خوراک ضد سرطان!!

sahar.d
سلنیوم یک ماده معدنی کمیاب و بسیار ضروری برای بدن است که نقش مهمی در سلامت و حفاظت بدن از بیماری های از جمله سرطان ایفا می کند. در این مطلب به بررسی خواص ضد سرطان سلنیوم می پردازیم.

سلنیوم یک عنصر جزیی و ریزمغذی ضروری برای سلامتی انسان است که البته درغلظت‌های زیاد سمی می‌باشد. سلنیوم به عنوان آنتی‌اکسیدان و کاتالیزور برای تولید هورمون تیروئید فعال شناخته شده است. این عنصر برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی، جلوگیری از پیشرفت ایدز و بی‌اثر کردن سموم بدن نقش کلیدی دارد. سلنیوم برای تحرک اسپرم ضروری است و می‌تواند سقط جنین را کاهش دهد.  علاوه بر تمام خواص گفته شده سلنیوم در کاهش خطر ابتلا به سرطان نقش مهمی دارد که در این مطلب به بررسی آن می پردازیم.

نقش سلنیوم در کاهش خطر ابتلا به سرطان

 تحقیقی استرالیایی اتریشی نشان می‌دهد که حضور سطح بیشتری از سلنیوم در خون احتمال بروز سرطان پوست غیرتوموری را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد.
سلنیوم یک ماده ضروری برای بیشتر فرایندهای سلولی است. این فرآیندها شامل پاسخ بدن به فعالیت‌های سرطان‌زاست.  سرطان یکی از بیماری‌‌های کشنده در سراسر جهان است و هنوز در بیشتر موارد بدون درمان باقی مانده است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف متعادل سلنیوم می‌تواند کاهش بسیار خوبی در تشکیل سلول‌های سرطانی به خصوص در پروستات؛ ریه و روده داشته باشد. 

سلنیوم یک ماده ضروری در بیشتر فعالیت‌های آنزیمی است که می‌تواند آپوپتوز را تحریک کند. رادیکال‌های آزاد که محصول فرعی متابولیسم سلولی است می‌تواند منجر به سرطان و آسیب به DNA شود. سلنیوم به ترمیم DNA کمک می‌کند و از بروز سرطان جلوگیری خواهد کرد. در نهایت، گلوتاتیون سوپراکسید(یک ترکیب ضد سرطانی مهم در بدن) از سلنیوم برای فعالیت‌های خود استفاده می‌کند.

برای تامین سلنیوم برنج قهوه‌ای، جوی دوسر، جو و گندم کامل، آجیل، تخم‌مرغ و ماهی سالمون میل کنید.

اگر سعی کنید روزی ۳ تا ۵ وعده از این مواد را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید، ذخیره خوبی از مواد معدنی در بدن خواهید داشت و از اضافه وزنی هم که با مصرف غذاهای پرکربوهیدرات ایجاد می‌شود، در امان خواهید بود.

خواص دیگر سلنیوم

آنتی بادی‌ها وسلامت سیستم ایمنی بدن:

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که سلنیوم در تحریک آنتی بادی‌ها بسیار مهم است که عناصر سیستم ایمنی بدن هستند و می‌توانند اجسام خارجی ویروسی، باکتریایی ، قارچی و تک یاخته‌ای را نابود کنند. سلنیوم در تحریک این آنتی بادی‌ها بسیار مفید است. بعد از واکسیناسیون برای یک بیماری خاص، استفاده از سلنیوم می‌تواند بدن شما را مقاوم‌تر سازد.

سلامت قلب:

سلنیوم به عنوان یک رقیق کننده خون عمل می‌کند و خطر لخته شدن خون در رگ‌ها را کاهش می‌دهد. این ماده همچنین می‌تواند سطح کلسترول بد خون را تا حد زیادی کاهش دهد. این کلسترول در رگ‌ها و شریان‌ها تجمع پیدا می‌کند و باعث ایجاد بیماری‌های قلبی- عروقی، سکته، حملات قلبی و سایر موارد می‌شود. بنابراین سلنیوم یک ماده قدرتمند برای سلامت قلب انسان است.

سلامت تیروئید:

زمانی که صحبت از سیستم غدد درون ریز و تنظیم هورمون‌ها در بدن به میان می‌آید، غده تیروئید یکی از مهم‌ترین و تاثیر گذارترین غده‌هاست. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که سلنیوم یک ترکیب ضروری برای عملکرد غده تیروئید است و به تنظیم مقدار هورمون‌هایی که از این غده ترشح می‌شود کمک می‌کند. هورمون‌ T3 یکی از مهم‌ترین محصولات از غده تیروئید است و سرعت متابولیسم کلی بدن را کنترل می‌کند. بدون سلنیوم، هورمون T3 نمی‌تواند تولید شود و همین امر برای بدن بسیار مضر است.

تمام مزایای سلامتی ماده معدنی سلنیوم

7 ویتامین ضد سرطان را حتما بشناسید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ