بیوتین چیست؟

toranj
بیوتین یکی از ویتامین های گروه B است که همچنین به عنوان ویتامین H یا B7 شناخته می شود.در ادامه بیشتر با این ویتامین آشنا خواهید شد.

بیوتین ویتامینی است که به مقدار کم در بسیاری از غذاها وجود دارد. این ویتامین به بدن کمک می کند کربوهیدرات ها را به گلوکز تبدیل کند، که برای تولید انرژی لازم است.
نام های دیگر آن، کوآنزیم R، ویتامین B7، ویتامین H و فاکتور W می‌باشد.
بیوتین همچنین به متابولیزه کردن چربی ها و اسیدهای آمینه کمک می کند که بدن برای ساخت پروتئین از آن ها استفاده می کند. پروتئین برای ترمیم و نگهداری سلول ها مورد نیاز است.

چه کسانی در معرض کمبود ویتامین بیوتین هستند

خانم های باردار، کسانی که در طولانی مدت با لوله مواد غذایی را دریافت می کنند، افرادی که سوتغذیه دارند که کسانی که دچار کاهش وزن سریع می شوند ممکن است این ویتامین را در بدن کم داشته باشند.

معمولاً بیوتین به صورت مکمل (خوراکی یا تزریق) در مواردی مانند ریزش مو، شکستگی ناخن‌ها، التهابات پوستی در نوزادان، دیابت و در افسردگی متوسط  و همچنین سایر موارد کمبودی که نام برده شد، تجویز می‌شود.

 BTD شایع ترین علت کمبود بیوتین در بدن است. BTD اختلال ارثی نادری است که در آن بدن نمی تواند از بیوتین استفاده کند و همین امر منجر به کمبود بیوتین می شود. BTD تقریبا از هر۶۰۰۰ کودک تازه متولد شده یک نفر را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

این بیماری در افراد معتاد به الکل، کسانی که در فرهنگ غذایی‌شان سفیده‌ی تخم مرغ را خام و به مقدار زیاد می‌خورند، نوزادانی که دچار درماتیت پوستی (seborrheic dermatitis) هستند و افرادی که بخشی از وعده‌شان را حذف کرده‌اند، ممکن است دیده شود.

بیوتین در سفیده‌ی تخم مرغ به طور باند شده با ماده‌ای است که مانع از جذب آن می‌شود؛ لذا در افرادی که در طولانی مدت سفیده‌ی تخم مرغ را به صورت خام استفاده می‌کنند (خوردن دو سفیده تخم مرغ و یا بیشتر در روز در طی چندین ماه)، کمبود بیوتین دیده می‌شود. اما اگر تخم مرغ به صورت پخته خورده شود، این مشکل در طی فرایند پخت از بین می‌رود و بیوتین به راحتی قابل جذب می‌شود.

معمولاً آزمایش خاصی برای تشخیص کمبود بیوتین در بدن وجود ندارد و آن‌را اغلب از روی علائم کمبود، شناسایی می‌کنند.

علائم کمبود بیوتین

* نازک شدن موها (اغلب با  تغییر رنگ مو)

* حلقه قرمز رنگ و پوسته‌ای، دور چشم‌ها، بینی و دهان

*علائم عصبی از جمله افسردگی، بی‌حالی و توهم
*حس خارش در بازوها و پاها

شرایط و داروها:

سایر فاکتورهایی که افراد را در خطر توسعه کمبود بیوتین قرار می دهد شامل موارد زیر است:

    مصرف داروهای ضد تشنج برای دوره طولانی که می تواند سطح بیوتین بدن را کاهش دهد
    مصرف آنتی بیوتیک برای مدت زمان طولانی که می تواند باکتری های تولید کننده بیوتین در روده را نابود سازد.
    داشتن شرایطی همچون بیماری کرون که می تواند جذب مواد مغذی را دشوار سازد.
    مصرف بیش از حد الکل که می تواند مانع از جذب بیوتین شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ