مصرف این میوه مناسب برای افراد دیابتی

atoosamirzavandi
ازگیل میوه ای تابستانی و بسیار مفید برای مصرف بیماران دیابتی.

افراد دیابتی معمولا این مشکل را دارند که کدام مواد خوراکی را بخورند که موجب افزایش قندشان نگردد. پس به دقت بیشتری برای انتخاب نیاز دارند. ازگیل یکی از میوه های تابستانی است که مصرف آن برای بیماران دیابتی بلامانع می باشد. در این مقاله بیشتر با ازگیل و خواص آن آشنا شوید.

به هضم (گوارش) کمک می‌کند

پکتین نوع خاصی از فیبر رژیمی است که در میوه‌ی ازگیل وجود دارد و می‌تواند به بهبود روند گوارش کمک کند. فیبر رژیمی می‌تواند مدفوع را حجیم کند و حرکت پیش‌برنده یا کِرم‌وار را تحریک نماید که این امر به منظم شدن حرکات روده کمک می‌کند. اگر از یبوست، اسهال، گرفتگی شکم، نفخ یا سایر اختلالات معده رنج می‌برید، فیبر رژیمی می‌تواند آن التهاب را کاهش دهد و سلامت روده‌ی شما را بهبود ببخشد.

سطوح کلسترول را کنترل می‌کند

اگرچه مکانیسم دقیق آن به‌طور کامل مشخص نیست، اما تحقیقات نشان می‌دهند که ازگیل به‌طور مستقیم با کاهش سطوح کلسترول در افرادی که به‌طور منظم از میوه یا چای آن استفاده می‌کنند، مرتبط است. این یکی از فواید سلامتی جالب ازگیل است اما در مقیاس وسیع اثبات نشده و به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است

به استحکام استخوان ها کمک می کند

ازدست دادن تراکم مواد معدنی استخوان، یکی از مشکلات عمده‌ای است که افراد با بالا رفتن سن به آن دچار می‌شوند، به‌خصوص در سنین پس از یائسگی در زنان. خوشبختانه ثابت شده است که ازگیل از کاهش تراکم استخوان در بخش‌های مختلف بدن جلوگیری می‌کند. این فایده‌ی ازگیل به‌خاطر وجود ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات شیمیایی تقلیدکننده‌ی هورمون در آن است.

مصرف آن برای بیماران دیابتی مفید است

ازگیل، میوه‌ای است که دارای قند طبیعی است اما به مقادیر کم. میزان قند آن ۷ گرم در هر وعده تخمین زده می‌شود، به همین دلیل، خوردن آن برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

در حفظ بافت‌های بدن نقش دارد

دیگر ماده موجود در ازگیل، مس است. این ماده معدنی، فواید متعدد دارد، تولید سلول‌های خونی را افزایش می‌دهد، به عملکرد مناسب رگ‌های خونی و عصب‌ها کمک می‌کند، سیستم ایمنی را تقویت کرده و به جذب آهن در بدن کمک می‌کند.

به آبرسانی بدن کمک می‌کند

مانند هر میوه دیگر، بیشترین قسمت ازگیل آب است. ۱۰۰ گرم ازگیل، ۸۷ گرم آب دارد. به همین دلیل، مصرف ازگیل در بهار، تابستان یا زمان‌هایی که بدن، مایعات زیادی دفع کرده است، توصیه می‌شود.

با یبوست مبارزه می‌کند

بازهم فیبر رژیمی یا فیبر محلول، نقش مهمی را در این‌جا ایفا می‌کند زیرا یک مسهل طبیعی است که یبوست و احتباس مایعات را مهار می‌کند. این ترکیب، زمان انتقال روده‌ای را کاهش داده و فرآیند دفع را تسریع می‌کند.

به جذب مواد مضر برای بدن کمک می‌کند

تقریبا ۱/۴ ترکیب ازگیل از پکتین تشکیل می‌شود. این، ترکیبی از تجمع قندهای ساده است. پکتین یک ماده جاذب روده‌ای است که از ایجاد برخی بیماری‌ها جلوگیری می‌کند، به ویژه در پایین آوردن کلسترول نقش دارد.

مصرف آن برای رشد خوب است

ازگیل نیز مانند دیگر میوه‌ها، سرشار از ویتامین C و A است که برای رشد و ترمیم بخش‌های بدن ضروری است. همچنین، به تثبیت سطح آهن که ماده معدنی ضروری برای تولید پروتئین و هموگلوبین است، کمک می‌کند.

این ویتامین برای استخوان‌ها، پوست و بافت همبند مفید است. مصرف آن به زنان باردار، افراد سیگاری و افرادی که در دوره نقاهت هستند یا به نوعی التهاب پوستی دچارند توصیه می‌شود.

ازگیل بر ضد سنگ کلیه

اصلی‌ترین کاربرد ازگیل برای برطرف کردن مشکلات کلیوی می‌باشد؛ زیرا آب مولکولی فراوانی دارد و بدن را سم زدایی می‌کند. در نتیجه به عنوان همکاری برای کلیه‌ها معرفی می‌شود. مصرف مداوم ازگیل دفع ادرار را تسهیل می‌نماید و سنگ‌های کلیوی را از بین می‌برد. برای از بین بردن سنگ‌های کلیوی علاوه بر میوه ازگیل، از جوشانده برگ ازگیل، نیز می‌توان استفاده نمود.

میوه مؤثر در تقویت خون بدن
ازگیل، میوه درختی است که در اواخر پاییز و اوایل زمستان می رسد.گل های درخت ازگیل، سفید و میوه‌آن شبیه زالزالک است، با این تفاوت که میوه ازگیل درشت تر و قهوه ای رنگ و طعمش شیرین و کمی گس است. هسته آن را می کارند و درخت ازگیل را به درخت گلابی نیز پیوند می زنند. قسمت های مورد استفاده درخت ازگیل، برگ و میوه آن است. اسم فارسی ازگیل «اردف» و «گیل»بوده است.

ازگیل، کاهنده فشارخون

ازگیل یکی از میوه‌هایی است که سرشار از پتاسیم می‌باشد. به همین علت برای افرادی که مبتلا به فشارخون بالا می‌باشند، مناسب است. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به فشارخون بالا، باید مصرف مواد غذایی سرشار از سدیم را کاهش دهند و در عوض مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم، منیزیم و کلسیم را افزایش دهند. از این رو مصرف میوه‌هایی که سرشار از پتاسیم می‌باشند مانند موز، گوجه‌فرنگی، زرشک، ریواس، ازگیل و برای این افراد بسیار مناسب می‌باشد.

ازگیل دشمن التهاب روده! 

خواص دارویی ازگیل

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ