آیا بچه‌هایی که شیر مادر می‌خورند باهوش‌ترند؟

مطالعه مختصات هوشی ۷۵۰۰ کودک نشان می‌دهد که مهارت والدین برای افزایش ضریب هوش کودکان ضروری است.

مطالعه مختصات هوشی ۷۵۰۰ کودک نشان می‌دهد که مهارت والدین برای افزایش ضریب هوش کودکان ضروری است. با مطالعات متعدد در سال‌های متمادی این نتیجه حاصل شده که بچه‌هایی که شیر مادر می‌خورند، ضریب هوشی بالاتری دارند، اما تاکنون علت این اتفاق ناشناخته مانده است.
بعضی از دانشمندان گفته‌اند که چیزی در شیر مادر هست که باعث افزایش هوش بچه‌ها می‌شود، عده‌ای دیگر پیوند بین مادر و فرزند را در این قضیه دخیل می‌دانند.
اما مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که این رفتارهای والدین است که باعث تفاوت ضریب هوش بچه‌ها می‌شود. محققان در دانشگاه بریم اطلاعات مربوط به ۷۵۰۰ مادر و بچه را از تولد تا چهارسالگی بررسی کردند.
آنها دریافتند که دو مهارت مربوط به والدین در افزایش شناخت کودکان نقش دارند. مادرانی که به بچه‌ها شیر مادر می‌دادند، پیش از بقیه این دو رفتار را داشتند:
– پاسخ به اشاره‌های احساسی کودکان
– خواندن کتاب برای کودکان از پنج ماهگی
– این دو کافی است تا بچه‌ها وقتی به سن چهارسالگی رسیدند، دو یا سه ماه جلوتر باشند. بن گیس، نویسنده‌ی این تحقیق توضیح داد: «چون این بچه‌ها چهارساله هستند، یک یا دو ماه، زمان کمی نیست. و اگر بچه‌ای در آستانه نیاز ویژه برای یادگیری باشد، حتا افزایش اندکی در آموزش می‌تواند بر خط سیر آموزشی بچه تاثیر بگذارد.»
این تحقیق فوائد خوردن شیر مادر را رد نمی‌کند اما تاکید دارد که باعث افزایش هوش بچه نمی‌شود. آنچه بر ارتقای هوش بچه موثر است، شیر نیست بلکه خواندن کتاب برای بچه‌ها و واکنش‌های احساسی مادران به کنش‌های کودکان ضریب هوشی را افزایش می‌دهد.
(منبع: spring)

چطور فرزندی باهوش به دنیا بیاورید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ