بهترین راه درمان آفتاب سوختگی

faateme1366
آفتاب سوختگی در فصل تابستان ممکن است زیاد اتفاق بیفتد. اگر در سفر یا در طبیعت ناخواسته دچار آفتاب سوختگی شده اید این مطلب را بخوانید.

 

آفتاب سوختگی را چطور شستشو دهید؟

به گزارش سایت الودکتر، برای درمان آفتاب سوختگی باید بگوییم، بعد از گذراندن یک روز طولانی در زیر نور آفتاب، همه تمایل دارند در اولین فرصت به‌سوی حمام بشتابند و دوش بگیرند. اما قبل از رفتن به حمام یادتان باشد که صابون باعث خشک شدن و تحریک پوست آفتاب‌سوخته می‌شود. دوش گرفتن بدون صابون با آب خُنک، گزینه‌ی خیلی بهتری است. یک متخصص پوست به نام فردریک هابرمن (Fredric Haberman)، برای کاهش التهاب و خارش، ترکیب آب و جوش شیرین را پیشنهاد می‌کند. این ترکیب با خشک شدن روی پوست بهتر عمل می‌کند، پس بهتر است به‌جای خشک کردن آن با حوله، اجازه بدهید روی پوست‌تان خشک بشود. آب سیب و سرکه‌ی سفید از دیگر مواد التیام‌بخش برای درمان آفتاب سوختگی هستند. متخصصین پوست معتقدند ترکیب آب خنک با یک فنجان سرکه برای التیام زخم بسیار مفید است. پس از مشورت با پزشک نیز می‌توانید داروهای التیام‌بخش را در وان حمام بریزید و مدتی در وان بنشینید تا دردتان تسکین یابد. فراموش نکنید که بعد از استفاده از هرگونه پماد، محلول و … روی پوست، پوست‌تان را با دستمال یا حوله خشک نکنید زیرا این کار باعث تحریک پوست می‌شود. اگر برای شست‌وشوی موادِ رویِ پوست‌تان به صابون نیاز دارید، سعی کنید از صابون‌های ملایم مانند صابون بچه استفاده کنید. باقی ماندنِ آثار صابون روی پوست، باعث خشکیِ بیشترِ پوست می‌شود.

 

راه هایی برای درمان آفتاب سوختگی

1. آب سرد: یکی از ساده ترین راه های درمان التهاب ناشی از آفتاب سوختگی این است که دوش آب سرد بگیرید و یا در وان پر از یخ بخوابید تا از آسیب های جدی تر پوست جلوگیری کند.

 

2. جوش شیرین: جوش شیرین دارای خواص ضد عفونی کننده است و می تواند برای درمان آفتاب سوختگی و خارش مفید باشد. وان حمام را با آب سرد پر کنید و یک فنجان جوش شیرین را به آن اضافه کنید، حدود 15 دقیقه در وان حمام بخوابید و سپس به آرامی بدن را خشک کنید. در روشی دیگر چهار قاشق غذاخوری جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و با استفاده از توپ پنبه ای به طور مستقیم روی پوست آسیب دیده بمالید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس آن را با آب پرتقال بشویید.

این روش ها یک بار در روز برای یک هفته انجام دهید تا نتیجه بگیرید.

 

3. آلوئه ورا: آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی بوده و می تواند برای درمان آفتاب سوختگی و کاهش درد ناشی از آن مفید باشد. ژل آلوئه ورا برای درمان تاول آفتاب سوختگی موثر می باشد.

ژل آلوئه ورا را از برگ های آن جدا کنید و نیم ساعت در یخچال بگذارید سپس پوست آسیب دیده را با ژل آلوئه ورا بپوشانید و بگذارید تا خشک شود.

این روش را پنج یا شش بار در روز برای یک هفته انجام دهید تا نتیجه بگیرید.

 

4. سرکه: سرکه سیب آب رسان بوده و می تواند درد ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش دهد و روند بهبودی را تسریع می کند، همچنین اسید استیک موجود در سرکه سیب باعث کاهش خارش و التهاب پوست می شود. یک فنجان سرکه سیب سیب را به آب وان حمام اضافه کنید و برای حدود نیم ساعت در این آب بخوابید. در روشی دیگر سرکه سیب و آب سرد را مخلوط کنید و با استفاده از حوله آن را روی پوست آسیب دیده بمالید و بگذارید تا خشک شود.این روش ها را چندین بار در روز برای یک هفته تکرار کنید تا نتیجه بگیرید. توجه داشته باشید که اگر پوست شما زخم شده نباید از سرکه سیب استفاده کنید.

 

5. روغن نارگیل: از آنجا که روغن نارگیل دارای اسید های چرب مغذی می باشد به عنوان یک مرطوب کننده عالی برای کاهش علائم آفتاب سوختگی عمل می کند. ویتامین E موجود در روغن نارگیل به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و به کاهش التهاب ناشی از آفتاب سوختگی کمک می کند. روغن نارگیل را در مایکروویو گرم کنید و آن را به آرامی بر روی پوست آسیب دیده بمالید و ماساژ دهید تا جذب پوست شود. این روش را سه بار در روز برای یک هفته انجام دهید تا نتیجه بگیرید.

چطور عینک آفتابی تقلبی را از اصل تشخیص بدهیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ