قرص لوپرامید برای چیست؟

قرص لوپرامید را می شناسید؟ آیا می دانید قرص لوپرامید برای چیست و به چه منظوری مصرف می شود؟

قرص لوپرامید را در مواقعی که دچار اسهال می شویم مصرف می کنیم. اما اینکه به طور دقیق قرص لوپرامید برای چیست و چگونه مصرف می شود باید اطلاعاتی را درباره مصرف این قرص داشت که در ادامه ی این مطلب می توانید بخوانید.

قرص لوپرامید

یک داروی ترکیبی بر پایه پیپریدین، و از انواع مخدر ضد اسهال میباشد. در درمان اسهال ناشی از گاستروآنتریت کاربرد ویژه دارد. از دیگر نام های آن Lopex، Imodium، Dimorو Fortasec میباشد.

رده درمانی:ضداسهال ها

اشکال دارویی:قرص، شربت

لوپرامید؛ نحوه مصرف و عوارض جانبی آن

اسهال با مدفوع شل و آبکی یا نیاز مکرر به دفع مدفوع و مراجعه زیاد به دستشویی شناخته می شود. این عارضه به طور معمول چند روز طول می کشد و در اغلب موارد هم بدون هیچ درمانی برطرف می شود، اما در نظر داشته باشید اسهال می تواند به صورت حاد یا مزمن باشد.

اسهال حاد به زمانی اطلاق می شود که این بیماری یک تا دو روز طول بکشد و اغلب در اثر عفونت ویروسی یا باکتریایی نیز ایجاد می شود و در برخی موارد هم به دلیل مسمومیت غذایی رخ می دهد.

حتی یک بیماری به نام اسهال مسافرتی وجود دارد که در آن فرد هنگام سفر به شهر یا کشور با آن دست و پنجه نرم می کند که پس از قرار گرفتن در معرض باکتری یا انگل اسهال نمایان می شود، در نظر داشته باشید اسهال حاد نسبتا شایع است.

اسهال مزمن نیز حداقل 4 هفته طول می کشد و به طور معمول نتیجه یک بیماری یا اختلال روده ای مانند بیماری سلیاک یا کرون است. به گزارش وب ام دی، احتمال می رود به دلایل یا شرایط مختلفی دچار اسهال شوید. علل احتمالی بروز اسهال عبارتند از:

  • عدم تحمل غذایی مانند عدم تحمل لاکتوز
  • آلرژی غذایی
  • واکنش نامطلوب نسبت به مصرف یک دارو
  • عفونت ویروسی
  • عفونت باکتریایی
  • یک نوع بیماری روده ای
  • عفونت انگلی
  • جراحی کیسه صفرا یا معده

علائم بروز اسهال چیست؟

علائم مختلفی برای بروز اسهال وجود دارد که ممکن است فقط یکی از اینها یا ترکیبی از همه موارد را تجربه کنید. البته علائم به علت بروز آن بستگی دارد و تجربه یک یا چند مورد زیر معمول است:

  • حالت تهوع
  • درد شکم
  • گرفتگی
  • نفخ شکم
  • کمبود آب بدن
  • تب
  • مدفوع خونی
  • اصرار مکرر برای تخلیه روده ها
  • حجم زیادی از مدفوع

بنابراین در صورت تجربه یک یا چند تا از این علائم به پزشک مراجعه کنید.

لوپرامید یکی از درمان های دارویی اسهال

یکی از داروهایی که برای درمان اسهال شهرت دارد لوپرامید است که به صورت بدون نسخه و با نسخه در دسترس است. در صورت استفاده از این دارو بدون نسخه تحت عنوان خوددرمانی قبل از خوردن دارو تمام دستورالعمل های موجود در بسته محصول را بخوانید.

اگر پزشک این دارو را تجویز کرده آن را مطابق با دستورالعمل های پزشک و روی محصول مصرف کنید. این دارو به صورت خوراکی به طور معمول بعد از هر بار شل شدن مدفوع طبق دستور پزشک مصرف شود.

مقدار مصرف آن براساس شرایط و پاسخ به درمان تعیین می شود. در کودکان نیز دوز براساس سن و وزن تجویز می شود. بزرگسالان در صورت خوددرمانی طی 24 ساعت بیش از 8 میلی گرم یا در صورت تجویز توسط پزشک 16 میلی گرم در 24 ساعت استفاده نکنند.

در صورت مصرف دارو به صورت قرص جویدنی آن را با معده خالی مصرف کنید و باید قبل از بلعیدن به صورت کامل جویده شوند.

در صورت استفاده از قرص هایی که به سرعت حل می شوند باید قبل از باز کردن بسته دستان خود را بشویید و به صورت کامل خشک کنید سپس قرص را روی زبان قرار دهید و اجازه کامل حل شدن را به آن دهید وبعد آن را با بزاق دهان قورت دهید. دقت داشته باشد. از خرد کردن و له کردن آن پرهیز کنید.

همان طور که در بالا نیز گفته شد اسهال می تواند باعث از دست دادن آب بدن شود که از آن به عنوان کمبود آب بدن یاد می شود، بنابراین برای جبران تمام مواد از دست رفته مایعات و مواد معدنی زیادی (الکترولیت) بنوشید.

در صورت بروز علائم کم آبی بدن به عنوان مثال تشنگی شدید، کاهش ادرار، گرفتگی عضلات، ضعف، غش کردن بلافاصله به پزشک مراجعه کنید، همچنین باید در طول بیماری برای کاهش تحریک معده/ روده به رژیم غذایی ملایم و سبک متوسل شوید حتی می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با پزشک خود یا داروساز مشورت کنید.

در صورت عدم بهبودی اسهال بعد از 2 روز، تشدید وضعیت یا بروز علائم جدید باید به پزشک خود اطلاع دهید. در صورت مشاهده خون در مدفوع، تب یا احساس سیری ناخوشایند/ تورم معده / شکم یا اگر فکر می کنید مشکل جدیدی به وجود آمده بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

در صورت مصرف لوپرامید برای درمان اسهال تحت نظر پزشک و تدام آن پس از 10 روز بعد از شروع دوره درمان حتما به پزشک خود مراجعه کنید. مصرف لوپرامید بدون بر طرف کردن علت بیماری فقط با کاهش حرکات دستگاه گوارش دفع مایعات بدن را کاهش می دهد.

لوپرامید بیشتر هم در اسهال مسافرتی کاربرد دارد و برای مصرف آن باید مطمئن شویم علت بروز اسهال میکروبی یا ویروسی نباشد، همچنین در موارد کرامپ های شکمی و روده تحریک پذیر مصرف می شود. دقت داشته باشید در صورت وجود اسهال خونی یا اسهال همراه با تب نباید از لوپرامید استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:آیا هندزفری بی سیم یا بلوتوثی ضرر دارد؟

موارد و مقدار مصرف قرص لوپرامید

الف) اسهال حاد:

بزرگسالان و کودکان بزرگتر از 12 سال:در ابتدا mg 4 خوراکی مصرف می شود و پس از هر بار دفع اسهالی، mg 2 استفاده می شود. حداکثر دوز روزانه mg 16 می باشد.

کودکان 12-8 ساله:در روز اول mg 2 خوراکی سه بار در روز مصرف می شود.

کودکان 8-5 ساله:در روز اول mg 2 خوراکی دو بار در روز مصرف می شود.

کودکان 5-2 ساله:در روز اول mg 1 خوراکی سه بار در روز مصرف می شود.

دوز نگهدارنده یک سوم تا یک دوم مقدار مصرف اولیه است (mg/kg 0.1 پس از هر بار دفع اسهال) که نباید از دوز روز اول تجاوز نماید. در صورت عدم بهبودی پس از 48 ساعت، دارو باید قطع شود.

ب) اسهال مزمن:

بزرگسالان: در ابتدا mg 4 خوراکی و سپس mg 2 پس از هر بار دفع اسهالی تا رفع اسهال مصرف می شود. دوز باید بر اساس پاسخ هر فرد تعیین شود.

در صورت مصرف شدن mg 16 در روز برای حداقل 10 روز، دارو را قطع کنید.

کودکان:mg/kg 0.24-0.08 در روز در 2 تا 3 دوز منقسم مصرف می شود.

اثرات جانبی مصرف لوپرامید

با مصرف لوپرامید ممکن است سرگیجه، خواب آلودگی، خستگی یا یبوست رخ دهد. در صورت تداوم یا تشدید هر یک از این عوارض بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

در صورت تجویز لوپرامید توسط پزشک مطمئن باشید پزشک تشخیص داده منفعت این دارو بیش از ضرر آن برای شماست. البته بسیاری از افراد هم که از این لوپرامید استفاده می کنند هیچ گونه عوارض جانبی را مشاهده نمی کنند.

در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی بسیار جدی از جمله یبوست شدید / حالت تهوع / استفراغ و درد معده / شکم، پر شدن ناراحت کننده معده / شکم، ضربان سریع و نامظنم قلب / سرگیجه شدید و غش کردن مصرف لوپرامید را متوقف کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

بروز واکنش آلرژیک بسیار جدی نسبت به این دارو امری نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی از جمله بثورات پوستی، خارش / تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفسی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

البته در نظر داشته باشید این فهرست کاملی از عوارض جانبی احتمالی مصرف لوپرامید نیست، بنابراین در صورت مشاهده سایر عوارض حتما با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

موارد احتیاط مصرف قرص لوپرامید

قبل از مصرف لوپرامید در صورت داشتن آلرژی نسبت به آن پزشک را در جریان قرار دهید. این دارو حاوی مواد غیرفعال است که می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات پیرامون سلامت شود، بنابراین بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر با داروساز صحبت کنید.

در صورت ابتلا به بیماری خاصی از این دارو استفاده نمی شود. قبل از استفاده از لوپرامید در صورت داشتن درد معده / شکم بدون اسهال، انسداد روده (به عنوان مثال، ایلئوس، مگاکولون و اتساع شکم) با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. قرص هایی که به سرعت حل می شوند ممکن است حاوی آسپارتام یا فنیل آلانین باشند.

در صورت ابتلا به بیماری فنیل کتونوری (PKU) یا هر نوع بیماری دیگری که شما را ملزم به محدود کردن مصرف آسپارتام یا فنیل آلانین می کند در مورد استفاده بی خطر از لوپرامید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. آنتی بیوتیک ها به دلیل وجود باکتری به نام انتروکولیت با غشای کاذب بندرت ممکن است باعث بروز بیماری روده ای شدید شوند.

از علائم آن می توان به اسهالی که متوقف نمی شود، درد / گرفتگی شکم یا معده یا مشاهده خون / مخاط در مدفوع اشاره کرد. این وضعیت احتمال می رود در طول درمان یا هفته ها تا ماه ها پس از قطع درمان حتی رخ دهد.

این دارو شاید باعث تشدید وضعیت شود، بنابراین در صورت داشتن علائم فوق بدون مشورت با پزشک هرگز از این داروی ضداسهال به ویژه پس از مصرف آنتی بیوتیک طی روزهای اخیر استفاده نکنید.

در صورت داشتن برخی شرایط خاص لوپرامید نباید بدون مراجعه به پزشک استفاده شود زیرا برخی علائم یا شرایط قبل از استفاده ایمن از این دارو به درمان دیگری نیاز دارند، بنابراین قبل از استفاده از این دارو سابقه پزشکی خود را به ویژه مدفوع سیاه / قیرمانند، مشاهده خون / مخاط در مدفوع، تب شدید، عفونت اچ آی وی/ ایدز، مشکلات کبدی، برخی از عفونت های معده / روده (به عنوان مثال سالمونلا و شیگلا)، نوع خاصی از بیماری روده (کولیت اولسراتیو حاد) به پزشک یا داروساز اطلاع دهید. لوپرامید ممکن است با ایجاد شرایطی بر ریتم قلب تاثیر بگذارد (طولانی شدن کیوتی).

سندرم کیوتی به عنوان یک اختلال مادرزادی خود را به صورت افزایش اینتروالQT در نوارقلب (ECG) نشان می‌دهد و احتمال می رود به آریتمی ‌های بطنی و در نتیجه به سنکوپ، ایست قلبی و مرگ ناگهانی منجر شود. طولانی شدن کیوتی به ندرت باعث ضربان سریع / نامنظم قلب (به ندرت کشنده) و علائم دیگری (مانند سرگیجه شدید یا غش کردن)  می شود که بلافاصله نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

در صورت داشتن شرایط پزشکی خاصی یا مصرف داروهای دیگری ممکن است باعث خطر طولانی شدن QT شود، بنابراین قبل از استفاده از لوپرامید تمام داروهای مصرفی خود را به پزشک یا داروساز نشان دهید و در صورت داشتن هر یک از شرایط مانند مشکلات قلبی خاص (نارسایی قلبی، ضربان آهسته قلب، طولانی شدن کیوتی در نوار قلب)، سابقه خانوادگی مشکلات قلبی خاص (کیوتی) طولانی شدن در نوار قلب، مرگ ناگهانی قلب) حتما به پزشک اطلاع دهید، همچنین مقادیر کم پتاسیم یا منیزیم در خون ممکن است خطر طولانی شدن کیوتی را افزایش دهد

در صورت استفاده از داروهای خاص مانند داروهای ادرار آور / “قرص های آب” یا داشتن بیماری هایی مانند تعریق شدید، اسهال یا استفراغ خطر افزایش می یابد، بنابراین در مورد استفاده بی خطر از لوپرامید با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شود که مصرف الکل یا ماری جوانا می تواند باعث تشدید سرگیجه یا خواب آلودگی شود.

تا زمان  به دست آوردن هوشیاری کامل و آسودگی خیال از انجام کارهایی از قبیل رانندگی، کار با ماشین آلات سنگین یا هرگونه کار دیگری که نیازمند هوشیاری است خودداری کنید.

ضمن پرهیز از مصرف نوشیدنی های الکلی در صورت استفاده از ماری جوانا با پزشک خود صحبت کنید. افراد مسن حساسیت بیشتری نسبت به بروز عوارض جانبی این دارو به ویژه طولانی شدن کیوتی دارند.

کودکان نسبت به اثرات لوپرامید به ویژه خواب آلودگی حساسیت بیشتری نشان می دهند، همچنین این گروه سنی در معرض خطر بیشتری برای کم آبی بدن هستند.

در دوران بارداری این دارو باید فقط در صورت نیاز استفاده شود و درباره خطرات و فواید آن با پزشک خود مشورت کنید. علاوه بر این، این دارو به شیر مادر منتقل می شود، اما بعید به نظر می رسد اثرات نامطلوبی بر نوزاد شیرخوار بگذارد. با این وجود بهتر است قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

فعل و انفعالات لوپرامید

تداخلات دارویی باعث تغییر نحوه عملکرد داروها می شود یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش می دهد. این سند شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نیست.

فهرستی از تمام محصولات مورد استفاده خود (از جمله داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید و در نظر داشته باشید بدون تایید پزشک دوز داروها را شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

برخی از داروهایی که ممکن است با لوپرامید تداخل داشته باشند عبارتند از: پراملینتید، مصرف آنتی بیوتیک اخیرا/ در حال حاضر، داروهایی که می توانند باعث بروز یبوست شوند (از جمله داروهای آنتی کولینرژیک مانند بلادونا / اسکوپولامین، داروهای ضداسپاسم مانند گلیکوپیرولات / اکسی بوتینین، داروهای ضد درد مخدر مانند مورفین، داروهای ضدهیستامین خاص مانند به عنوان دیفن هیدرامین، ضدافسردگی های سه حلقه ای مانند آمی تریپتیلین)، کلستیرامین، ریتوناویر و ساکویناویر.

بسیاری از داروها علاوه بر لوپرامید بر ریتم قلب (طولانی شدن کیوتی) تاثیر می گذارند که از جمله آنها می توان به آمیودارون، کلرپرومازین، هالوپریدول، متادون، موکسی فلوکساسین، پنتامیدین، ​​پروکائینامید، کینیدین، ​​سومالول، تیوریدازین و زیپراسیدون اشاره کرد.

مصرف بیش از حد لوپرامید

در صورت مصرف بیش از حد لوپرامید و بروز علائم جدی مانند از دست دادن یا مشکل تنفس با اورژانس تماس بگیرید. برخی علائم مصرف بیش از حد آن شامل دشواری ادرار، کندی تنفس، خواب عمیق، ضربان سریع یا نامنظم قلب، سرگیجه شدید و غش کردن است. دقت داشته باشید در صورت تجویز این دارو توسط پزشک برای شما از اشتراک گذاشتن آن با دیگران خودداری کنید.

دوز از دست رفته لوپرامید

در صورت مصرف این دارو طبق یک برنامه منظم و مشخص اگر یک دوز را فراموش کردید به محض یادآوری آن را مصرف کنید، اما در صورت نزدیک بودن به زمان مصرف دوز بعدی از مصرف آن پرهیز کنید و برای اثربخشی بیشتر و جبران دوز از دست رفته دو دوز را به طور همزمان مصرف نکنید.

بیشتر بخوانید:اگر می خواهید باردار شوید این عادات را کنار بگذارید

نحوه نگهداری لوپرامید

لوپرامید را در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. برای محدوده دمایی دقیق به اطلاعات ذخیره سازی چاپ شده روی محصول را بخوانید. در صورت داشتن سوال در مورد نگهداری لوپرامید از پزشک یا داروساز سوالات خود را بپرسید.

در نظر داشته باشید همه داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

داروها را داخل توالت یا چاه فاضلاب نریزید مگر اینکه اجازه این کار را داشته باشید. به درستی لوپرامید را منقضی کنید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه دور ریختن محصول با خیال راحت با داروساز یا شرکت محلی دفع زباله مشورت کنید.

چگونگی تأثیر دارو:

اثرات قرص لوپرامید ظرف 1 تا 2 ساعت پس از شروع درمان با دارو ظاهر می شوند، ضمناًً این اثرات مدت 6 تا 18 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو، در بدن دوام خواهند داشت.

رژیم غذایی خاص هنگام مصرف قرص لوپرامید

در طی مدت درمان با این دارو خوردن و نوشیدن مایعات، چیزهای شیرین و نمک، ضروری می باشد.

چگونگی قطع مصرف دارو

مصرف قرص لوپرامید را می توان به محض رفع نیاز، بدون هیچ مشکلی قطع نمود.

بهترین قرص برای اسهال چیست؟

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ