپ پوست خود را با ملایمت و آرامش ماساژ دهید و در نظر داشته باشید تاثیر این روش در طولانی مدت قابل مشاهده است.

استفاده یک تا دو بار در هفته از اسکراپ توصیه می شود زیرا استفاده بیش از حد آن به پوست آسیب وارد می کند و باعث خشک و خشن شدن پوست می شود.

استفاده از اسکراپ بعد از اصلاح صورت یا بدن توصیه نمی شود زیرا بعد از حذف موهای زائد حساسیت پوست باعث آسیب پذیرتر بودن آن می شود.

توصیه می شود بعد از لایه برداری به منظور جلوگیری از بروز هر گونه واکنش پوست نسبت به نور از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

از اسکراپ بدن روی صورت استفاده نکنید زیرا اسکراپ های بدن در مقایسه با اسکراپ های صورت قوی تر هستند، بنابراین استفاده از آنها باعث آسیب به پوست می شود.

به طور همزمان برای اثربخشی بیشتر از چند محصول اسکراپ استفاده نکنید.

اسکراپ باید با توجه به تغییرات پوست تغییر کند.

گزارش: الهه زارعی

 

چطور اسکراب مناسب انتخاب کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
tataliti

tataliti

1399-12-18 - 17:42 پاسخ

مطالب خوبی بود مرسی. اسکراب باید ۵ الی ۱۰ دیقه بمونه.خیلی عالیه.

مطهره صادقی

مطهره صادقی

1399-10-05 - 14:05 پاسخ

ببخشید اسکراپ چند دقیقه باید رو پوست صورت بمونه اگه کسی میدونه بگه

سمیه ممنون

سمیه ممنون

1399-08-21 - 15:41 پاسخ

ممنون از راهنمایی خوبتون من اسکراب شون گرفتم بعدش میتونم صورتم رو با شستشوی صورت کامون بشورم

نرگس شهنوازی

نرگس شهنوازی

1399-07-22 - 08:57 پاسخ

عالیه این محصول