درمان پرش پلک با این روش های ساده خانگی

atoosamirzavandi
گرما سبب می‌شود با از بین بردن انقباض ماهیچه‌ای به درمان پرش پلک کمک کند و حرکات ناخواسته پلک‌ها را متوقف کند.

پرش پلک چشم بر اسر اسپاسم عضلانی اتفاق می افتد گاهی یک یا دو مرتبه پلک می پرد اما در بعضی از افراد تعداد دفعات به قدری زیاد است که تحمل آن بسیار سخت است. با مطالعه ی این مقاله به کمک روش های خانگی می توان پرش پلک را درمان کرد.

 

عواملی که باعث پرش پلک می شوند :

۱- اضطراب و استرس : وقتی تحت استرس قرار می گیرید، بدن به صورت های متفاوتی از خود واکنش نشان می دهد. پرش چشم می تواند یکی از نشانه های استرس باشد به خصوص زمانیکه این پرش با گرفتاری های بینایی نیز همراه باشد مثل بیماری آستنوپیا. اگر عوامل استرس را کاهش دهید، به یقین پرش چشم شما نیز متوقف می شود.
۲- کم خوابی : کمبود خواب به دلیل استرس یا عوامل دیگر انقباض عضله های چشم را افزایش می دهد و باعث پرش پلک می شود، بنابراین خواب خود را تنظیم کنید.
۳- خستگی چشم : به هر دلیل که به چشم فشار آورید مانند احتیاج داشتن به عینک یا نیاز داشتن به تغییر شماره عینک ، استفاده بیش از حد از کامپیوتر باعث می شود چشم انرژی زیادی را صرف کند و این مسئله پرش چشم را تشدید می کند.
۴- مصرف مفرط مواد حاوی کافئین(قهوه و چای و ) : بسیاری از کارشناسان معتقدند مصرف مقدار زیاد کافئین و الکل، پرش چشم را تشدید می کند.
۵- عوامل محرک مانند نور، باد و یا آلودگی هوا
۶- استعمال دخانیات
۷- مصرف برخی از داروهای ضدصرع و ضدسایکوز
۸- کمبود برخی املاح در بدن مانند کمبود منیزیم و پتاسیم
۹- خسنگی و کار مداوم
در افرادی که دچار خستگی چشم هستند، پرش پلک زیاد دیده می‌شود. کسانی که پرش پلک دارند با حساسیت به نور و پلک زدن‌های سریع مواجه می شوند. گاهی پرش پلک می تواند نشانه ای از مشکلات دیگر چشم مانند بلفاریت (التهاب پلک) ، خشکی چشم ، ناخنک چشم ، عفونت و تحریک قرنیه و ملتحمه باشد و گاهی اوقات برخی بیماری های سیستم عصبی هم می تواند باعث پرش پلک شود.

 

درمان خانگی پرش پلک

گرما

گرما سبب می‌شود با از بین بردن انقباض ماهیچه‌ای به درمان پرش پلک کمک کند و حرکات ناخواسته پلک‌ها را متوقف کند.

مقداری آب را بجوشانید سپس یه حوله تمیز را درون آب قرار داده و آب آن را بچکانید و سپس چشم خود را ببندید و به مدت چند دقیقه حوله را بر روی چشم خود قرار دهید، این کار را 5 یا 6 بار در روز تکرار کنید

آب

آب رسانی می‌تواند به درمان پرش پلک بسیار کمک کند و ماهیچه‌های شما را شل کند.

مژه‌های خود را با آب گرم بشویید.

همچنین شما می‌تواند مقداری زیاد آب مصرف کنید.

 

حرکات چشمی

این کار علاوه بر درمان پرش پلک سبب استراحت ماهیچه‌ای می‌شود و نوعی ورزش چشم محسوب می‌شود و برای درمان پرش پلک شما مفید است.

چشمی که پرش می‌کند را محکم ببندید و آنقدر نگه دارید تا اشک تولید شود، این هم باعث آب رسانی به چشم و هم سبب استراحت چشم شما می‌شود.

روش دیگر چشم‌های خود را همزمان ببندید و باز کنید، این کار را تا 1 دقیقه انجام دهید، این کار نیز سبب استراحت ماهیچه‌های چشم می‌شود.

همچنین می‌توانید به صورت پروانه‌ای چشمک بزنید، این کار نیز تا 1 دقیقه انجام دهید.

روش دیگر که می‌توانید انجام دهید چشم‌های خود را تا نیمه باز کنید و سعی کنید، این کار را تا 30 ثانیه انجام دهید وسعی کنید پلک نزنید تا سبب آرامش و استراحت ماهیچه چشم شما شود.

روش دیگر چشم‌های خود را به مدت 1 دقیقه کامل ببندید و سپس به آرامی باز کنید، این کار را تا 3 بار تکرار کنید.

 

موز

موز دارای مقادیر بسیار زیادی پتاسیم است و می‌تواند به درمان پرش پلک شما کمک کند، زیرا یکی از علل پرش پلک کمبود پتاسیم است.

به صورت مرتب موز مصرف کنید , روزانه یک عدد موز بخورید.

 

سیب زمنی

سیب زمنی دارای اثر خنک کندده است و ماهیچه‌های چشم را آرام می‌کند و برای درمان پرش پلک مفید است.

مقداری سیب زمینی را بشورید سپس پوست کنید.

حال به صورت ورقه‌ای در بیارید و یکی از برش‌ها را بر روی چشم خود به مدت 15 دقیقه قرار دهید.

سپس چشم خود را با آب سرد بشویید.

 

خیار

خیار دارای خواص ضد التهابی است و به طور طبیعی ماهیچه‌ها را شل می‌کند و یکی از بهترین داروها برای درمان پرش پلک در طب سنتی است.

مقداری خیار سرد را بر روی چشم خود قرار دهید تا زمانی که به دمای اتاق برسد، این کار را تا زمانی که لازم است تکرار کنید، سپس چشم خود را با آب ملایم بشویید.

همچنین درکنار این کار کمی خیار نیز مصرف کنید.

 

ماساژ چشم

ماساژ چشم سبب افزایش گردش خون می‌شود و همچنین عضله چشم را تقویت می‌کند و می‌تواند به درمان پرش پلک شما کمک کند.

با انگشت اشاره خود اطراف چشم بالا، پایین، چپ و راست چشم خود را ماساژ دهید، این کار 30 ثانیه و 6 بار در روز تکرار کنید

روش دیگر با انگشت اشاره خود زیر چشم خود را با حرکات دایره‌ای به مدت 30 ثانیه به آرامی ماساژ دهید، این کار را 3 بار تکرار در روز تکرار کنید

 

کلسیم و منیزیم

کلسیم جز مهمی برای نگه داشتن سلامت در سیستم عصب شما است زیرا سبب حفظ انتقال دهنده‌های عصبی می‌شود که سیگنال‌های مغز را به بدن انتقال می‌دهد و می تواند به درمان پرش پلک کمک کند.

منیزیم برای حفظ عضلات و عملکرد عضلانی مفید است زیرا نقش مهمی در تنظیم سیستم گردش خون و عصبی دارد و سبب یک ریتم قوی و پایدار در قلب می‌شود پس بنابراین روش موثری برای درمان پرش پلک می‌باشد.

برای افزایش کلسیم بدن شیر، ماست، پنیر و آب پرتقال مصرف کنید.

برای افزایش منیزیم مواد غنی مانند: آوکادو، لوبیا، آجیل، سبزی مصرف کنید.

آیا پرش پلک چشم خطرناک است؟

پرش چشم نشانه ی چیست؟

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ