تاریخ عادت ماهیانه همسرتان را یادداشت کنید+توضیح دکتر خوش‌روش

mojtaba
دکتر وحید خوش‌روش، مدرس دانشگاه و مشاور روانشناسی الودکتر در ادامه بررسی روابط زناشویی زوج‌های جوان این‌بار به مردان توصیه می‌کند تاریخ عادت ماهیانه همسرشان را یادداشت کنند.

حتماً عبارت «سندروم پیش از قاعدگی» تا حالا به گوش‌تان خورده، اما اگر چیزی درباره‌اش نشنیده‌اید باید بگویم که سندرم پیش از قاعدگی، مجموعه‌ای از علایم جسمی، روانی و احساسات مرتبط با دوره قاعدگی در زنان است. نشانه‌های خاص روانی و فیزیکی منتسب به سندروم از زنی به زن دیگر متفاوت است، با این حال الگوی علائم برای هر زن، به طور فردی، قابل پیش‌بینی است. این نشانه‌ها در طول ده روز قبل از قاعدگی اتفاق می‌افتد، و مدت کوتاهی قبل و یا مدت کوتاهی بعد از شروع جریان قاعدگی ناپدید می‌شود.
استرس، اضطراب، بی‌خوابی، سردرد، خستگی، نوسانات خلقی، افزایش حساسیت عاطفی و تغییر در میل جنسی از علایم مشهود سندروم پیش از قاعدگی است. اگر در آستانه آغاز دوره عادت ماهیانه همسرتان، او را تندخو، پرخاشگر، مضطرب، کلافه و خرده‌گیر دیدید، به احتمال قریب به یقین این نشانه‌ها مربوط به عادت ماهیانه است.
در اغلب موارد مردان از چنین عارضه‌ای بی‌اطلاع هستند و به همین قدرت درک تغییر رفتار همسرشان پایین می‌آید. حال آنکه اگر مردی بداند که خرده‌گیری، بیقراری و زودرنجی همسرش می‌تواند به عادت ماهیانه قریب‌الوقوع او مرتبط باشد، مطمئناً واکنش‌های آگاهانه‌تری نشان می‌دهد. بنابراین توصیه می‌شود که مردان در یک گوشه‌ای از دفترچه شخصی‌شان، تاریخ عادت ماهیانه همسرشان را بنویسند تا در قبال تغییر رفتار طبیعی همسرشان دچار تحلیل اشتباه نشوند.
با این حال چند نکته را نباید از نظر دور داشت. اول اینکه یادداشت تاریخ عادت ماهیانه همسر، برای این نیست که شوهر در قبال هر تغییر رفتار همسرش در آن دوره دائماً به او بگوید که مثلاً تندخویی‌اش ریشه درستی ندارد و فقط مربوط به سندروم پیش از قاعدگی است. مردی اگر تاریخ عادت ماهانه همسرش را یادداشت می‌کند به این دلیل است که با آگاهی از این موضوع، رفتارهای تند همسرش را در آن دوره مدیریت کند. اشکالی ندارد اگر پرخاش‌ در یک مورد از یک حدی فراتر رفت و غیرقابل کنترل شد، به آرامی به همسرتان یادآوری کنید که آیا فکر نمی‌کند «بخشی» و نه همه دلایل پرخاشش به خاطر سندروم پیش از قاعدگی است؟ دوم اینکه بدترین کار ممکن این است که مرد سندروم پیش از قاعدگی را دستایزی برای رفع مسوولیت خود در تنش‌ها قرار دهد و در برابر هر گله منطقی آن را علم کند. در اینجاست که شاید آگاهی مرد از سندروم پیش از قاعدگی به ضرر رابطه زناشویی می‌انجامد.

خبر مرتبط:
سندرم پیش از قاعدگی چیست؟   

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ