سیفلیس چیست؟

mahdie.mohtashami
سیفلیس یک بیماری مقاربتی است. سیفلیسم در آزمایش خون مشخص می‌شود. سیفلیسم به وسیله یک باکتری به نام ترپونما پالیدوم منتقل می‌شود. آنتی بیوتیک پنی سیلین در سال 1940کشف شد. بیماری سفلیس سه مرحله متفاوت دارد. اگر شما هر یک از علائم بیماری سیفلیس را مشاهده کردید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

سیفلیس چیست؟

سیفلیس یک بیماری مقاربتی است. سیفلیسم در آزمایش خون مشخص می‌شود. سیفلیسم به وسیله یک باکتری به نام ترپونما پالیدوم منتقل می‌شود. بیماری سفلیس سه مرحله متفاوت دارد. اگر شما هر یک از علائم بیماری سیفلیس را مشاهده کردید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص سفلیس چگونه است؟

سفلیس از طریق یک آزمایش خون ساده و ارزان قیمت قابل تشخیص است.

درمان سفلیس چگونه است؟

اگر از ابتلای شما به بیماری سفلیس کمتر از یک سال می گذرد، ممکن است تنها درمان مورد نیاز داروی پنی سیلین باشد که معمولا برای از بین بردن عفونت کافی خواهد بود. (پنی سیلین ممکن است در افراد ایجاد حساسیت کند لذا قبل از مصرف خودسرانه هر گونه دارویی به پزشک مراجعه کنید.). اگر شما در مراحل پیشرفته تر این بیماری قرار دارید، دوز بیشتری از این دارو مورد نیاز خواهد بود.

افراد مبتلا به سفلیس که تحت درمان قرار دارند باید تا زمانی که عفونت به طور کامل از بین نرفته است از برقراری رابطه جنسی بپرهیزند. همچنین شریک (یا شرکا) جنسی فرد مبتلا نیز باید آزمایش داده و در صورت لزوم تحت درمان قرار بگیرند.

اگر سفلیس درمان نشود چه خواهد شد؟

اگر سفلیس درمان نشود می تواند در دراز مدت منجر به مشکلات بسیار جدی و دائمی مانند زوال عقل، کوری و یا مرگ شود.

بیماری سفلیس چگونه می تواند بر زنان باردار و نوزاد آنها تاثیر بگذارد؟

هرچقدر مدت زمان بیشتری از آلودگی مادر به سفلیس گذشته باشد، احتمال مرده به دنیا آمدن و یا مرگ نوزاد بعد از مدت کوتاهی پس از زایمان بیشتر می شود.

اگر درمان انجام نشود، نوزاد آلوده ممکن است بدون هیچ علائمی از بیماری به دنیا بیاید اما بعد از چند هفته پس از زایمان علائم بروز می کنند. این علائم و نشانه های می توانند بسیار جدی باشند. نوزادان آلوده ممکن است با مشکلات در رشد، تشنج و یا حتی مرگ مواجه شوند.

پیشگیری از بیماری سفلیس چگونه است؟

برای کاهش احتمال ابتلا به سفلیس موارد زیر را به یاد داشته باشید:

از تماس نزدیک با افراد آلوده به این عفونت بپرهیزید.
اگر شما از آلوده و یا سالم بودن شریک جنسیتان مطمئن نیستید حتما از کاندوم استفاده کنید.

چشم انداز پزشکی برای افراد مبتلا به سفلیس چگونه است؟

سفلیس یک بیماری قابل تشخیص و قابل درمان بوده و پیشرفت پزشکی در این زمینه قابل توجه است. با این حال اگر درمان به تاخیر بیافتد ممکن است حتی پس از درمان هم آسیب های دائمی به قلب و مغز وارد شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ