وقتی قهوه می خوریم چه بر سر بدنمان می آید؟

atoosamirzavandi
قهوه از نوشیدنی های پر طرفدار در ایران است و دارای معایب و مزایایی است که در این مقاله به آن پرداخته ایم.

قهوه نوشیدنی خوشمزه ای که بیشتر در بین جوانان امروزی رواج پیدا کرده است. قطعا قهوه مزایا و معایبی دارد اما این کهوقتی قهوه می خوریم چه بر سر بدنمان می آید؟ سوالی است که به جوابش در این مقاله پرداخته شده است.

قهوه و مسکن ها

یکی از مزایای قهوه برای سلامتی زمانی است که همراه با مسکن ها مصرف می شود.
در واقع زمانی که مسکن ها را همراه با قهوه مصرف می کنیم، مدت اثر آن ها تا ۴۰ درصد افزایش می یابد و میزان درد نیز بیشتر کاهش می یابد.

قهوه و سردرد

مصرف مرتب و دائم قهوه می تواند باعث به وجود آمدن سردرد و افزایش دوره سردرد و میگرن در افرادی شود که به مقدار زیادی قهوه مصرف می کنند.

تاثیر قهوه بر کلسترول

اگر قهوه به نحوه صحیح فیلتر نشود می تواند به شکل چشمگیری میزان کلسترول را در بدن افزایش دهد.
قهوه باید از فیلترهای کاغذی عبور داده شود به نحوی که کافستول و کاهول موجود در آن جذب شود. کافستول و کاهول دو مولکولی هستند که کلسترول را در خون افزایش می دهند.

آیا قهوه ضد سرطان است؟

مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهند که مصرف منظم قهوه می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را به شکل چشم گیری کاهش دهد. مصرف قهوه خطر ابتلا به سرطان های زیر را بیشتر از سرطان های دیگر کاهش می دهد:
– سرطان دهان
– سرطان حنجره
– سرطان پروستات
– سرطان سینه
– سرطان کبد
– سرطان مری
البته هنوز دلیل این تاثیرگذاری قهوه هنوز مشخص نشده است و نمی توان با قطعیت در مورد آن صحبت نمود.

قهوه و زخم های دستگاه گوارش

مصرف زیاد قهوه بیشتر بر عملکرد دستگاه گوارش تاثیر منفی می گذارد. در واقع، قهوه موجب به وجود آمدن زخم و آسیب در درون و بیرون روده و معده می شود.
به علاوه، قهوه می تواند در رفتارهای فرد مصرف کننده نیز تاثیراتی داشته باشد، از جمله:
– حساسیت
– نگرانی
– ناامیدی و افسردگی
– خوشحالی شدید و بی دلیل
تمامی این حالت های روانی برای دستگاه گوارش مضر می باشند.

خطرات قهوه در دوران بارداری

مصرف بیش از اندازه کافئین در زنان باردار می تواند میزان هورمون ها را تغییر دهد. کافئین همچنین می تواند با افزایش خطر سقط جنین، بارداری را به خطر بیندازد.

جلوگیری از ابتلا به دیابت

قهوه نوشیدنی ای سرشار از منیزیم و کروم است. این دو ماده می توانند مصرف انسولین بدن را افزایش دهند. انسولین ماده ای ضروری در تنظیم قند خون است. مصرف قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را از بین می برد.

قهوه و آلزایمر

تحقیقات ثابت کرده اند افرادی که به طور منظم قهوه مصرف می کنند ۶۰ درصد کمتر از افرادی که علاقه ای به مصرف قهوه ندارند به بیماری ها یا اختلالات ذهنی مانند جنون یا آلزایمر مبتلا می شوند.

تاثیر قهوه بر هاضمه

عناصر شیمیایی و غذایی موجود در قهوه موجب فعال شدن انقباض عضلانى پریستالتیک می شوند یعنی قهوه می تواند مانند یک ملین طبیعی عمل کند و عملکرد دستگاه گوارش را فعال کند.
به همین دلیل برخی افراد با نوشیدن قهوه دچار مشکلات زیر می شوند:
– سوء هاضمه
– انواع کولیک
– اسهال
– استفراغ
– حالت تهوع
– زخم معده

معایب قهوه:

مواد طبیعی در قهوه فیلتر نشده « آب پز شده یا اسپرسو» سطح کلسترول را بالا میبرد. همین طور قهوه اسیدی تر از چای هست. پس اگر مشکل معده یا مشکلات گوارشی دارید، مصرف چای برای شما بهتراز قهوه هست.یک تحقیق نشان داده هست که، بهرهگیری چندان از قهوه « ۴ یا اکثر فنجان در یک روز» تراکم استخوان را ۲ تا ۴ درصد کاهش می‌دهد،
اما این به معنی افزایش خطر شکستگی استخوان ها نیست. در هر حال اگر شما مشکل تراکم استخوان دارید، برای مصرف قهوه با دکتر خود مشورت کنید.اشکال دیگر قهوه، در کافئین آن هست. کافئین موجود در قهوه اکثر از کافئین موجود در چای هست. کافئین یک محرک هست، پس اگر به آن حساس هستید،
قهوه ممکن هست باعث تحریک بیش از حد شده، شما را عصبی یا دچار اضطراب کند. اگر فشار خون بالا دارید، شما باید مصرف کافئین را محدود کنید. زیرا کافئین می‌تواند، باعث افزایش سریع اما کوتاه مدت فشارخون شود.دو یا اکثر فنجان قهوه در روز،
می‌تواند خطر ابتلا به مریضی های قلبی در مردم را با یک جهش ژنتیکی نسبتا سریع، همان که آهسته آهسته کافئین را در بدن تجزیه می‌کند، بالا ببرد. متاسفانه تست های زیادی برای کافئین انجام نمی‌شود، زیرا توسط پزشکان تجویز نمی‌گردد. در آخر باید یادآور شویم، کافئین ادرارآور هست،
به این معنی که ادرار را با یک فشار هر زمان از بدن خارج می‌کند. در حالیکه تحقیقات نشان میدهد که، بدن شما میتواند برای یک عادت منظم، تنظیم شود. حال اگر شما فقط یک‌بار آن را انجام دهید و یا بیش از حد معمول، این تنظیم برهم میخورد. پس در مورد ادرار مکرر هم، باعث خشکسالی بدن می‌شود.
منبع الودکتر

 قهوه خوردن در زمان شیردهی      

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ