منابع فوق العاده زینک برای بدن

sahar.d
زینک یکی از مواد معدنی ضروری برای بدن است که باید هموراه در برنامه غذایی تان موجود باشد. در این مطلب منابع غنی زینک را به شما معرفی می کنیم.

زینک یا روی مانند یک آنتی اکسیدان عمل می کند و با ناشی از آسیب رادیکال های آزاد مبارزه و به کاهش روند پیری نیز کمک می کند. به علاوه زینک در بیش از صد واکنش آنزیمی در بدن نقش دارد و در تقسیم سلولی، رشد طبیعی، سلامت استخوان ها، تنظیم خلق و خو، رشد و تکامل دستگاه تولید مثل و تقویت ایمنی بدن نقش بسیار موثری دارد. در این مطلب منابع غنی زینک را به شما معرفی می کنیم.

جگر گوساله

جگر گوساله یکی از منابع خوب زینک است. هر 100 گرم از این ماده‌ی غذایی تامین کننده 9 میلی ‌گرم زینک است. بهتر است که جگر را به‌ صورت بخارپز، کباب شده و یا داخل ماهیتابه پخته و میل کنید. می ‌توانید هر هفته یا دو هفته یک ‌بار از این ماده‌ غذایی مصرف کنید. گوشت گوساله نیز یکی از منابع زینک است. هر 100 گرم از این گوشت حدود 3 میلی ‌گرم زینک به بدن می ‌رساند.

پودر کاکائو

پودر کاکائو هم منبع خوبی برای تامین روی بدن است . پودر کاکائو منبع خوبی از دو فلاونوئیدها ، Epicatechin و Catechin است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند که به جلوگیری از التهاب و بیماری کمک می کند. پودر کاکائو، به بهبود جریان خون و کاهش فشار خون به علت حضور فلاونوئیدها کمک می کند.

گوشت مرغ

گوشت مرغ فقط حاوی پروتئین نیست بلکه منبع مفید برای تامین زینک نیز به حساب می ‌آید. برای جذب حداکثر مواد مغذی آن، از مرغ بدون پوست استفاده کنید. فقط 90 گرم مرغ بدون پوست کباب ‌پز شده می‌ تواند زینک روزانه‌‌ افراد را تامین نماید.

حبوبات

اضافه کردن برخی حبوبات از جمله عدس، نخود، لوبیای سفید و سیاه به وعده های غذایی زینک مورد نیاز روزانه را تامین می کند. نخود در هر فنجان، 1.1 میلی گرم زینک دارد. علاوه بر این، هر فنجان لوبیای سیاه و سفید نیز 0.5 میلی گرم زینک دارد. حبوبات منابع کم چرب، و سرشار از پروتئین، مواد معدنی، ویتامین ها و فیبر هستند.

بلغور جوی دوسر

یک دوم فنجان از بلغور جو حاوی ۱/۶ میلی گرم از روی است و منبع خوبی از فیبر، ویتامین‌ها و سایر مواد معدنی محسوب می‌شود.

سبزیجات

سبزیجات مغذی مانند قارچ، اسفناج، کلم بروکلی، کلم پیچ، و سیر سرشار از روی و سایر مواد معدنی و ویتامین های حیاتی و ضروری هستند. هر فنجان از این سبزیجات خام تقریبا 4 میلی گرم زینک دارد. افزودن این غذاها به برنامه‌ روزانه، بی ‌آنکه کالری زیادی مصرف کرده باشید، زینک فراوانی را برایتان تامین می‌ کند.

بادام زمینی

بادام زمینی غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده و پروتئین بالا است. تغذیه بادام زمینی به مبارزه با بیماری های قلبی کمک می کند ، التهاب را کاهش می دهد ، سلامتی استخوان را تقویت می کند و پشتیبانی می کند از عملکرد مغز سالم . علاوه بر این ، این آجیل به کاهش وزن یا نگهداری وزن کمک می کند ، زیرا باعث می شود با خوردن مقداری بادام زمینی هم احساس سیری و هم احساس سبکی کنید . در خیلی از جوامع کره بادام زمینی را در صبحانه خود گنجانده اند که برای سلامتی بسیار حائز اهمیت است .

آجیل و دانه ها

 مغزها و دانه های یکی دیگر از منابع بزرگ زینک هستند. به عنوان مثال، مصرف هر اونس دانه کدو تنبل، 15 درصد نیاز روزانه شما به زینک را برطرف می کند. یک قاشق از دانه های چیا نیز حاوی 0.5 میلی گرم زینک است.

غلات سبوس دار

علاوه بر این که سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستن، هر نصف فنجان پخته شده از آنها (برای مثال جو)، حاوی 0.9 میلی گرم زینک است و 6 درصد نیاز روزانه شما به این ماده معدنی را تامین می کند. همان مقدار از برنج قهوه ای نیز حاوی 0.4 میلی گرم زینک است. یک تکه نان گندم کامل 3 درصد نیاز روزانه شما به زینک را برطرف می کند.

غلات غنی شده صبحانه

 به طور کلی یک وعده از آنها 3.8 میلی گرم زینک دارد و 25 درصد نیاز روزانه به زینک را تامین می کند. برچسب پشت محصول را بررسی کنید تا متوجه شوید غلات محبوب صبحانه‌ شما حاوی چه میزان مواد مغذی است. برای حصول نتیجه‌ بهتر، غلات صبحانه ‌ایی را انتخاب کنید که حداقل حاوی 5 گرم فیبر باشد.

قارچ

مزایای تغذیه ای اثبات شده قارچ عبارتند از: توانایی افزایش ایمنی با توجه به فعالیت آنتی اکسیدانی ، کاهش التهاب ، مبارزه با سرطان ، محافظت از قلب و بهبود عملکرد مغز میباشد.

شیر و لبنیات

 این محصولات ضمن این که سرشار از کلسیم هستند، زینک فراوان دارند به طوری که یک فنجان شیر کم‌ چرب یا بدون چربی 1 میلی گرم زینک دارد و 17 درصد نیاز روزانه به این ماده معدنی را تامین می کند. این در حالی است که یک فنجان ماست کم‌ چرب یا بدون چربی 2.2 میلی گرم زینک دارد.

شکلات تلخ

 شکلات هر چه تلخ تر باشد، زینک بیشتری دارد. حدود 60 تا 69 درصد از انواع کاکائوها، حاوی 0.9 میلی گرم زینک است. ممکن است شکلات تلخ به محبوب ‌ترین منبع تامین زینک برای شما بدل شود، اما باید به خاطر داشته باشید که شکلات تلخ نمی‌ تواند به تنهایی نیاز بدن را تامین کند، بعلاوه اینکه باید میزان قند و کالری آن را دقیقا محاسبه کنید و روزانه فقط یک تکه شکلات میل نمائید.

درمان کمبود زینک با این خوراکی ها

عوارض خطرناک کمبود زینک برای بدن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ