چطور عادت خوردن شکر (مواد شیرین) را ترک کنیم

خیلی از مردم عادی و بخصوص آن افرادی که قصد دارند وزن خود را کم کنند به دنبال حذف خوردن شیرینی‌ها از برنامه غذایی خود هستند اما اغلب موفق نمی‌شوند. گویی لذت خوردن مواد غذایی شیرین تمامی ذهن آن‌ها را تسخیر کرده است.

خیلی از مردم عادی و بخصوص آن افرادی که قصد دارند وزن خود را کم کنند به دنبال حذف خوردن شیرینی‌ها از برنامه غذایی خود هستند اما اغلب موفق نمی‌شوند. گویی لذت خوردن مواد غذایی شیرین تمامی ذهن آن‌ها را تسخیر کرده است.

اما ما می‌خواهیم در ادامه این مطلب یک استراتژی مؤثر برای حذف تدریجی شیرینی از برنامه غذایی را به شما آموزش دهیم، هرچند این کار بسیار سختی خواهد بود.

راهنمای گام به گام:

1-خداحافظی با نوشیدنی‌های شیرین

حدود نیمی از شکر اضافه در برنامه غذایی مردم آمریکا از طریق نوشابه و سایر نوشیدنی‌های شیرین وارد بدنشان می‌شود. در صورت حذف خوردن نوشابه‌های گاز دارد در واقع شما اوین قدم را در این راه خواهید برداشت. یا اگر شما عادت به خوردن چای و قهوه شیرین دارید، برنامه کاهش را آغاز کنید. سعی کنید هر هفته میزان شیری موجود در نوشیدنی‌های خود را کم کنید تا آهسته آهسته بدن شما به دریافت کمتر آن عادت کند و کاملاً از برنامه مستمر شما حذف شود.

2- شیرین کنندهای مصنوعی

شاید شما فکر کنید که بهتر است شیرین کنندهای مصنوعی را جایگزین شکر کنید. عجله نکنید! تحقیقات نشان می‌دهد که جایگزین کردن شیرین کنندهای مصنوعی باعث کاهش وزن نخواهد شد و گفته می‌شود که حتی از شکر معمولی نیز شیرین‌تر هستند و خطر این وجود دارد که بدن به این شیرینی قوی‌تر محتاج شود و کاملاً نتیجه معکوس بگیرید.

3- خوردن آگاهانه

وقتی شما می‌خواهید به طور عادت سمت خوردن یک شیرینی یا شکلات بروید، قبل از برداشتن آن صبر کنید. احساس خود را چک کنید، آیا شما واقعاً گرسنه هستید؟ آیا واقعاً به آن نیاز دارید؟ با خودتان بگوید حالا این بار نمی‌خورم. کم کم این مسئله عادت خواهید کرد. گاهی اوقات نیز می‌توانید حواس خود را با کمی قدم زدن، کار کردن و یا چت با دوستان پرت کنید تا به سمت خوردن شیرینی نروید.

4-میزان قند مواد خوراکی را ببینید.

همیشه هنگامی که یک ماده غذایی را تهیه می‌کنید، برچسب انرژی آن را بخوانید. اگر میزان شکر آن بیش از 8 گرم باشد این محصول را نخرید زیرا شکر آن برای شما زیاد است. اگر میزان شکر در ماده غذایی وجود نداشته باشد ممکن است به این معنی باشد که این غذا دارای شکر طبیعی است، در این صورت شما نباید نگران باشید زیرا بدن شما بین شکر طبیعی غذاها و شکر اضافه شدن فرق قائل است.

5- طبیعی

زمانی که شما مصرف شکر را از برنامه غذایی خود حذف می‌کنید، زیاد نگران نباشید زیرا در بیشتر میوه‌های طبیعی، میوه خشک، ماست ساده، سبزیجات، غلات کامل و چند ماده غذایی دیگر وجود دارد و شیرینی آن‌ها با شیرینی مواد مانند آب‌نبات، شیرینی، شکلات و نوشابه متفاوت و همچنین این مواد ممکن است باعث افزایش ناگهانی قند خون شود. همچنین مواد غذایی علاوه بر شیرینی طبیعی حاوی پروتئین، انواع ویتامین، فیبر و مواد مغذی را نیز با خود به همراه دارد.

پس در نظر داشته باشید همان‌طور که مصرف شکر را از برنامه غذایی خود حذف می‌کنید، مصرف مواد خوراکی که حاوی شکر طبیعی هستند را جایگزین آن‌ها کنید.

هر گونه کپی برداری با ذکر نام و منبع الودکتر مجاز می باشد

روش‌های آسان برای توقف مصرف زیاد شکر

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ