غذاهای ضدسرطان

faateme1366
سرطان پیر و جوان و زن و مرد نمی شناسد تا آنجا که سرطان خطرناکترین و نگران کننده ترین بیماری این سال هاست. اگرچه عوامل مختلفی در ابتلا به سرطان نقش دارند اما می توانید از آن پیشگیری کنید. فهرستی از بهترین غذاهای ضدسرطان را در این مطلب بخوانید.

مهمترین علت سرطان

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، سرطان یکی از مهمترین علل مرگ و میر در سراسر جهان محسوب می شود؛ به گونه ای که طبق آمارگیری این سازمان بین المللی، 7.6 میلیون مرگ و میر به دلیل سرطان در سال 2008 گزارش شده است که 13 درصد از کل آمار مرگ و میر در آن سال است. مهمترین عوامل افزایش سرطان و مرگ و میر ناشی از آن در دنیا، شیوه زندگی غلط، چاقی و سیگار است. علاوه بر آن عدم فعالیت بدنی، استرس و عدم مصرف میوه و سبزیجات نیز افزایش این بیماری کشنده را دامن می زند.

 

میوه های قرمز

تمشک و انواع بِری ها همچون بلوبری، آکای بری و کران بری (که البته در کشور ما پیدا نمی شوند) در پیشگیری از انواع سرطان ها موثر هستند. تحقیقات نشان داده است، بلوبری و انواع انگورهای درشت و ارغوانی، عناصری در خود دارند که باعث می شود سلول های سرطانی کبد خودشان را از بین ببرند. کران بری که متاسفانه در ایران نداریم از سرطان تخمدان در خانم ها جلوگیری می کند.

 

سیگار را شکست می دهید

در مقابل سرطان ریه آیا می‌دانستید مصرف چای سبز حتی اگر سیگاری باشید می‌تواند از ابتلای شما به سرطان ریه جلوگیری کند؟ طبق تحقیقی که در کنفرانس انجمن آمریکایی تحقیقات در مورد سرطان مطرح شد پلی‌فنول‌های موجود در چای سبز خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی داشته و می‌توانند از تشکیل تومورهای سرطانی پیشگیری کنند. برای اثبات این موضوع محققان عادات غذایی 170 بیمار مبتلا به سرطان ریه و 340 فرد سالم را زیر نظر گرفتند. نتایج نشان داد افرادی که چای سبز مصرف نمی‌کنند 5 برابر بیش از سایرین که حداقل یک فنجان در روز چای سبز می‌نوشند احتمال دارد به سرطان ریه مبتلا شوند. این میزان درمیان سیگاری‌ها 12 برابر است.

 

یک ادویه پرفایده

مفید در پیشگیری از سرطان مدت‌هاست که پژوهشگران روی خواص ضدسرطانی زردچوبه تحقیق می‌کنند. اما تحقیقات اخیر نشان داده است این ادویه با هدف گرفتن سلول‌های بنیادی می‌تواند از ابتلای فرد به سرطان پیشگیری کند. محققان مرکز سرطان‌شناسی دانشگاه میشیگان آمریکا معتقدند نوعی ماده شیمیایی در زردچوبه به نام کورکومین و نوعی ماده شیمیایی در فلفل سیاه به نام پیپرین سبب کاهش سلول‌های بنیادی سلول‌های نرمال می‌شود. حذف سلول‌های بنیادی سرطانی و کاهش تعداد سلول‌های نرمال در مبارزه با سرطان بسیار نقش مهمی دارد. جالب است که ماده شیمیایی موجود در فلفل پشتیبان ماده شیمیایی موجود در زردچوبه بوده و هر دو در کنار هم روند تولید سلول‌های بنیادی سرطانی را متوقف می‌کنند.

 

برای سلامتی تان این خوراکی را حذف نکنید

آزمایش ها و تحقیقات فراوانی در دنیا صورت گرفته و همه آنها تایید کرده اند سیر خاصیت ضد سرطانی دارد. بیشتر تاثیر این گیاه در جلوگیری از سرطان های گوارشی و البته سرطان های سینه و پروستات است. تحقیقات نشان داده ست هر چه افراد سیر خام و پخته بیشتری مصرف کنند، کمتر دچار سرطان های معده و روده بزرگ می شوند. آزمایشات ثابت کرده اند، زنان میانسالی که به طور مرتب در بیشتر وعده های غذایی خود سیر مصرف می کنند، 50 درصد کمتر از دیگر افراد دچار سرطان روده بزرگ می شوند. در سیر دو ماده به نام های آلیکین و آلیال وجود دارد که مانع از ایجاد سلول های سرطانی در بدن انسان و حیوان می شوند. سعی کنید در پخت انواع غذاهای خود سیر ر ابگنجانید. کارشناسان توصیه می کنند میان پوست کندن سیر و خرد کردن آن حدود 15 دقیقه فاصله بیندازید تا تاثیر بیشتری داشته باشد.

 

سالاد پر گوجه بخورید

مواد شیمیایی فعال در گوجه فرنگی خاصیت ضد سرطانی دارند. گوجه فرنگی بیشتر برای از بین بردن و پیشگیری سرطان های پروستات، سینه، ریه و روده بزرگ مناسب است. خیلی جالب است بدانید گوجه های پخته شده نیز همین نقش را دارند بنابراین، از سس گوجه فرنگی روی انواع غذاها و پاستاهای خود استفاده کنید.

 

انواع کلم و خواص ضدسرطان

کلم‌ها غیر از کلسیم، منبع غنی “سولفورافان” هستند. این ماده خطر بروز سرطان‌های معده، سینه و پوست را کم می‌کند.  مقدار سولفورافان در کلم بروکلی بیشتر از بقیه کلم هاست.

چطور بفهمیم ریسک ابتلا به سرطان در بدنمان وجود دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ