خانم های باردار هرگز این خوراکی را نخورند.

atoosamirzavandi
مصرف بیش از اندازه ویتامین A در دوران بارداری- به‌ویژه در سه ماه اول- باعث می‌شود جنین‌تان به خوبی رشد نکند.

معمولا به خانم های باردار این توصیه می شود که خوراکی های مغذی را فراموش نکنند و گاهی آنقدر در این مسیر زیاده روی می کنند که بر عکس اثر بدی روی جنین می گذارد. یکی از این مواد مغذی جگر است. اما برای این که بدانید چرا این ماده مغذی را نباید در بارداری استفاده کرد تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید.

کمتر جگر بخورید زیرا

مصرف بیش از اندازه ویتامین A در دوران بارداری- به‌ویژه در سه ماه اولباعث می‌شود جنین‌تان به خوبی رشد نکند. تنها ویتامین A موجود در 100 گرم جگر، چندین برابر بیشتر از میزانی است که در بارداری به آن نیاز دارید.

اما تنها ویتامینA موجود در جگر نیست که باید دلیل پرهیز شما از آن باشد؛ متخصصان می‌گویند جگر گوسفند یا مغز آن‌که از خوراکی‌های محبوب ایرانی‌ها هستند، در خود باکتری «لستریا» دارند و بر جنین در حال رشد اثر منفی می‌گذارند، حتی می‌توانند باعث سقط جنین یا مرده‌زایی شوند.

دیگر خوراکی های مضر

هویج: درست است که مصرف هویج در بارداری ممنوع نیست اما اگر برای تقویت خودتان هر روز یک لیوان آب هویج می‌خورید، با دریافت بیش از اندازه ویتامین A به جنین‌تان آسیب می‌زنید. پس بیشتر مراقب خوراک تان باشید.

کمتر قهوه بخورید زیرا
در ماه‌های بارداری قید خوردن قهوه و نسکافه را بزنید. شما در این ماه‌ها تنها می‌توانید 200 میلی‌گرم کافئین در روز مصرف کنید و اگر بیشتر از این میزان نوشیدنی کافئین‌دار در برنامه غذایی‌تان بگنجانید، نوزادی کم‌وزن را به دنیا می‌آورید یا باعث سقط جنین‌تان می‌شوید اما نوشیدنی‌های حاوی کافئین تنها در درازمدت بر سلامت جنین اثر نمی‌گذارند، متخصصان می‌گویند در همان لحظه‌ای که نوشیدنی به بدن شما وارد می‌شود، جنین‌تان احساس بی‌قراری می‌کند و در رحم شما آرامشش را از دست می‌دهد پس حتی اگر تصور می‌کنید میزان کافئین مصرفی‌تان نمی‌تواند باعث مرگ جنین شود، برای حفظ آرامش او قید قهوه و نسکافه را بزنید.

کمتر ماهی جنوب بخورید زیرا
مصرف بیش از اندازه جیوه در دوران بارداری می‌تواند فرزندی کم‌هوش را به شما هدیه دهد. به همین دلیل بهتر است در ماه‌های بارداری، قید خوردن بسیاری از ماهی‌های جنوب که جیوه فراوان دارند و به رشد عصبی فرزندتان صدمه می‌زنند را بزنید و به جای آنها سراغ ماهی‌هایی مثل سالمون یا کنسرو ماهی تن بروید؛ میزان جیوه آنها کمتر است.

اگر طعم سالمون خام را دوست دارید به همان دلیلی که باید از خوردن گوشت خام پرهیز کنید، سراغ سالمون خام هم نباید بروید. گذشته از این، درست است که کنسرو ماهی تن جیوه زیادی ندارد، اما در بارداری اجازه خوردن زیاد کنسروها را هم ندارید، پس به اندازه‌ای از این خوراکی‌ها بخورید که هوس بارداری‌تان خاموش شود. البته مصرف ماهی که امگا 3 فراوانی دارد برای شما در دوران بارداری نفع زیادی هم دارد، پس در انتخاب ماهی وسواس به خرج دهید اما آن را از برنامه غذایی‌تان حذف نکنید.

 کمتر موز بخورید زیرا
درست است که پتاسیم موجود در موز می‌تواند در بارداری فایده زیادی به بدن‌تان برساند اما اگر ازجمله خانم‌هایی هستید که در این ماه‌ها از یبوست شکایت می‌کنند، باید فکر خوردن این میوه را از سرتان بیرون کنید. موز به خودی‌خود می‌تواند افراد مستعد به یبوست را به این مشکل گرفتار کند و در بارداری، ممکن است این مشکل را برای‌تان دوچندان کند.

 کمتر نخود بخورید زیرا

حبوبات ازجمله این مواد هستند که با خوردن‌شان بیشتر از خانم‌های باردار دیگر نفخ می‌کنید و به‌خاطر نفخ احساس ناخوشایندی را تجربه می‌کنید. حتما می‌دانید که اغلب خانم‌ها در بارداری دچار نفخ می‌شوند؛ پس در این ماه‌ها قید خوردن خوراکی‌هایی که این حالت آزار‌دهنده را بیشتر می‌کنند، بزنید.

خوراکی های ممنوعه در دوران بارداری

میوه های مفید برای زنان باردار

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ