هشدار: این ماده خوراکی آشنا خطر مرگ دارد+توضیح دکتر مجید حاجی فرجی

مهرناز زاوه
تحقیقات جدید نشان می‌دهد یک غذای پرنمک فشار خون را در عرض نیم ساعت بالا می‌برد.

اثرات زیان‌بار نمک بسیار بیشتر و سریع‌تر از چیزی که ما فکرش را می‌کنیم بروز پیدا می‌کند. بسیاری از متخصصان معتقدند مهم‌ترین مورد ذکر شده روی برچسب مواد غذایی که باید به آن توجه کرد، مقدار سدیم موجود در آن است،‌ نه کالری آن. مصرف زیاد از حد نمک به انواع بیماری‌ها از جمله فشار خون، پوکی استخوان، حمله قلبی و بیمای‌های کلیه می‌انجامد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد یک غذای پرنمک فشار خون را در عرض نیم ساعت بالا می‌برد.

دکتر مجید حاجی فرجی، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، نسبت به مصرف بیش از اندازه نمک هشدار داد  و با بیان اینکه ۱۷ میلیون نفر در دنیا بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی سالانه جان خود را از دست می‌دهند گفت:« ۹ میلیون نفر از این افراد به علت فشار خون می‌میرند که علت اصلی ابتلا به فشار خون نیز مصرف نمک است.»
او ذائقه‌سازی و مصرف غذای سالم در افراد را یکی از عوامل مهم در پیشگیری از فشار خون عنوان کرد و گفت: بعضی مناطق کشور الگوی مصرفی متفاوتی دارند و تحقیقات نشان می‌دهد که این الگوهای غذایی نقش مهم در ابتلا به انواع بیماری ایفا می‌کند. مصرف روزانه نمک نباید از ۳ گرم تجاوز کند ضمن اینکه با توجه با اعلام متخصصان تغذیه در هر صد گرم پنیر ۲.۲ گرم، در هر صد گرم نان ۲.۳ و در صد گرم نان سنتی ۱.۷۵ گرم نمک وجود دارد.
دکتر حاجی فرجی در ادامه به عادت غذایی ایرانیان اشاره کرد و گفت: «برخی عادت دارند قبل و بعد از غذا مقداری نمک مصرف کنند. این افراد باید توجه داشته باشند که مصرف نمک پیش و پس از غذا خوردن به این دلیل بوده که معده را تحریک و سبب ترشح شیره‌های مختلف شود. این مقدار نمک باید در حد نوک انگشت باشد و نباید از چند صدم گرم تجاوز کند آن هم در شرایطی که مقدار مصرفی نمک روزانه ما تنها ۳ گرم باشد.»


از نمک، شکر و هروئین به عنوان سم سفید یاد می‌شود که سالانه باعث مرگ و میر افراد زیادی می‌شود. طبق آمار اعلامی دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، نمک بیشتر از هروئین جان افراد را می‌گیرد. 

مطلب مرتبط: 
سردرد دارید؟کمتر نمک بخورید
بهترین روش برای کم کردن میزان نمک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ