نشانه های فرد وسواسی

a.mahammadi
وسواس بیمارگونه دو نوع است یکی اختلال شخصیت وسواس و دوم اختلال وسواس اجباری است

سلام بهی هستم کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

یکی از سوالات مخاطبین الودکتر در مورد نشانه های و علائم وسواس هست و می پرسند که آیا ما وسواس هستیم یا نه؟

وسواس بیمارگونه دو نوع است یکی اختلال شخصیت وسواس هست یعنی فرد شخصیتش وسواس گونه است، اینگونه افراد عقاید خشک و سختگیرانه ای دارند معمولا تحت تاثیر کمال گرایی زیادی هستند به نظم و کنترل در زندگیشان خیلی اهمیت می دهند معمولا این افراد نکته منفی در رفتار خود نمی بینند و اصلا فکر می کنند که احتیاج ندارند که مراجعه کنند به روانشناس یا روانپزشک. در این افراد کسانی که در رنج و آسیب هستند و معمولا مراجعه می کنند افرادی هستند که با اینها زندگی می کنند، مثل همکار، همسر و افراد خانواده.

دوم اختلال وسواس اجباری است. این نوع افرادی، افرادی هستند که خودشان مراجعه می کنند خودشان در رنجند و اذیت می شوند.

معیار وسواس، رفتار و افکار تکراری است، در این نوع افراد یعنی ما فرد دومی را در نظر می گیریم که مراجعه کرده، اینها افکار و اعمال تکراری دارند که در زندگی روزمره شان اخلال ایجاد کرده، وقت گیر هستند و رنج زیادی برایشان ایجاد کرده. اینکه می گویم در زندگی روزمره ممکن است هر دو بعد شغلی و خانوادگی را در بربگیرد یا ممکن است یکی از این ابعاد را در بر گیرد مثلا فرد از نظر شغلی، شغل خوبی داشته باشد مشکل نداشته باشد در شغلشان، ولی در خانواده به مشکل بربخورد و یا برعکس.

وسواس دو قسمت دارد یکی فکر یک تصویر ذهنی یا میل ناخواسته ای که فرد را از درون ناراحت می کند و غیرقابل کنترل است مثل ترس از آلودگی، ترس از آسیب رساندن مستقیم یا غیرمستقیم به دیگران مثل اینکه افراد مذهبی بعضی شان فکر می کنند شرک به خدا دارند یا دارند حرف بدی به ائمه خدا می زنند.

قسمت دوم وسواس اجبار هست. اجبار یک رفتار فیزیکی یا عمل ذهنی تکراری و مداوم است که فرد فکر می کند اگر این کار را انجام دهد از اضطراب ناشی از آن فکر کم می کند. مثلا فرد فکر ترس از آلودگی داشت حالا فکر می کند اگر عمل شستن را انجام بدهد آن اضطراب ناشی از آن ترس از آلودگی کم می شود.

او سی دی یا اختلال وسواس اجبار در بزرگسالان در خانم ها بیشتر است ولی در بچه ها در  پسربچه ها بیشتر درگیر وسواس اجباری می شوند

امیدوارم مورد استفاده قرار گیرد

با تشکر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ