این شوینده ها مرگ آورند! اصلا استفاده نکنید

faateme1366
چرا فکر می کنید اگر دو شوینده را ترکیب کنید تاثیر بهتری در تمیزی منزل شما دارد؟ لطفا این افکار را دور بریزید و به سلامت خود بیش از این اهمیت بدهید. در این مطلب برای شما از ترکیب های ممنوعه سخن گفته ایم. با ما همراه باشید.

ترکیب کدام شوینده ها بسیار خطرناک است؟

در ایام خانه تکانی این مورد را فراموش نکنید که به هیچ عنوان هیچ دو شوینده ای را ترکیب نکنید. مخصوصا موارد زیر:

1. پراکسید هیدروژن و سرکه

2. لوله باز کن و لوله باز کن قوی تر

3. آمونیاک و سفید کننده

4. سفید کننده و الکل

5. سرکه و سفید کننده

6.الکل صنعتی + مایع سفید کننده

 

ترکیب مواد چه بر سر ما می آورد؟

ریه از دو بخش مجاری هوایی (محل عبور هوا) و نسج ریه(محل تبادل اکسیژن و گاز کربنیک) تشکیل شده است، آسیبی که از استنشاق مواد آسیب‌رسان ایجاد می‌شود ممکن است یکی از این دو بخش را درگیر کند. عمده آسیب بخار مواد شوینده شیمیایی به راه‌های هوایی این است که موجب تحریک مجاری هوا و بروز سرفه‌های تحریکی می‌شود که به مدت چند روز یا چند هفته ادامه می‌یابد.

استنشاق گازهای متصاعدشده از ترکیب این مواد برای افراد سالم مشکل‌ساز می‌شود و در این شرایط وضعیت برای افرادی که زمینه بیماری‌های تنفسی مانند آسم دارند نیز وخیم‌تر خواهد بود.

افرادی با سابقه بیماری آسم یا حساسیت‌های شدید تنفسی به لحاظ این‌که ریه‌های آنها بسیار تحریک‌پذیر است، چنانچه در معرض انتشار بخار مواد شوینده شیمیایی قرار بگیرند دچار حمله آسم شده و احتمال بستری شدن آنها در بیمارستان بسیار بالا است.

 

لطفا منفجر نشوید!

اگر شما گرفتار شده اید و وسوسه شده اید که لوله بازکن هایتان را با هم ترکیب کنید تا اثر بهتر و بیشتری داشته باشند مواظب سینک تان باشید. به دلیل داشتن فرمول های فوق العاده قوی این کار باعث می شود کلاهک سینک تان را از بین ببرد و باعث ایجاد گاز کلر می شود و ممکن است منجر به انفجار شود

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اشک ریزش، آبریزش چشم، تنگی نفس، خارش و قرمزی شدید چشم‌ها، خس خس سینه و سرفه شدید از جمله علائمی است که ممکن است در طول خانه تکانی و هنگام کار با مواد شوینده برای افراد ایجاد شود. متخصصین، به کسانی که به چنین علائمی دچار می‌شوند، توصیه می‌کنند که حتماً به پزشک مراجعه کنند تا در صورت نیاز، اقدامات لازم صورت گیرد.

بهتر است از مواد شوینده‌ای استفاده کنید که خیلی غلیظ نیست و همچنین، سریع‌تر آن‌ها را با آب پاک کنید تا عوارضش کمتر شود. استفاده از ماسک و دستکش محافظ را نیز نباید به هیچ وجه نادیده بگیرید.

در ضمن، کسانی که دچار حساسیت‌های تنفسی یا بیماری آسم هستند، حتماً باید به موقع داروهای خود را مصرف کنند و بهتر است در صورت امکان، انجام این گونه فعالیت‌ها را به دیگران بسپارند.

 

 

پیشنهاد های جایگزین مواد شوینده

جایگزین شوینده های شیمیایی، سس کچاپ + نمک

اگر لوازم و ظروف مسی شما کدر و یا لکه دار شده اند، پیشنهاد خوبی برایتان داریم. یک دستمال پارچه ای بردارید و مقداری سس کچاپ روی آن بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید. این ترکیب را روی ظرف مسی بمالید و به اندازه ای تکرار کنید تا تمام سطح ظرف با این ترکیب خوش طعم پوشانده شود. بعد از آبکشی می بینید که سطح صاف و صیقلی برایتان باقی می ماند.

 

جایگزین شوینده های شیمیایی، شیشه پاک‌ کن

با مخلوط کردن 2 پیمانه آب، 2 پیمانه الکل و ½ پیمانه آمونیاک خود شیشه شور بسازید. محلول را داخل اسپری بریزید. با استفاده از یک دستمال تمیز که پرز ندهد، شیشه را تمیز کنید. آمونیاک نقش مهمی در تمیزی شیشه داشته و الکل با تسریع در خشک شدن، به از بین رفتن خط‌ها و لکه کمک می‌کند.

 

جایگزین شوینده های شیمیایی، روغن بچه برای تمیز کردن دست

بعد از کار کردن با رنگ، دستتان طوری لک می افتد که تا چندبار حمام نروید و روزی چند بار دستتان را نشویید، پاک نمی شود. برای پاک کردن لکه رنگ از روی دست می توانید از روغن بچه استفاده کنید. روغن را به دستتان بمالید و بعد از پاک شدن با آب و صابون بشویید.

 

جایگزین شوینده های شیمیایی، جوش شیرین + خمیر دندان

حتما شما هم از لک آب و سفیدکی که از خشک شدن آب روی ظروف باقی می ماند، اذیت می شوید. این رد را بیشتر روی وسایلی که آب نگه می دارند مانند گلدان های شیشه ای می توان دید. با مخلوطی از جوش شیرین و خمیردندان به نسبت مساوی، می توانید از شر آنها خلاص شوید. از یک دستمال پارچه ای مرطوب استفاده کنید و این مخلوط را روی لکه ها بکشید. این روند را تا جایی ادامه دهید که لکه ها پاک شوند و سپس با دستمال مرطوب آن را تمیز کنید.

 

برای پیشگیری از بیماری به وسیله شوینده ها چه کنیم؟

توصیه می‌شود که راه‌های هوایی مناسب برای ورود و خروج هوای آزاد را باز کنند، یعنی اگر محلی که قرار است تمیز کنند، مجهز به تهویه هوا یا در و پنجره است، حتما در و پنجره‌ها را باز نگه دارند یا تهویه را روشن کنند.

استفاده از دستکش و ماسک برای پیشگیری از ایجاد حساسیت‌های تنفسی یا پوستی هنگام استفاده از شوینده‌های مختلف توصیه می‌شود

مواد شوینده و سفیدکننده خاصیت سوزانندگی هم دارند، بنابراین باید تماس پوستی با آنها را به حداقل برسانید. اگر چنین موادی با پوست یا چشم شما تماس مستقیم پیدا کردند، حتما محل تماس را با آب فراوان بشویید و سپس به پزشک مراجعه کنید.

توصیه دیگر این است که شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها را حتما به صورت رقیق‌شده استفاده کنید و آنها را مستقیم روی سطوح نریزید. این کار از تصاعد بالای بخار شوینده‌ها و ایجاد مشکلات تنفسی پیشگیری می‌کند

بدترین عوارض استفاده از شوینده ها که حتما باید بدانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ