سوزش سر دل: غذاهای مجاز، پرهیز غذایی

samiira
آیا خوردن این غذا باعث سوزش سردل من می شود؟ برای پاسخ دادن به این سوال، ابتدا باید بدانیم که سوزش سر دل چیست.

این یک ناراحتی سوزش آور است که معمولا در مرکز قفسه سینه حس میشود و در برخی از افراد به سمت گلوی آنها بالا می رود. ریفلاکس اسید معده (که از طریق یک دریچه به نام اسفنکتر پایین مری به بالا جریان می یابد) به مری می رسد و بافت آن را تحریک می کند.غذاهای خاصی باعث سوزش سردل می شوند و شما باید مواد غذایی را که باعث سوزش سردل شما می شود، تشخیص بدهید. این تصاویر نمایشی، ممکن است به شما در شناسایی غذاهایی که ممکن است باعث سوزش سردل شود، کمک کرده و پیشنهاداتی را در مورد چگونگی کاهش خطر سوزش سردل ارائه دهد.

1- سوزش سر دل: غذای بیش از حد

به طور کلی، اگر فرد حجم زیادی از غذا را بخورد، و برایش مهم نباشد که چه نوع غذایی است یا چقدر ازآن را سابق براین می خورده، این حجم بزرگ از هر نوع غذایی می تواند باعث سوزش سر دل شود. در نتیجه، خوردن مقادیر کوچکتر می تواند باعث کاهش سوزش سردل مرتبط با حجم شود.

2- سوزش سر دل: خوردن سریع

میزان مصرف غذا تنها مشکلی نیست که خطر ابتلا به سوزش سر دل را افزایش می دهد. متخصصان تغذیه معتقدند که خوردن غذا به سرعت (خوردن غذاهای فست فود، خوردن آن به سرعت، سپس رفتن به سر کار یا سایر فعالیت ها) نیز خطر سوزش سر دل را افزایش می دهد. برای کاهش خطر ابتلا، غذاهای خود را به طور معمولی و آهسته بخورید.

3- سوزش سر دل: غذاهای چرب

غذاهای حاوی چربی زیاد، طول می کشد تا در معده هضم شوند و مدت طولانی تری در معده باقی می مانند، و درنتیجه خطر ابتلا به علائم سوزش سر دل افزایش می یابد. اگر مواد غذایی با چربی زیاد و با حجم زیاد را ترکیب کنید، خطر بسیار بیشتر است.

4- نکته ای برای کاهش سوزش سردل: کاهش چربی

بعضی از مردم ممکن است برای جلوگیری از سوزش سر دل، مجبور به ترک غذاهای مورد علاقه خود شوند. با این حال، اگر برخی از غذاهای مورد علاقه خود را مانند میگو به جای سرخ کردن، پیچیدن دربیکن چرب، یا مقداراستفاده زیاد، آنها را کباب کنید، ممکن است بدون ایجاد سوزش سردل ازآن لذت ببرید. زدودن چربی گوشت، پختن آن، گریل کردن، کباب کردن، یا بخارپزکردن برخی غذاها به جای سرخ کردنآنها می تواند به کاهش خطر سوزش سر دل کمک کند.

5- محرک سوزش سر دل: غذاهای اسیدی

غذاهایی که به طور معمول حاوی pH کم هستند، (غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی، میوه های خانواده مرکبات مانند پرتقال، گریپ فروت و لیمو، یا سرکه ای که در سس سالاد یافت می شود) زمانی که با معده خالی خورده شوند، دارای خطر تولید سوزش سردل در خود هستند.

6- نکته ای برای کاهش سوزش سردل: محدود کردن غذاهای اسیدی

علاوه بر گوجه فرنگی اسیدی و میوه های مرکبات، گزینه های دیگری برای مصرف میوه های تازه وجود دارد؛ اما شما هنوز هم می توانید از مقادیر کمی از مواد غذایی اسیدی لذت ببرید، به شرط این که آنها را در ترکیب غذاهای غیر اسیدی مانند پاستا یا سبزیجات مصرف کنید. زمانی که غذاهای اسیدی به مقدار کم و همراه با سایر مواد غذایی غیر اسیدی خورده می شوند، اسیدیته آنها کاهش می یابد. اگر شما بعضی غذاهایی را دوست دارید که اسیدی هستند، سعی کنید آنها را در مقادیر کم و به همراه مواد غذایی  دیگر بخورید تا ببینید آیا علائمی از سوزش سردل وجود دارد یا خیر.

7- نوشیدنی هایی که ممکن است باعث سوزش سر دل شود

غذا تنها محرک برای سوزش سر دل نیست؛ مایعات نیز به راحتی می توانند یک محرک برای سوزش سر دل باشند. خطر ابتلا به سوزش سردل را می توان با نوشیدن قهوه، چای کافئین دار، نوشابه های گازدار و مشروبات الکلی افزایش داد. کافئین می تواند میزان اسید را در معده افزایش دهد؛ نوشیدنی های الکلی نیز می توانند باعث کاهش استحکام اسفنکتر پایین مری شود و به دنبال آن، محتویات معده وارد مری می شود. نوشیدنی های گازدار ممکن است حاوی کافئین باشند؛ با این حال حتی نوشیدنی های گازدار بدون کافئین نیز می تواند به معده نفوذ کند که باعث تورم آن شده و خطر سوزش سر دل را افزایش دهد.

8- نکته ای برای کاهش سوزش سردل: نوشیدنی های دیگر را امتحان کنید.

نوشیدنی هایی که حاوی کافئین یا کربنات نیستند احتمالا کمتر باعث ایجاد سوزش سردل می شوند. چای های گیاهی بدون کافئین، شیر و آب، انتخاب های خوبی برای کاهش خطر سوزش سر دل است.

9- محرک سوزش سر دل: شکلات

از آنجا که شکلات نیز می تواند حاوی کافئین و چربی باشد، می تواند یک عامل محرک برای سوزش سردل باشد. اگر شما نمی توانید بدون شکلات کنار بیایید، سعی کنید حداقل، مقدار شکلاتی را که می خورید کاهش دهید. همچنین از خوردن شکلات پس از یک وعده غذایی سنگین و با معده خالی، جلوگیری کنید. استفاده از این تکنیک ها ممکن است به شما اجازه مصرف برخی از غذاهایی را بدهد که در غیر اینصورت باعث سوزش سردل می شوند.

10- محرک سوزش سردل: غذاهای تند

غذاهای تند مانند فلفل های jalapeno گاهی اوقات باعث سوزش سردل در افراد می شود. علاوه بر این، سایر مواد غذایی مانند سیر و پیاز نیز ممکن است مشکلات مشابهی ایجاد کند. حتی فلفل دلمه ای نیز ممکن است در بعضی افراد باعث سوزش سردل شود، زیرا فلفل دلمه ای با شل کردن دریچه اسفنکتر مری، باعث میشود تا این دریچه پایین تر بیاید.

11- نکته ای برای کاهش سوزش سردل: نگه داشتن تعادل

برای افرادی که فقط به دلیل مصرف مواد غذایی خاصی دچار سوزش سردل هستند، این سوزش همیشگی نیست و برای انواع غذاها نیز رخ نمی دهد. به عنوان مثال، شما می توانید برخی از ادویه ها را به مواد غذایی اضافه کنید، اما آن را به طور متعادل مصرف کنید. یا به عنوان مثال، به جای چهار عدد فلفل چیلی، میتوانید از دوتا استفاده کرده و دقت کنید که آیا این مقدار از سوزش سردل شما جلوگیری می کند یا خیر.

12- نکته ای برای کاهش سوزش سردل: آن را بنویسید

آن چیزی که ممکن است موجب سوزش سر دل یک فرد شود، ممکن است در یک فرد دیگر ایجاد نشود. همه با هم متفاوت هستند؛ بنابراین شما ممکن است یک فنجان قهوه یا غذایی را مصرف کنید که باعث سوزش سردل شما نمی شود، اما هنوز هم ممکن است باعث ایجاد سوزش سردل در شخص دیگری شود. اگر شما فهرستی از مواد غذایی و نوشیدنی هایی که موجب سوزش سردل شما می شوند، تهیه کنید، آنگاه شما می دانید که باید از کدامیک از موارد اجتناب کنید، کدامیک را کمتر مصرف کنید، و کدام یک را میتوانید با غذاهایی که سوزش سردل ایجاد نمی کنند، ترکیب کرده و بخورید.

13- نکته ای برای کاهش سوزش سردل: جویدن آدامس را امتحان کنید.

جویدن آدامس، تولید بزاق می کند و بزاق اسید را خنثی می کند و سیگنالی را به معده برای انتقال مواد به طرف روده کوچک می دهد. لازم است از آدامس های نعناع اجتناب شود چون ممکن است باعث شل شدن دریچه پایین مری شده و خطر سوزش سر دل را افزایش دهد.

14- نکات بیشتر درمورد سوزش سردل

راه های دیگری برای کاهش سوزش سر دل وجود دارد. سه ساعت فاصله بین شام و خواب بگذارید، سرخود را از تخت خود در حدود 20 سانتی متر بالاتر قرار دهید، پس از یک وعده غذا دراز نکشید، سیگار کشیدن را متوقف کنید و سبک زندگی سالمی داشته باشید. سوزش سردل گاه به گاه شایع است اما این سوزش مکرر نیست. اگر سوزش سردل تکرار شود، این می تواند نشانه ای از مشکلات دیگر مانند بیماری ریفلاکس گوارشی (GERD) باشد.

برگردان: سیما آزادفلاح

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد


آیا درمان طبیعی برای سوزش سر دل وجود دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ